کشف فسیل یک حشره باستانی باتوانایی‌های عجیب! +تصاویر

فسیل حشره ای باستانی با دید ۳۶۰ درجه و پاهای چسبناک کشف شد.

به گزارش تازه‌نیوز، به تازگی یک حشره فسیلی شناسایی شده که از دید ۳۶۰ درجه و پاهای چسبنده برای به دام انداختن وعده های غذایی خود استفاده می‌کرد. این حشره فسیلی که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالتی اورگان شناسایی شده است چشم هایی برآمده، دهانی کشیده و پاهایی دارد که از خود مایع چسبناک رزین-مانندی تراوش می‌کند و به قدری با همه موجودات زنده امروزی متفاوت است که باید در خانواده منقرض شده ها قرار بگیرد.

نام این حشره را که در یک سنگ کهربای ۱۰۰ ساله از برمه (میانمار) محبوس شده Palaeotanyrhina exophthalma (exophthalmia به معنی بیرون زدگی چشم است.) گذاشته اند. پی. اگزوفتالما (P. exophthalma) یکی از اعضای راسته نیم بالان (Hemiptera) است؛ یک حشره واقعی.

کشف فسیل حشره ای باستانی

 

پروفسور جرج پوینر، استاد بازنشسته دانشگاه و متخصص بین المللی در استفاده از گونه های حیات گیاهی و جانوری که در کهربا محبوس می‌شوند می‌گوید: «این حشره یک شکارچی کوچک است که از چشم های بیرون زده اش برای یافتن  طعمه هایش که حشرات هستند استفاده می‌کرده است.»

بیش از ۸۰ هزار گونه ازجمله ساس، سن، شپشک، زنجره و غیره از راسته Hemiptera هستند، کلمه‌ای یونانی به معنای نیم-بال. اندازه این حشرات بسیار متفاوت است از سایز بسیار کوچک یک سانتیمتری تا ۱۵ سانتیمتر اما همه آنها آرایش مشابهی در قسمت‌های مکنده دهانی دارند.

کشف فسیل حشره ای باستانی

طول بدن پی. اگزوفتالما کمی بیش از ۵ میلی‌متر است. برخی از ویژگی‌های آن با اعضای ابَرخانواده سن ضارب (Reduvoidea) که تیره‌ای از راسته نیم بالان است، مشترک است اما لب پایینی، شکل سر و رگ‌های جلویی اش آن را از قرارگیری در این خانواده مدرن محروم می‌کند. بنابراین دانشمندان آن را به یک خانواده جدید و منقرض شده به اسم Palaeotanyrhinidae نسبت داده‌اند.

چشم‌های این حشره نمای ۳۶۰ درجه ای از زیستگاهش را فراهم می‌کند تا بتواند طعمه‌هایی را که ممکن است از هر طرف ظاهر شوند ببیند. ویژگی عجیب دیگر این فسیل پوشش گسترده‌ای است که در قسمت انتهایی پای آن وجود دارد. این پوشش با ماده‌ای صمغی پر شده که توسط غدد پوستی تولید می‌شود و به حشره کمک می‌کند طعمه‌های احتمالی را به دام بیندازد.

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.