پوتین اروپا را تنبیه کرد/ کشور هم‌مرز اوکراین در بحران

در جدیدترین تحول،قیمت گاز در اروپا روز جمعه به دنبال اعلام تعطیلی چند روزه خط لوله «نورداستریم» به رکورد جدیدی در پایان معاملات روزانه رسید.

به گزارش تازه نیوز، ولادیمیر پوتین رهبر روسیه که در پی حمله ارتش اش به اوکراین در معرض تحریم های گسترده غرب قرار گرفته است برای تنبیه اروپایی ها صادرات گاز به این کشورها را کاهش داده و در مقاطعی این صادرات را به طور کامل قطع کرده است.

به نقل از جماران، در پی این اقدامات پوتین بهای گاز در اروپا به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

در جدیدترین تحول،قیمت گاز در اروپا روز جمعه به دنبال اعلام تعطیلی چند روزه خط لوله «نورداستریم» به رکورد جدیدی در پایان معاملات روزانه رسید.

قیمت گاز در معاملات بورس گاز تی تی اف هلند (TTF) در حالی در پایان داد و ستدهای روزانه به ۲۵۷.۴ یورو رسید که این رقم برای پایان معاملات روزانه بی‌سابقه محسوب می‌شود.

شرکت روسی گازپروم روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق «نورداستریم» بین روزهای ۳۱ اوت و دوم سپتامبر برای «تعمیرات» متوقف خواهد شد.

در مقابل اتحادیه اروپا مسکو را متهم می‌کند که از گاز به عنوان ابزاری در چهارچوب راهبرد خود پس از تهاجم نظامی به اوکراین استفاده می‌کند. رکورد جدید برای قیمت گاز در اروپا در حالی به ثبت رسید که نگرانی‌ها از احتمال عدم وجود ذخیره کافی گاز برای زمستان پیش‌رو بدون نیاز به واردات گاز از روسیه افزایش یافته است.

مقام‌های آلمان روز پنجشنبه گفته بودند که این کشور احتمالا به هدف تعیین‌شده از سوی دولت اولاف شولتس، صدراعظم این کشور برای ذخیره گاز دست نخواهد یافت.

روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین و به دنبال وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو تاکنون چند بار سطح صادرات گاز از طریق «نورداستریم» به اروپا را کاهش داده است.

اتحادیه اروپا تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کرد.

 

موافقت پوتین با بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا

کاخ ریاست جمهوری فرانسه پس از گفتگوی تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور با رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز جمعه با انجام ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا با عبور از اوکراین و نه روسیه، موافقت کرده است. نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین واقع و تحت کنترل روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با امانوئل ماکرون  با بازنگری بر شرایط لازم برای عبور بازرس سازمان بین المللی انرژی اتمی از روسیه و همچنین بازرسی از نیروگاه زاپوریژیا در صورتی که  بازرس سازمان انرژی اتمی از خاک اوکراین عبور کند، موافقت کرد.

رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در پایان این گفتگو خواستار سازماندهی «در اسرع وقت» بازرسی از نیروگاه زاپوریژیا توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به منظور ارزیابی موقعیت این نیروگاه شدند.

همزمان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر به اوکراین از روسیه خواست این نیروگاه که در جنوب اوکراین واقع شده است را از شبکه تامین برق این کشور قطع نکند. نیروگاه زاپوریژیا در هفته‌های اخیر هدف حملاتی بوده که مسکو و کی‌یف یکدیگر را مسئول آن‌ها می‌دانند.

شرکت ملی تولید انرژی هسته‌ای اوکراین پیش‌تر اعلام کرده بود با توجه به این که ارتش روسیه به دنبال منابعی برای ژنراتورهای دیزلی است و دسترسی کارکنان را به تاسیسات محدود کرده است از سناریوی قطع ارتباط نیروگاه زاپوزیژیا از شبکه تامین انرژی اوکراین توسط روسیه بیم دارد. ژنراتورهای دیزلی معمولا پس از خاموشی راکتورها فعال می شوند.

شاید از دست داده باشید:

 

بحرانی دیگر برای کشور هم‌مرز با اوکراین

کشور کوچک مولداوی در شرق اروپا طی روزهای گذشته با تهدیدهای زیادی مبنی بر بمبگذاری در مناطق مختلف کیشیناو، پایتخت روبرو بوده است.

این تهدیدها باعث شده است تا تدابیر امنیتی در اماکن مختلف کیشیناو از جمله فرودگاه این شهر افزایش یابد.

نزدیک به ۶۰ مورد تهدید به بمبگذاری از ابتدای ماه گذشته تاکنون در مولداوی گزارش شده است. از این تعداد بیش از ۱۵ مورد تنها از ابتدای هفته جاری تاکنون صورت گرفته است.

ساختمان شهرداری کیشیناو، فرودگاه، دیوان عالی مولداوی، مراکز خرید و بیمارستان‌ها از جمله اماکنی هستند که پیام‌های تهدیدآمیز مبنی بر بمبگذاری دریافت کرده‌اند. همه این تهدیدها پس از تحقیق مقامات مولداوی مشخص شده که به دروغ صورت گرفته است.

مولداوی که فقیرترین کشور اروپا محسوب می‌شود با کشور جنگزده اوکراین هم‌مرز است. تحلیلگران بر این باور هستند که این تهدیدها در راستای بی‌ثبات کردن مولداوی همزمان با جنگ در اوکراین صورت می‌گیرد.

بنا به اعلام مقامات مولداوی تهدیدها به بمبگذاری در این کشور با ارسال ایمیل صورت می‌گیرد. به گفته آنها رایانه‌هایی که این ایمیل‌ها از آنها ارسال شده است در روسیه، اوکراین و بلاروس قرار دارند.

مولداوی از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با بحران‌های متعددی از جمله موج ورود پناهجویان اوکراینی، تنش در منطقه جدایی‌طلب «ترانس‌نیستریا»، بحران انرژی و افزایش تورم روبرو بوده است.

مولداوی که از نظر تاریخی روابط نزدیکی با مسکو داشت به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را ارائه کرد. بروکسل ماه ژوئن با اعطای عنوان عضویت نامزدی به مولداوی موافقت کرد. تنها چند هفته پس از آن تهدیدهای دروغین به بمبگذاری در مولداوی آغاز شد.

۱ نظر
  1. اشکان

    اروپا نهایت یکم گاز و گرون کنه و جیره بندی کنه!!!! چند سال دیگه پروژه آفریقا و…اروپا به بهره برداری برسه ، نه مشتری داره ، تحریم ام هست ، باید بره مفت فروشی کنه به چین… روسیه انداختنش وسط جنگ ، تحریمش ام کردند ، کارش تمومه دیگه!!!! روز خوششون گدایی میکردند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.