جدیدترین توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت توافق برجام/ آمریکا پاسخی داده است؟

کنعانی با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا گفت: هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی ها پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است و زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

به گزارش تازه نیوز، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به یکسالگی دولت سیزدهم، گفت: ما شرایط تحریم و بحران‌های منطقه و شرایط پیچیده بین‌المللی را داشتیم اما اتخاذ سیاست خارجی متوازن و تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا آثار و نتایج خود را در عمل تا حدود بسیار قابل توجهی نشان داده است.

به نقل از مهر، وی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت بر مبنای سیاست همسایه محور و سیاست آسیا محور با تأکید بر نگاه به شرق و همچنین دیپلماسی اقتصادی محور از جمله برنامه‌هایی بود که دولت آنها را به عنوان مبانی حرکتی خود اعلام کرده بود، افزود: وزارت خارجه بر مبنای سیاستگذاری دولت در این مسیر حرکت کرد و بر مبنای نتایج حاصله شاهد شرایط خوب و امیدوار کننده‌ای هستیم.

این مطالب را هم ببینید:

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نتایج حاصله نشان داد اتخاذ این سیاست‌ها درست و مدبرانه بوده و نتایج خوب آن را در حوزه اقتصادی و افزایش حجم روابط و تبادل خارجی و افزایش روابط با کشورهای همسایه اعم از مرزی و منطقه‌ای شاهدیم.

کنعانی یادآور شد: عضویت ایران در برخی سازمان‌های مهم منطقه‌ای و نتیجه موفق تلاش‌های دولت با برخی همسایگان و شرکای منطقه‌ای در حل و فصل بحران‌های پیچیده منطقه‌ای و مدیریت پرونده‌هایی که در حوزه‌های بلافصل منطقه‌ای ما رخ داد و می‌توانست باعث چالش شود. وزارت خارجه به عنوان عضو دولت در هفته آینده گزارش عملکرد خود را به شیوه‌های مختلف ارائه خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات مذاکرات رفع‌تحریم‌ها و شیوه‌ی اجرای تعهدات ایران، گفت: به طور کلی می‌توان گفت همچنان در مسیر مذاکره هستیم و اجازه دهید هنوز به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده است، نرویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در آخرین دور مذاکرات در وین، پیشنهاداتی از سوی کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره منجمله ایران داده شد. طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه، پاسخ خود را نسبت به پیشنهادات در زمان مقرر داد.

هنوز پاسخی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم

وی تاکید کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصاً دولت آمریکا، پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکردیم. به روایت‌های غیر رسمی اهتمام نکنیم و در فضای مذاکرات باید در مورد داد و ستدها و ایده‌های رسمی کشورها راجع به روند مذاکره اظهار نظر و قضاوت کنیم.

کنعانی با بیان اینکه تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشتیم، اظهار کرد: مذاکرات یک مجموعه است و باید توافق شود. تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود نمی‌توان گفت که به توافق رسیدیم و نسبت مرحله بعدی پیش داوری کنیم، یا به استقبال مرحله جلوتر ببریم.

وی تصریح کرد: موضوعات باقی‌مانده هر چند اندک باشد، اما موضوعات مهمی هستند و باید در خصوص این موضوعات مهم تصمیم گیری شود و توافق شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران همواره در مذاکرات، در ادوار گذشته و هم در دوره اخیر مذاکرات جدی، سازنده و مسئولانه حضور داشته است و پس از دریافت پیشنهادات طرف اروپایی به موقع پاسخ داد و انعطاف لازم را در جای خودش به منظور دستیابی به توافق نشان داد.

کنعانی گفت: معتقدم دولت آمریکا مسئول شرایط فعلی برجام است و به عبارتی مسئول عدم اجرای توافقنامه تا الان و وضعیت فعلی است. اگر اراده سیاسی را به طور جدی در عمل نشان دهد و همگام با قول و اظهار نظرها، در عمل نیز مسئولانه اظهارنظر کند، می‌توانیم به سمت مرحله بعدی حرکت کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به دنبال توافق است و مذاکره کنندگان ما، با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حضور پیدا کرد و در مسیر مذاکره به طور جدی وارد شد.

 

ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد بود، اظهار کرد: بارها از سوی مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده که ما روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهم زد.

کنعانی افزود: تاکید می‌کنم که تعلل آمریکا در ارائه پاسخ، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی دولت آمریکا، فشار تندروها در داخل این کشور یا فشار لابی رژیم صهیونیستی بر دولت آمریکا و فرسایشی کردن مذاکرات که شواهد و آثار آن را می‌بینیم، جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری اولویت‌های خودش باز نخواهد داشت.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران نیازمند توافق است، حتماً طرف آمریکایی و اروپایی بیش از طرف ایرانی نیازمند آن هستند.

