رابطه ترور سلمان رشدی و ادعای کشتن بولتون با موضع آمریکا درباره برجام

یک فعال سیاسی معتقد است آمریکا نیاز چندانی به برجام ندارد که بخواهد مسائلی مانند قصد ترور بولتون یا حمله به سلمان رشدی را مطرح کند.

به گزارش تازه‌نیوز، اتهام‌زنی‌ها و هیاهوهای تازه آمریکایی‌ها مشخصا با این ادعا که ایران قصد ترور جان بولتون را داشته است، چه پیامی دارد؟ آیا می‌توان این ادعاها را به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها مرتبط دانست؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع گفت: ارتباط منطقی میان این‌که یک نفر در آمریکا چاقو خورده یا مسائلی که درباره بولتون از سوی آمریکا ادعا می‌شود یا مسئله برجام وجود ندارد. آمریکا پرونده‌های مهم‌تری نسبت به برجام در سطح بین‌الملل دارد و برجام برای این کشور در اولویت نیست؛ بنابراین اصلا نمی‌شود این اتفاقات را به مسئله برجام و مذاکراتی که درباره آن در جریان است، ربط داد.

او ادامه داد: موضع آمریکا مشخص است؛ آمریکایی‌ها می‌گویند آمریکا به صورت داوطلبانه تعهدات برجامی را اجرا می‌کند و هر زمان که خواست اجرا نمی‌کند اما ایران باید صورت اجباری این توافق را اجرا کند و می‌گویند هیچ امتیازی هم برای احیای برجام به ایران نمی‌دهیم. آمریکا اصلا نیاز چندانی به برجام ندارد که بخواهد مسائلی مانند قصد ترور بولتون یا حمله به سلمان رشدی را مطرح کند تا مثلا تأثیری منفی بر روند مذاکرات بگذارد.

به نقل از فردا، این فعال سیاسی همچنین مطرح کرد: طبیعی است وقتی فردی مثل سلمان رشدی مرتکب آن عمل زشت یعنی توهین به پیامبر اسلام(ص) و قرآن می‌شود، از نظر اسلامی محکوم شناخته شود و حکمش از منظر اسلامی هم اعلام است که این موضوع با فتوای امام(ره) هم همراه شد. در این شرایط وقتی فردی که گویا مسلمانِ عرب هم بوده به او حمله می‌کند، آمریکایی‌ها به سرعت یاد فتوای امام(ره) می‌افتند و می‌گویند؛ یعنی مسئله پیچیده‌ای نیست. البته مشخص نیست انگیزه آن ضارب اجرای فتوای امام(ره) بوده یا انگیزه‌ دیگری داشته است اما به هر حال طبیعی است که وقتی چنین می‌شود، آن فتوای مهم به ذهن متبادر شود. بنابراین این تصور آمریکایی‌ها عجیب نیست اما این‌که بخواهند بگوید این کار به صورت سازمان‌یافته از سوی نظام ایران بوده، خیر، چنین چیزی کاملا مردود است زیرا ایران در سال ۶۸ اعلام کرد که جمهوری اسلامی اقدامی در این زمینه نمی‌کند و تا امروز پای همان سخن ایستاده است.

کوشکی در پایان گفت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها در دو دهه گذشته بارها گفته‌اند که ایران تروریست است و اتهامات خیالی و واهی را به ایران نسبت داده‌اند. حالا این که می‌گویند ایران قصد ترور بولتون را داشته، مسئله جدیدی نیست و نباید این موضوع را به بحث برجام ارتباط داد. برجام هم یک توافق‌نامه شفاهی است و آمریکایی‌ها هم نه‌تنها نمی‌خواهند هیچ امتیازی به ایران بدهند، بلکه حتی هیچ ضمانتی برای اجرای مفاد برجام نمی‌دهند. خب حالا باید از خودمان بپرسیم که ما از برجام چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم که با اجرایی‌شدنش تحریم‌ها رفع شود تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی تجارت آزاد داشته باشیم، پول‌های تجارت‌هایمان را راحت نقل‌وانتقال بدهیم، نفتمان را راحت بفروشیم و… حالا وقتی آمریکایی‌ها هیچ تضمینی برای تحقق همه این‌ها نمی‌دهند، برجام چه فایده‌ای دارد؟ هیچ!

۱ نظر
  1. موحد

    اقای بلینکن وزیر خارجه یهودی امریکا، خودت می دانی که که ترور سلمان رشدی توسط اسرائیل وعوامل مزدورش در امریکا انجام شده که بعد از ان این ترور را به ایران نسبت بدهند ، هادی مطر هم یک تروریست اجیر شده اسرائیل است ، اسرائیل به هردری زد که به اقای بایدن وملت امریکا تحمیل کند که دست از توافق هسته بردارد که موفق نشد واقای بایدن بدون توجه به واق واق اسرائیل به سمت توافق با ایران حرکت می کتد ،اقای بلینکن شما به جای انکه در مسیر خواسته های اقای بایدن وملت امریکا وتوافق هسته ای با ایران حرکت کنی برخلاف خواسته اقای بایدن وملت امریکا حرکت می کنی و میخواهی توافق هسته ای با ایران را به خاطر اسرائیل برهم بزنی وبرای اسرائیل داری نوکری می کنی ما جای اقای بایدن می بودیم توی خائن یهودی رو عوض می کردیم. اقای بایدن باید یک وزیر دمکرات مسیحی رو جایگزین توکند ، شما اسرائیلی ها ی یهودی خبرنگار مسیحی امریکایی رو در فلسطین کشتید وتابوت جنازه این زن مسیحی امریکایی رو بر زمین انداختید اسرائیل دشمن امریکا ومسیحیان امریکاست همین عوامل مزدور اسرائیل نظیر هادی مطر هستند که هر روز کودکان بیگناه مسیحی دبستانی را در امریکا را به جرم مسیحی بودن به رگبار می بندند. دشمنی یهود با مسیحیت ریشه در تاریخ دارد وتاریخ از یادملت ومسئولین امریکا ومسیحیان نرفته شما جماعت پیامبر کش یهود بودید که عیسی مسیح ع را می خواستید بکشید وخداوند بدل عیسی مسیح ع را جلو شما گذاشت وبدلش را کشتید وعیسی مسیح ع به اسمان عروج کرد وبه زودی برای انتقام از قوم یهود واسرائیل به زمین باز خواهد گشت به امر پروردگار.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.