علل بروز عفونت‌های زنانه چیست؟

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران گفت اکثر عفونت های واژینال با استفاده از توصیه های پزشکی و مصرف دارو بعد از معاینه توسط پزشک قابل درمان هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، دکتر سودابه کاظمی گفت: عفونت های واژینال یکی از مشکلات ناخوشایند شایعی است که اغلب بانوان با آن آشنا بوده و در طول زندگی خود ممکن است چندین بار آن را تجربه کنند اما هنوز هم عده ای از زنان به طور کامل با این علائم آشنا نیستند.

به نقل از بهداشت‌نیوز، وی خاطرنشان کرد: واژن در حالت طبیعی دارای ترشحاتی است که متناسب با چرخه ی قاعدگی کم و زیاد خواهد شد. این ترشحات باعث مرطوب نگه داشتن ناحیه تناسلی و جلوگیری از خشکی واژن می شود.اما به یاد داشته باشید این نوع ترشحات طبیعی آزاردهنده نیستند و رنگ و بویی ندارند و خارش و سوزش ایجاد نمی کنند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه انواع مختلفی از میکروب ها و قارچ ها واژن را درگیر می کنند، اظهار داشت: از بین عفونت های واژن، عفونت قارچی از انواع دیگر شایع تر هستند و علائمی مانند سوزش، خارش واژن، ترشحات پنیری و تکرر ادرار ایجاد می کنند. دیگر عفونت های میکروبی نیز معمولا با بوی ناخوشایند، ترشحات حجیم و خاکستری و ترشحات زرد رنگ بروز پیدا می کنند.

کاظمی افزود: از علل بروز عفونت های واژینال که زنان را مستعد عفونت های واژینال می کند می توان به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، ابتلا به دیابت، مصرف کورتون، مصرف قرص های ضد بارداری، نقص ایمنی، مصرف داروهای ایمنو ساپرسیو (ضعف سیستم ایمنی بدن)، روابط جنسی متعدد و عدم رعایت نکات بهداشتی اشاره کرد.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران گفت: برخی عفونت های زنان ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکنند اما برخی مواقع ممکن است علائمی مانند خارش، تغییر در میزان ترشحات، تغییر در رنگ ترشحات، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن و در هنگام روابط جنسی و خون ریزی و لکه بینی ایجاد کنند.

وی با تأکید براینکه اکثر عفونت های واژینال با استفاده از توصیه های پزشکی و مصرف دارو بعد از معاینه توسط پزشک قابل درمان هستند، عنوان کرد: ولی در موارد نادر به علت عفونت شدید و یا درمان نشده و انتشار به قسمت های فوقانی رحم و ایجاد التهاب گسترده لگن و یا آبسه لازم است بیمار در بیمارستان بستری و درمان تزریقی دریافت کند.

این پریناتولوژیست بیان کرد: واژینیت های کلامیدیایی به دلیل آمیزش جنسی رخ می دهد و می تواند باعث التهاب واژن شود، این عفونت ها اغلب بدون علامت هستند اما می توانند باعث خون ریزی، ترشح و سوزش ادرار و واژن نیز شوند. کاظمی ادامه داد: سوزاک نیز یکی دیگر از عفونت های آمیزشی بسیار مسری است که اغلب علائمی ایجاد نمی کنند اما می توانند با ترشحات غیرطبیعی بروز یابند.

وی به چندین درمان فوری و خانگی برای عفونت های واژینالی اشاره کرد و گفت: از جمله درمان های خانگی ساده برای عفونت های واژینالی می توان به نشستن در لگن حاوی سرکه (به میزان کم) در آب به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، مصرف پروبیوتیک هایی چون ماست و لبنیات، نشستن در لگن حاوی جوش شیرین (به میزان کم) و کاهش مصرف مواد قندی اشاره کرد.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: بانوان برای پیشگیری از بروز عفونت واژن باید ناحیه تناسلی خود را تا حد امکان خشک و تمیز نگه دارند. همچنین استفاده از اسپری های واژن و یا صابون های معطر برای این ناحیه توصیه نمی شود.

کاظمی تأکید کرد: خانم ها تا حد امکان از دوش واژینال استفاده نکنند چون اغلب این دوش ها حاوی مواد ضد عفونی کننده معطری هستند که باعث تحریک واژن می شوند. وی گفت: لازم به ذکر است خانم ها از پوشیدن لباس های زیر نایلونی خودداری کنند زیرا لباس های زیر نایلونی و شلوارهای جین تنگ و استریج منجر به بروز عفونت واژینال قارچی می شوند.

این پریناتولوژیست اضافه کرد: یکی از نکات مهم برای کاهش بروز عفونت واژینال در خانم ها استفاده از کاندوم هنگام رابطه ی جنسی هست. در ضمن توصیه می کنیم خانم ها حداقل سالی یکبار به متخصص زنان جهت انجام معاینات دوره ای مراجعه کنند.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران به بهداشت نیوز گفت: عفونت های واژینال اغلب به راحتی قابل درمان بوده و باعث بروز مشکلات جدی نمی شوند با این حال در صورتیکه نادیده گرفته شوند و اقدام درمانی ای صورت نگیرد می تواند منجر به بیماری التهابی لگن، ناباروری، زایمان زودرس و سقط جنین شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.