واریز بخشی از حق رتبه‌بندی معلمان در روزهای آینده/ تعداد فرهنگیان مشمول چه‌قدر است؟

نوری وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه محاسبه مبلغ رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده است و بر اساس آن پس از تعیین رتبه در حکم افراد درج می‌شود. دولت برای سال رتبه‌بندی ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه دیده است.

به گزارش تازه نیوز، وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه تاکنون ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش آموز ثبت نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند، گفت: توصیه و درخواست ما این است ثبت نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

به نقل از ایسنا، یوسف نوری در برنامه صف اول شبکه اول سیما ضمن تبیین عملکرد دولت سیزدهم در آموزش و پرورش گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه‌هایی داریم و برای ۱۶ منطقه پایگاهی ایجاد کردیم تا معلم ثابت برای آنها اعزام کنیم. همچنین توزیع امکانات را مد نظر داریم. در این بخش از کمک گروه‌های جهادی و خیرین بسیار خوب استفاده کردیم.

او افزود: حدود ۸۰۰۰ فضای آموزشی کانکسی و مدارس سنگی خشکه‌چین داریم که در فاز اول ۱۲۰۰ مدرسه بالای ۱۰ دانش‌آموزی با مدارس ایمن جایگزین می‌شوند.

این مطالب را هم ببینید:

وزیر آموزش و پرورش در توضیح جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: اجرای رتبه‌بندی به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکان‌پذیر نبود اما چون شعار رئیس‌جمهور و تلاش ایشان بر این بود و آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود رتبه‌بندی به مرحله اجرایی رسید. بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبه‌بندی اول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و دوم ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگیان دست‌به‌دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود.

نوری ادامه داد: شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند در این فرآیند مد نظر است و برآیند اینها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند.

وی با اشاره به اینکه هیات‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد کدام یک از رتبه‌های پنجگانه باشد گفت: اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحی‌شده، امکانپذیر است. جا دارد از همکارانم عذرخواهی کنم. سامانه‌های قبلی دچار اشکال بودند و انتقال اطلاعات مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ما ناچار شدیم بخواهیم همکاران همه اطلاعات را دوباره بارگذاری کنند که زحمت مضاعف شد و همین یک‌مرتبه انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه علت تأخیر در اجرای رتبه‌بندی را دایره شمول دانسته بود، آیا مشکل حل شده است،‌ گفت: تقریباً همه همکاران فرهنگی شاغل در مدرسه و اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول هستند. آنها که کد استخدامی نداشتند در آیین‌نامه قبلی مشمول نبودند که اصلاح شد و ۸۱۰ هزار نفر را دربرمی‌گیرد. رتبه‌بندی شامل بازنشسته‌ها نمی‌شود.

نوری ادامه داد: تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و تا پایان مرداد بخشی از حق معلمان در رتبه‌بندی به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود. بابت تأخیر عذرخواهی می‌کنیم.

او درباره عدم شمولیت معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین زمانی از قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شدند و بعضا تا ۱۵ سال از خدماتشان می‌گذرد. در مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده هر کس وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده و تعیین تکلیف شده باشد. صحبت شده که اینها در آزمون داخلی شرکت کنند. تلاش می‌کنیم مجوزش را بگیریم تا آخر شهریورماه آزمونشان را برگزار کرده و تعیین تکلیف شوند.

شاید از دست داده باشید:

وزیر آموزش و پرورش درباره علت سختگیری در کسب رتبه‌های ۴ و ۵ نیز گفت: از جمله شرایط قانون، سنوات و احراز امتیاز لازم در شایستگی‌های چهارگانه است. طبیعی هم هست و در دانشگاه‌ها نیز همین گونه است. کسب رتبه بالاتر و نهایی تلاش بیشتری نیاز دارد. بر اساس قانون، دانشجومعلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه، کارکنان اداری رسته اداری، مهرآفرینان، بازنشستگان، ماموران به خدمت به سایر دستگاه‌ها مستثنی هستند و مابقی استثنا نیستند و مشمول‌اند.

نوری درباره نحوه محاسبه مبلغ رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده است و بر اساس آن پس از تعیین رتبه در حکم افراد درج می‌شود. دولت برای سال رتبه‌بندی ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه دیده است.

وی درباره مشکل الزام تحویل مدارک هنگام ثبت نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیر حضوری گفت: سامانه‌ای که ما داریم نیازمند مراجعه حضوری حتمی نیست اما کمیسیون معین اعلام می‌کند باید مدارک تحویل شود. توصیه کردم ثبت نام میان پایه‌ها بدون نیاز به تحویل مدارک انجام شود اما به خصوص برای اول و دهم تحویل مدارک را داریم. این قوانین دست و پاگیرند و باید به‌روزرسانی شوند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز ثبت نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند. توصیه و درخواست ما این است ثبت نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

نوری با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا دچار عدم دسترسی به آموزش و شبکه شاد بودند، گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران و تثبیت یادگیری اختصاص داده شد و دوره‌های تابستانی هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است. دولت از آموزش و پرورش در این بخش نیز حمایت کرد و دو میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری قرار گرفتند.

او افزود: برای دانش‌آموزانی که به واسطه زیست‌بوم جدید و عدم دسترسی جا مانده باشند ادامه طرح‌های جبران یادگیری را خواهیم داشت. ۱۶۴ هزار بازمانده از تحصیل طی یک و نیم ماه اخیر را برگردانده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش مهم‌ترین دستاورد دولت را مردمی‌سازی دانست به این معنا که زمینه حضور مردم در همه فرآیندها فراهم شده است،‌ گفت: اولیا را باید در امور مدرسه و حتی ارزیابی‌ها دخیل کنیم. عدالت و مردمی‌سازی دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.