توافقی که آمریکا نمی‌توانست زیر آن بزند/ تفکرات باقری مانند جلیلی است!

یک فعال سیاسی گفت: رأس هیئت دیپلماتیک ما آقای باقری است که همان تفکرات آقای جلیلی را دارد و اساسا برجام را قبول ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز، طرف‌های اورپایی برجام اصرار دارند که همین پیش‌نویسی که روی میز است باید مورد توافق طرفین قرار گیرد، وگرنه دیگر مذاکرات ادامه نمی‌یابد. حالا در این بین موضوع ایران چه خواهد بود و آیا به زودی شاهد امضای نتیجه نهایی و احیای برجام خواهیم بود یا خیر؟

به نقل از نامه‌نیوز، علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «پس از بازگشت هیئت مذاکره‌کننده به ایران نورنیوز که نهاد رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی است، مطرح کرد که اروپایی‌ها حق ندارند بگویند که این پیش‌نویس نهایی است و ایران به عنوان یکی از اعضای مذاکره باید نظر خود را بدهد و به همین دلیل مذاکرات به نتیجه نهایی خود نرسیده است. چنین موضعی نشان می‌دهد ایران هنوز به نقطه ناامیدی از ادامه مذاکرات نرسیده است. پیش‌نویس مورد تأکید اروپایی‌ها هم همانی که چندی پیش آقای بورل پیشنهاد داد؛ حالا با اندکی تغییر و اروپایی‌ها می‌گویند بعد از این پیش‌نویس دیگر به مذاکرات ادامه نمی‌دهیم و حالا وقت آن رسیده است که طرفین تصمیم‌گیری کنند».

او ادامه داد: «البته غربی‌ها هم تمایل ندارند بگویند مذاکرات با شکست مواجه شده و تمام شده است؛ ایران هم چنین تمایلی ندارد زیرا هر طرف شکست مذاکرات را اعلام کند در برابر جامعه بین‌المللی مسئول است و به نوعی آن طرفی که چنین چیزی را رسما بگوید، مسئول به نتیجه‌رسیدن مذاکرات دانسته می‌شود».

بیشتر بخوانید:

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اکنون غربی‌ها تلاش می‌کنند خاورمیانه کانون درگیری نشود زیرا درگیر جنگ اوکراین هستند و می‌بینیم که آقای ماکرون تمایل خود به باز شدن بازار نفت و گاز ایران را نشان می‌دهد زیرا می‌داند باتوجه به مسائلی که با روسیه دارند، زمستان سردی برایشان در پیش است. اکنون آمریکایی‌ها اظهارنظر خاصی درباره مذاکرات نکرده‌اند اما آقای مورا سعی کرد تنور مذاکرات را هنوز گرم نگاه دارد».

بیگدلی در پایان گفت: «ای‌کاش همان زمان که آقای بایدن روی کار آمد مسئله مذاکرات به سرعت حل می‌شود و اجازه داده می‌شد دولت قبل موضوع را به سرانجام برساند زیرا در آن صورت چهارسال وقت داشتیم تا سرمایه‌گذارهای خارجی را به ایران بیاوریم و آن‌قدر حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی را افزایش می‌دادیم که حتی اگر دولت بعد آمریکا هم می‌خواست از برجام خارج شود، نمی‌توانست اما اکنون نیمی از عمر دولت بایدن گذشته است و هنوز هم مذاکرات به نتیجه نرسیده است. در این بین تیم دیپلماسی ایران هم در بُعد فنی دیپلماسی و همچنین بلدبودن زبان دیپلماتیک ناتوان عمل کردند. از طرفی رأس هیئت دیپلماتیک ما آقای باقری است که همان تفکرات آقای جلیلی را دارد و اساسا برجام را قبول ندارد اما در تعارض با دستورهای شورای عالی امنیت ملی قرار دارد. به هر حال اگر تیم دیپلماتیک بهتری می‌داشتیم، ممکن بود نتیجه زودتر از اینها حاصل می‌شد».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.