به دنبال توافق قوی و پایدار هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران جدیت کامل نشان داد، تاکید کرد: به دنبال تعامل خوب و پایدار هستیم. توافق خوب نیز از نظر ما به این معناست که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران تأمین شود، پایدار باشد و در روند اجرا بازه زمانی وجود داشته باشد که برای جمهوری اسلامی را اثبات شود، طرف مقابل بر تعهدات خود ایستاده و در حوزه عملی به توافقات پایبند خواهد بود.

کنعانی اضافه کرد: برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد. بر این مبنا تلاش خواهیم کرد که به توافق برسیم، اما توافقی که خوب، قوی، پایدار و منافع مشروع دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند.

وی گفت: ما در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود، اما در حوزه روابط خارجی و توسعه مناسبات با همسایگان و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف، منتظر پاسخ طرف مقابل و منتظر روند مذاکرات نخواهیم بود.

گفتگوهای ایران و عربستان به نفع دو طرف خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست خبری درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز، گفت: موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و گفتگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تأمین کننده منافع دو طرف خواهد بود.

کنعانی با بیان اینکه اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای وجود دارد و گام‌های خوبی را به سمت جلو برداشتیم و روند مذاکرات مثبت بوده است، اظهار کرد: از سرگیری روابط به سرعت انجام نمی‌شود. اراده سیاسی وجود دارد و از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم در مسیر ارتباطات و گفتگوهای دیپلماتیک بتوانیم گامی را به سمت جلو برداریم.

وی تاکید کرد: شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند امیدواری ایجاد کند که در روابط با همسایگان و منطقه به سمت جلو در حال حرکت هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره آخرین وضعیت سوریه، گفت: شاهد شکل گیری شرایط جدیدی در سوریه هستیم و دولت سوریه شرایط بحران و بی ثباتی را پشت سر گذاشته و موفقیت بزرگی در مبارزه با تروریسم داشته و نشان داده از نگاه مردم، سوریه دولتی است که توانسته هم با تروریست‌ها مبارزه قدرتمندانه‌ای را انجام دهد و امنیت را به مناطق بحرانی سوریه برگرداند و حاکمیت کشور را حفظ کند و شاهد بازگشت تدریجی کشورهایی هستیم که در طول سال‌های گذشته در نتیجه محاسبات غلط دمشق را ترک و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کرده بودند.

کنعانی افزود: در حال حاضر شرایط در حال تغییر است و برخی کشورها سفارتخانه‌های خود را افتتاح و برخی هیئت‌ها را به آنجا فرستادند.

دولت ترکیه دیدگاه خودش را درباره تحولات سوریه اصلاح کند

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط سوریه و ترکیه، تاکید کرد: دولت ترکیه بهتر است دیدگاه خودش را در خصوص تحولات در سوریه اصلاح کند و در جهت بازگشت صلح و ثبات و آرامش به سوریه نقش ارزنده و مؤثر خود را ایفا کند. روند تحولات خوب است و اظهاراتی که از سوی مقامات عالی‌رتبه دولت ترکیه می‌شنویم دلگرم کننده است و امیدواریم در آینده اتفاقاتی در حوزه عملی رخ دهد و شاهد آغاز روابط سازنده سوریه و ترکیه باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بازسازی روابط دو کشور و حل و فصل اختلافات و گام برداشتن به سمت گفتگوهای دوجانبه و از سرگیری روابط رسمی به نفع هر دو کشور و صلح و ثبات در منطقه و همه کشورهای منطقه خواهد بود.

تبادل زندانیان ارتباطی به روند مذاکرات ندارد

کنعانی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، تاکید کرد: موضوع زندانیان را در چارچوب یک موضوع انسانی نگاه کردیم و سرنوشت آنها را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و تبادل زندانیان را در چارچوبی خارج از برجام و به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفتگو کردیم و امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه‌های ما روشن بود.

