سفرهای استانی قالیباف به خاطر انتخابات ۱۴۰۰ است

حسین کنعانی‌مقدم گفت: اگر آقای قالیباف واقعا قصد ریاست‌جمهوری ندارد بهتر است اجازه دهد انتخابات۱۴۰۰ تمام شود، سپس به سفرهای استانی بپردازد و در غیر این صورت هیچ بعید نیست او این سفرها را برای انتخابات۱۴۰۰ انجام می‌دهد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از نامه نیوز، انتخابات خردادماه۱۴۰۰ به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های ریاست‌جمهوری ایران بعد از انقلاب اسلامی است زیرا هم از نظر داخلی و هم از نظر شرایط خارجی در وضعیتی قرار داریم که نقش دولت آینده را بسیار برجسته می‌کند. اما در این میان جناح‌های سیاسی تا اینجای کار برای انتخابات ریاست‌جمهوری چه کرده‌اند و در ماه‌های آینده چه کار خواهند کرد؟

حسین کنعانی‌مقدم درباره این موضوع گفت: «در وهله نخست باید دید که آیا اساسا اینکه اصولگرایان بر سر یک شخص واحد به اجماع برسند، لزوما باعث پیروزی‌شان می‌شود یا نه؟ یعنی مدام گفته می‌شود اصولگرایان باید به اجماع برسند اما صرف اجماع یک جبهه سیاسی هم نمی‌تواند باعث موفقیت شود زیرا دولت آینده اگر یک دولت ائتلافی نباشد، حداکثری نخواهد بود. اصولگرایان باید با تأکید بر یک دولت ائتلافی سعی کنند که آراء خاکستری را به میدان بیاورند تا دولت آینده علاوه بر آنکه با رأی بالای مردم تشکیل شود، بتواند از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از دولت ائتلافی، ائتلاف اصولگرایان با اصلاح‌طلبان است، اظهار کرد: «به هر حال واقعیتی است که هم اصلاح‌طلبان، هم اصولگرایان با ریزش آراء روبه‌رو بوده‌اند و نیروهای جدیدی هم وارد عرصه سیاست شده‌اند. اگر هر دو جناح مطرح کشور می‌خواهند مشکلات نظام جمهوری اسلامی را حل کنند باید در مسیر ائتلاف قدم بردانرد و یک دولت ائتلافی را تشکیل دهند تا این‌بار نه دغدغه‌های جناحی بلکه دغدغه کارآمدی سرلوحه قرار بگیرد».

این فعال سیاسی درباره احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات هم تصریح کرد: «ورود آقای قالیباف به انتخابات منع قانونی ندارند اما بهتر است که او وارد انتخابات نشود زیرا فعلا وظیفه ریاست قوه مقننه را برعهده دارد و باید بکوشد همین رسالت مهمی که بر دوش دارد به بهترین شکل انجام دهد».

او درباره این شائبه که سفرهای قالیباف انتخاباتی است، ادامه داد: «در هر صورت طبیعی است که از سفرهای استانی پیش از انتخابات چنین تلقی‌ای شود. اگر آقای قالیباف واقعا قصد ریاست‌جمهوری ندارد بهتر است اجازه دهد انتخابات۱۴۰۰ تمام شود، سپس به سفرهای استانی بپردازد و در غیر این صورت هیچ بعید نیست او این سفرها را برای انتخابات۱۴۰۰ انجام می‌دهد».

کنعانی‌مقدم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ایکه آیا سید ابراهیم رئیسی قصد پاستور دارد یا نه، گفت: «اقای رئیسی هم منع قانونی برای نامزدی در انتخابات ندارد اما کاش ایشان نیز در قوه قضائیه بمانند و همین‌طور که تا کنون این قوه را پیش برده‌اند ادامه دهند زیرا حتما حضور ایشان در قوه قضائیه مفید خواهد بود. علاوه بر این هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری همیشه تأکید داشته‌اند که منصوبان خود در انتخابات نامزد نشوند و نامزدها ارتباطات سازمانی و تشکیلاتی نداشته باشد. با همه این اوصاف به نظر می‌رسد که اگر آقای رئیسی در انتخابات حاضر نشوند، بهتر است».

او درخصوص رفتار انتخاباتی جبهه پایداری با توجه به سابقه‌ای که از این گروه در انتخابات‌های پیشین سراغ داریم، خاطرنشان کرد: «رفتار جبهه پایداری در جریان اصولگرایی همیشه طوری بوده است که انگار می‌خواهند مستقل عمل کنند و همواره سازناکوک زده‌اند. هیچ بعید نیست که در انتخابات۱۴۰۰ هم آنها ساز خود را بزنند و باعث رقابت چند نامزد اصولگرا در انتخابات شوند».

کنعانی‌مقدم در پایان درباره تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ بر انتخابات ایران و احتمال افزایش شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: «طرح این موضوع که بایدن به کاخ سفید برود، اوضاع ایران تغییر می‌کند آدرس غلط دادن است و زیر سوال‌بردن استقلال کشور است. ما باید بر اساس شرایط داخلی و جناح‌بندی‌های سیاسی خودمان در انتخابات وارد شویم. اینکه شنیده می‌شود ممکن است اصلاح‌طلبان با مطرح کردن آقای ظریف و القابی چون سردار صلح به او دادن می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، نوعی فریب افکار عمومی است زیرا نادرست است که ما سرنوشت کشورمان را سیاست‌های آمریکا گره بزنیم اما در عین حال این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان بتوانند با طرح چنین شعارهای پوپولیستی بخشی از آراء خاکستری را به نفع خود پای صندوق بیاورند».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.