آماده شدن تهران برای شکست برجام/ کانال مخفی ایران برای مقابله با تحریم‌ها

اگرچه تهران در تلاش است از طریق مذاکرات احیای برجام، تحریم‌های اقتصادی را رفع کند، به موازات آن و به عنوان یک پلن B، در حال آزمون و خطای روش‌هایی است که بتواند اقتصاد خود را در مقابل تحریم‌های آمریکا مصون نگه دارد.

به گزارش تازه نیوز، مقامات ایران که در ابتدا به عرصه ارزهای دیجیتال به دیده تردید می‌نگریست، اکنون به دلیل پتانسیلی که در کمک به دور زدن تحریم ها دارند تصمیم گرفته‌اند به آنها برای واردات تکیه کنند.

واردات ۱۰ میلیون دلاری با ارز دیجیتال

به نوشته المانیتور، طبق گزارش‌ها، ایران اولین سفارش وارداتی خود را که از طریق ارز دیجیتال خریداری شده است، ثبت کرده است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که ارزش این سفارش مبتنی بر ارز دیجیتال ۱۰ میلیون دلار است.

این رسانه جزئیات زیادی را در مورد سفارش، از جمله اینکه این سفارش برای چه چیزی و از طرف چه کسی است، به علاوه اینکه کدام ارز دیجیتال استفاده شده است را منتشر نکرده است.

به گزارش تسنیم که رسانه نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، ارزهای دیجیتال به طور گسترده در ایران برای تجارت خارجی استفاده خواهند شد.

این سفارش نشان دهنده پذیرش فزاینده ارزهای دیجیتال توسط رهبران ایران است. مقامات ایرانی در پذیرش ارزهای دیجیتال کند بوده اند. در سال ۲۰۱۸، بانک مرکزی ایران در واقع ارز دیجیتال برجسته بیت کوین را به همراه سایر ارزهای نامشخص ممنوع کرد.

این مطالب را هم ببینید:

با این حال، در سال ۲۰۲۰، این بانک تصمیم گرفت به دلیل فشار بر استفاده ایران از ارزهای سخت، استفاده از ارزهای دیجیتال را برای تامین مالی واردات مجاز کند.

ایران در معرض تحریم‌های شدید متعددی از سوی ایالات متحده است و این تحریم‌ها مانع از تلاش‌های ایران برای انجام تجارت و دسترسی به سیستم مالی جهانی می‌شود.

به عنوان مثال، معامله با صنعت انرژی ایران طبق قوانین ایالات متحده غیرقانونی است. ایران همچنین از استفاده از سیستم سوئیفت برای تراکنش های مالی منع شده است.

آماده‌سازی پلن B برای شکست برجام

اگرچه تهران در تلاش است از طریق مذاکرات احیای برجام، تحریم‌های اقتصادی را رفع کند، به موازات آن و به عنوان یک پلن B، در حال آزمون و خطای روش‌هایی است که بتواند اقتصاد خود را در مقابل تحریم‌های آمریکا مصون نگه دارد.

ارزهای دیجیتال می‌توانند به ایران در دور زدن این تحریم‌ها کمک کنند. صرافی‌های دیجیتال امکان تراکنش های مالی را بدون استفاده از یک واسطه مانند بانک فراهم می کنند.

در واقع، پس از اعلام تحریم‌های روسیه در پاسخ به حمله به اوکراین در سال جاری، تراکنش‌های ارزهای دیجیتال افزایش یافت.

با این حال، صنعت کریپتو ممکن است برای مدیریت مقدار پول معامله شده توسط یک کشور، بسیار کوچک باشد. همچنین رمزارزها نیز هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بلاک چین آن برای عموم در دسترس است.

به گفته مرکز تحقیقاتی Baffi Carefin در ایتالیا، این امر باعث می‌شود که از کریپتوهای کمتر قابل قبولی برای دور زدن تحریم‌ها تا حد قابل توجهی استفاده شود.

عرصه کریپتو ایران به مسائل برق نیز مرتبط است. در سال‌های اخیر قطعی برق گسترده در ایران رخ داده است و این موضوع سال گذشته اعتراض‌هایی را برانگیخت. در ماه ژوئن، دولت ایران برق مراکز ماینینگ کریپتو را به دلیل افزایش تقاضا برای برق در گرمای تابستان قطع کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.