محصولات بهداشت قاعدگی در این کشور رایگان شد!

اسکاتلند اولین کشور جهان شد که محصولات بهداشت قاعدگی رایگان ارائه می دهد.

به گزارش تازه‌نیوز، روز دوشنبه، قانون محصولات بهداشت قاعدگی در اسکاتلند، لازم‌ الاجرا شد. شوراها و ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی بهداشتی در اسکاتلند از نظر قانونی ملزم خواهند بود تا اطمینان حاصل کنند که این محصولات برای هر کسی که به آنها نیاز دارد در دسترس باشد. این قانون که در اصل توسط مونیکا لنون پیشنهاد شده بود، در سال ۲۰۲۰ به اتفاق آرا توسط پارلمان اسکاتلند تصویب شد.

خانم لنون از سال ۲۰۱۶ مبارزات انتخاباتی خود را برای پایان دادن به فقر دوره ای آغاز کرده است و این لایحه را عملی و مترقی توصیف کرده بود. او گفت: «من مفتخرم که پیشگام قانون محصولات بهداشت قاعدگی رایگان هستم که در حال حاضر در اسکاتلند و در سراسر جهان اثرات مثبتی می گذارد. مقامات محلی و سازمان های همکار سخت تلاش کرده اند تا حق قانونی دسترسی به محصولات بهداشت قاعدگی رایگان را به واقعیت تبدیل کنند. من از آنها و هزاران نفری که در سراسر کشور که در این امر مشارکت داشته اند سپاسگزارم. این اتفاق، نقطه عطف بزرگ دیگری برای مبارزات و جنبش‌های مردمی است که نشان می‌دهد انتخاب‌های سیاسی مترقی و جسورانه می‌توانند چه تفاوتی ایجاد کنند».

او در ادامه متذکر شد: «در حالی که بحران هزینه های زندگی فرا می رسد، قانون محصولات بهداشت قاعدگی رایگان، نور امیدی است که نشان می دهد وقتی سیاستمداران برای خیر و صلاح مردم تصمیمی می گیرند، چه دستاوردهایی حاصل می شود.» در حال حاضر تامپون‌ها، پدها و برخی محصولات قابل استفاده در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های اسکاتلند تامین مالی می‌شوند. از سال ۲۰۱۷، حدود ۳۲.۵۴ میلیون دلار برای ایجاد دسترسی در تنظیمات عمومی هزینه شده است. وزیر عدالت اجتماعی اسکاتلند، شونا رابیسون، گفت که دسترسی به محصولات بهداشت قاعدگی،  برای برابری و کرامت انسانی، اساسی است و موانع مالی، دسترسی به آنها را از بین می برد.»

خانم رابیسون گفت: «مهم‌تر از همیشه در زمانی است که مردم به دلیل بحران هزینه‌های زندگی با انتخاب‌های دشواری مواجه می شوند و ما هرگز نمی‌خواهیم کسی در موقعیتی قرار گیرد که نتواند به محصولات بهداشت قاعدگی دسترسی داشته باشد. از سال ۲۰۱۸، ما با ارائه محصولات بهداشت قاعدگی رایگان برای دانش آموزان و دانشجویان، در تمام مدارس، کالج ها و دانشگاه های خود دست به عملی نوآورانه زده ایم. ما مفتخریم که اولین کشوری در جهان هستیم که چنین اقدامی انجام می دهد».

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.