مجازات آزار جنسی و مزاحمت‌های تلفنی و رایانه‌ای چیست؟

امروزه جرم آزار جنسی در بسیاری از جوامع شناخته شده است. این رفتارها جزو رفتارهای مجرمانه است و برای آن مجازات‌هایی تعیین شده است.

به گزارش تازه نیوز، در جامعه اسلامی ایران آزار جنسی جرم شناخته شده و برای آن مجازات‌هایی تعیین گردیده است. از جمله جرایم شناخته شده در قانون مجازات اسلامی جرم آزارهای جنسی است. آزار جنسی خود شامل رفتارهای گوناگونی می‌شود.

به نقل از رویداد۲۴، آزار جنسی شامل رفتارهای گوناگون و زیادی است. از مزاحمت‌های خیابانی تا سوءاستفاده و تجاوز جنسی را در بر می‌گیرد.
به‌طور کلی هرگونه رفتاری که موجب تعرض به شخصیت معنوی و مادی و همچنین تعرض به حیثیت و آبروی اشخاص شود آزار جنسی محسوب می‌شود.
این تعرض می‌تواند به‌صورت کلامی، لمس کردن، بغل کردن، بوسیدن و تجاوز جنسی باشد.
در نظام حقوقی ایران رفتارهای جنسی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.
  • تجاوز در حد زنا یا تجاوز به عنف
  • تجاوز غیر از زنا مانند لمس بدن، بوسه و بغل کردن و غیره

تجاوز به عنف

عنف در لغت به معنای خشونت است. منظور از تجاوز به عنف یعنی زنایی که به واسطه زور و اجبار صورت بگیرد. البته باید توجه داشت که اجبار می‌تواند به معنای اغفال و فریب دادن نیز باشد.

مجازات‌های تعیین شده برای انواع آزارهای جنسی:

در مورد مجازات زنای به عنف می‌توان به بند ت ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد. به موجب آن درصورتی‌که اجبار از سوی مرد باشد موجب اعدام مرد می‌شود.
همچنین تبصره ۲ ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی که از موارد زنای به عنف است.

تبصره ۲:

((هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف (رابطه جنسی با اجبار) است.)) در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.
که مطابق صدر ماده مجازات آن اعدام است.
در مورد آزارهای جنسی به جز تجاوز جنسی مانند بغل کردن، لمس کردن، بوسیدن و غیره به موجب ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی به ۹۹ ضربه شلاق محکوم می‌شوند. اگر به عنف و اجبار باشد فقط اجبارکننده تعزیر می‌شود.
در مورد رفتارهای ناشایست در مکان‌های عمومی و مزاحمت‌ها می‌توان به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مراجعه نمود. در این خصوص حرام بودن یا نبودن عمل ارتکابی موثر است.
درصورت حرام بودن فعل ارتکابی علاوه‌بر کیفر عمل ارتکابی، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود. اگر عمل ارتکابی حرام نباشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

مجازات مزاحمت‌های تلفنی و رایانه‌ای

در مورد مزاحمت‌های تلفنی طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شود. در نهایت در مورد مزاحمت‌های رایانه‌ای یا فضاهای مجازی، مجازات خاصی تعیین نشده است اما شاید بتوان گفت حداقل باید مطابق حکم تعیین شده در مورد مزاحمت‌های تلفنی عمل کرد و مجازات تعیین شده در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی را برای آن اعمال کرد.
نتیجه آن می‌شود که انواع آزارهای جنسی در نظام حقوقی ما شناخته شده و همچنین در قانون مجازات اسلامی نیز مجازات‌هایی برای آن تعیین شده است.

اثبات آزار جنسی

البته باید توجه داشت که اثبات آزار جنسی از جمله امور مشکل است که راه‌های خاص خود را دارد. از جمله پزشکی قانونی، اقرار و غیره. اما مجازات‌های سنگین در مورد این جرائم خود سبب شده است که از وقوع بسیاری از این جرایم جلوگیری شود. هرچند همانطور که گفته شد راه‌های اثبات آن مخصوصا در مواردی همچون زنای به عنف بسیار مشکل است و می‌طلبد که تدبیرهایی در این‌باره به عمل آید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.