مذاکرات به نتیجه برسد، قیمت دلار چه‌قدر می‌شود؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، در صورت به نتیجه رسیدن توافقات هسته‌ای دلار در محدوده‌ حدود ۲۷ هزار تومان به ثبات خواهد رسید.

به گزارش تازه نیوز، علی حیات‌نیا، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اخبار مثبتی که از نتیجه مذاکرات احیای برجام به گوش می‌رسد، گفت: این اخبار باعث شده طی چند وقت اخیر روند کاهشی قیمت دلار را شاهد باشیم.

به نقل از ایسنا، وی برآورد کرد در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد و افزود: به عقیده بسیاری از کارشناسان در صورت توافق، قیمت دلار بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان خواهد بود که البته اکثر کارشناسان بر قیمت ۲۷ هزار تومان توافق دارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: این ارقام بر اساس وضعیت تورم داخلی، وضعیت خلق نقدینگی در داخل کشور و برابری قدرت ریال در برابر ارزهای دنیا بدست آمده است.

این مطالب را هم ببینید:

حیات‌نیا با بیان اینکه با توجه به شرایط خلق نقدینگی که در داخل کشور داریم بعید است ریزش بسیار زیادی را در قیمت دلار شاهد باشیم، تاکید کرد: به احتمال زیاد در صورت حصول توافق قیمت دلار به دلیل جو روانی ابتدا کاهش بیشتری داشته و بعد با روند افزایشی آرام به ثبات خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بعد از کاهش قیمت دلار، سایر بازارهای مالی نیز از این وضعیت تاثیر پذیرفته و تقریبا در اکثر بازارها تا حدودی کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در کنار تبعات مثبت کوتاه مدت توافق هسته‌ای که همین کاهش قیمت ارز است، تبعات بلندمدت مثبت دیگری را هم خواهیم داشت، عنوان کرد: با باز شدن فضای بین‌المللی امکان توسعه تجارت خارجی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌ خارجی در کشور بیشتر خواهد شد.

حیات‌نیا گفت: این روند در بلندمدت به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و حتی به روز شدن تکنولوژی صنعتی در کشور کمک خواهد کرد.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به تاثیر سایر مسائل بر اقتصاد ایران در کنار تحریم‌ها و برجام، گفت: نباید فراموش کنیم تنها بخشی از مشکلات اقتصادی ایران ناشی از مسائل بین‌المللی است و بخش دیگر آن به کسری بودجه دائمی، خلق پول، استقراض از بانک مرکزی و… بستگی دارد.

حیات‌نیا معتقد است، در کنار رفع تحریم‌ها برای اینکه اثرگذاری بیشتری داشته باشیم لازم است در داخل کشور نیز در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، اصلاحات جدی رخ دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.