دلیل تعلل آمریکا در پاسخ به ایران

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: اختلافات داخلی بلینکن و سالیوان بر سر متن پیش نویس توافق و بازگشت به برجام جدی است و دلیل تاخیر در پاسخ آمریکا این است که اینها سعی دارند به نوعی به اجماع برسند، بنا بر این طبیعی است که این مساله زمان‌بر باشد.

به گزارش تازه نیوز، رحمان قهرمان‌پور با اشاره به طولانی شدن تاخیر آمریکا در پاسخ به جمع‌بندی ایران درباره متن پیش نویس احیای برجام گفت: از چند زاویه می‌توان به این مساله نگاه کرد؛ اول اینکه در قالب نظریه‌ی بازی‌ها و چانه‌زنی در مذاکرات می‌توان این را ارزیابی کرد که آمریکا دنبال این است تا دست برتر را در مذاکره داشته باشد و شاید دنبال این هستند که چطور توپ را در زمین ایران بیندازند تا امتیاز کمتری بدهند.

به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: دوم، شاید به این دلیل که امکان توافق بیشتر شده است، در داخل آمریکا دو جناح معتدل و رایکال یعنی جناح آنتونی بلینکن و جیک سالیوان سعی دارند به اجماع نظر برسند و این کار سختی است. قبلا شاید امکان توافق را کم می‌دیدند و نیاز نداشتند به اجماع برسند اما الان سعی دارند که اجماع به دست آوردند و این ممکن است یکی از دلایل تاخیر در پاسخ شان باشد. سوم اینکه، شاید آمریکایی‌ها انتظار داشتند ایران متن پیش‌نویس را رد کند و این‌ها بتوانند مانور تبلیغاتی دهند و ایران را مسئول شکست مذاکرات معرفی کنند اما این موضوع هم محقق نشد.

این مطالب را هم ببینید:

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: چهارم اینکه احتمال دارد عملیات روانی و بازی رسانه‌ای باشد و آمریکایی‌ها بگویند حالا که ایران علاقه‌مند است، خود را کم میل نشان دهیم تا ایران از بخشی از خواسته‌هایش در این روند یا در آینده بکاهد.

قهرمان‌پور در پاسخ به اینکه در بین این عوامل مهم‌ترین و محتمل‌ترین عامل را کدام می دانید؟ اظهار کرد: فکر می کنم اختلافات داخلی بلینکن و سالیوان جدی است و سعی دارند به نوعی به اجماع برسند و طبیعی است که این مساله زمان‌بر است. میزان اختلافات میان این دو جناح آنقدر زیاد و جدی است که ممکن است به این منجر شود که آمریکا از ایران بخواهد از برخی خواسته‌های خود عقب بنشیند.

وی در پاسخ به این‌که برخی این تاخیر از سوی آمریکا که چندان سابقه هم در روند مذاکرات نداشته است را نشانه‌ای منفی برای دستیابی به توافق ارزیابی می‌کنند گفت: خیر، الزاما این تاخیر منفی نیست اتفاقا معتقدم چون بحث جدی شده، هیات حاکمه آمریکا و وزارت خارجه دارند وقت می‌گذارند. اگر آمریکا با متن و پاسخ ایران مخالف بود همان ابتدا آن را رد می‌کرد اما وقتی معاون سابق وزیر خارجه آمریکا صراحتا می‌گوید آنچه ایران می‌خواهد، چیزی نیست که آمریکا نتواند تامین کند، این یعنی پیشنهادات ایران را قابل ارزیابی و بررسی می دانند و دلیل تاخیر هم در همین راستاست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.