این اختراع به مارها کمک می‌کند تا راه بروند! +تصاویر

یک مخترع دست به اختراع عجیبی زده است که به مارها اجازه می‌دهد راه بروند.

به گزارش تازه‌نیوز، آلن پان، یک مهندس و یوتیوبر مستقر در لس آنجلس، دستگاهی را از یک لوله بلند و چهار پایه پلاستیکی متصل به یک برد کنترل ساخته است که به مارها اجازه می دهد راه بروند. در ویدیویی که او منتشر کرده است، ماری دیده می شود که با کنجکاوی سرش را از انتهای دستگاه بیرون میاورد و با آرامش در اتاق حرکت می کند. پان گفت که می‌خواهد پاهای مارها را پس دهد.حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش، مارها پاهای قابل مشاهده ای داشتند، اما آنها به دلیل یک جهش ژنتیکی به گونه ای تکامل یافتند که پاهای خود را از دست دادند. حتی امروزه، برخی از مارهای پیتون دارای استخوان‌های پاهای ریز درون بدن خود هستند که اگرچه خیلی کوچک است، اما تنها باقیمانده چیزی است که زمانی مفید بوده است.

اختراعی برای راه رفتن مارها

آلن پان می گوید: «من واقعاً برای مارها احساس بدی دارم. آنها پاهای خود را از دست داده اند و هیچ کس حتی سعی نمی کند آنها را برگرداند؛ هیچ کس به جز من.» پان از اسکینک سه انگشتی غربی  (Chalcides striatus)، گونه ای از مارمولک با چهار پای ریز که به طرز چشمگیری شبیه به مارهاست الهام گرفت.
اسکینک سه انگشتی غربی
اسکینک سه انگشتی غربی

پس از آزمایش یک نمونه اولیه ناموفق بر روی یک اسباب‌بازی مار پرشده، پان سیستمش را از چهار پایه رباتیک ساخت، که هر کدام به موتورهای متصل به یک برد کنترل مجهز شده‌اند که به‌طور خودکار دور یک مسیر حرکت می‌کنند. پاها را می توان به صورت بی سیم با استفاده از یک برچسب کوچک که روی یک جاکلیدی نصب شده است فعال کرد و روی لپ تاپ برنامه ریزی کرد.

پان طرحی را می‌خواست که مار بتواند هر زمان که خواست از دستگاه خارج شود تا برخلاف میل خود مجبور به ماندن در دستگاه نشود، که غیراخلاقی بود. بنابراین بدنه مرکزی ربات از یک لوله پلاستیکی بلند با دهانه هایی در دو انتها ساخته شده است. پان همچنین از فروشگاه حیوانات خانگی محلی دیدن کرد تا بتواند نحوه راه رفتن یک خزنده را تماشا کند و ربات را طوری برنامه ریزی کند که متناسب با حرکت آنها باشد. او گفت: «با این داده های بصری، من توانستم نحوه راه رفتن یک مار را در صورتی که پا داشته باشد بازسازی کنم.»

اختراعی برای راه رفتن مارها

در ویدیو منتشر شده، ماری را می‌توان دید که زبانش را بیرون آورده است، نشانه‌ای از اینکه تلاش می‌کند تا حسی از محیط اطرافش پیدا کند. پان در پایان ویدیو خود گفت که ۱۵۰ میلیون سال اشتباهات تکاملی را در یک روز معکوس کرد.

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.