وی تاکید کرد: زندانیان ما به اتهامات واهی بازداشت شدند و اساس اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران غیرقانونی و غیرانسانی بود و به صورت طبیعی هر اقدامی از سوی هر فردی رخ داده باشد در چارچوب نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا از نظر ما بازداشت آنها غیرقانونی و غیرانسانی است و تاکید مجددی است از سوی آمریکا که به مبانی انسانی و اخلاقی توجه نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما اعلام آمادگی کردیم که بحث تبادل را انجام دهیم، افزود: سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است و پیگیر بودیم به آغوش خانواده‌ها برگردند و این موضوعات ارتباطی به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و پرونده مستقلی است و به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

کنعانی در خصوص دیپلماسی آب، گفت: موضوع آب به عنوان یکی از مهمترین موضوعات برای ایران و همه کشورها مطرح است. ما در این موضوعات روابط دوجانبه با کشورهای همسایه داریم و می‌توان چارچوب منطقه‌ای هم برایش در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه ما نشست وزرا و مقامات عالی رتبه محیط زیست یازده کشور را در تهران در ماه پیش داشتیم، افزود: موضوع آب برای ایران بسیار اهمیت دارد و در چارچوب دوجانبه و منطقه‌ای پیگیری خواهد شد.

موضوع انتقام از عاملان به شهادت رساندن سردار سلیمانی فراموش نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتقام از عاملان به شهادت رساندن «حاج قاسم»، گفت: موضع ایران در قبال ترور سردار سلیمانی مشخص است و هیچگاه ایران این ترور را فراموش نخواهد کرد و موضوع انتقام از عاملان این فاجعه فراموش شدنی نیست. ایران از تمام قدرت خودش برای دادگاهی کردن و انتقام از عاملان ترور سردار عزیزمان استفاده خواهد کرد.

کنعانی درباره احتمال مخالفت آمریکا به پیشنهادات اروپا هم گفت: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از موضوعات روابط خارجی ما است. مسائل دیگر ما را در روابط خارجی و مشخصاً روابط اقتصادی خارجی و مسائل تجاری با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و نخواهیم زد.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت در یک سال گذشته همین وضعیت را نشان داده است، اظهار کرد: التزام و پایبندی به روند مذاکره به عنوان رفتار مسئولانه ایران و پیگیری روابط خارجی با دیگر کشورها اعم از منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای. «پلان بی» ما استمرار سیاست خارجی با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: طرف مقابل باید در این زمینه عقلانیت خود را اثبات و با درایت بیشتری عمل کند.

انتفاع اقتصادی ایران در مذاکرات برای ما مهم است

کنعانی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره مذاکرات، افزود: آنچه برای ما در روند مذاکرات اهمیت دارد، انتفاع ایران به ویژه از منافع اقتصادی برجام است. برای ما موضوع اقتصادی مهم است. ایران مذاکره را با هدف تأمین حقوق مسلم و شناخته شده ایران انجام می‌دهد و بر این موضوع پافشاری می‌کند و معتقد است هر تحولی که مانع دستیابی ایران و ملت ایران به منافع ناشی از برجام شود برای ما قابل قبول نیست. در این مسیر با جدیت عمل کرده و با جدیت مذاکره خواهیم کرد.

وی پیرامون تحولات کنونی در عراق نیز افزود: روابط ما با دولت عراق نزدیک و سازنده و توأم با منافع و مصالح مشترک است و هم به دلیل نوع رابطه خوبی که با همه جریان‌های سیاسی عراق از گروه‌ها و طوایف مختلف این کشور داریم نزدیک و مستمر است و همواره در جهت کمک به برادران عراقی برای آنکه بتوانند شرایط بهتری را رقم بزنند، مسئولانه عمل کرده و انقطاعی در گفتگو با برادران عراقی وجود ندارد.

پرونده‌های بین‌المللی علیه اتباع ایرانی در خارج از کشور

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرونده‌های بین‌المللی علیه اتباع ایرانی در خارج از کشور، اظهار کرد: در موضوع توقیف هواپیما در آرژانتین آن چیزی که برای ما مهم است وضعیت پنج هم وطن ایرانی است. هم در مذاکرات سیاسی در تهران و هم در مذاکرات بین سفارت ما و مقامات آرژانتین تاکید شده که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشده و باید دولت آرژانتین حسن نیت خود را در آزادی آنان نشان دهد.

وی تاکید کرد: در ارتباط با آقای نوری و اسدی نیز همین پیگیری‌ها در سطوح مختلف انجام شده و ما هیچگاه از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ممکن است نوع پرونده‌های زندانیان ایرانی متفاوت باشد، گفت: ما به عنوان دستگاه دیپلماسی بر مبنای وظایف ذاتی خود، خارج از نوع جرم و اتهامات از حقوق آن شهروند دفاع می‌کنیم. ما برای برخی شهروندان مذاکرات سیاسی می‌کنیم که معتقدیم بر اساس سیاسی بازداشت شده‌اند. در مورد جرایم دیگر نیز ما در خور آن موضوع پیگیری خواهیم کرد. برای آنها تا جایی که نیاز است وکیل انتخاب می‌کنیم.

سفر امیرعبداللهیان به آفریقا

کنعانی در خصوص روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: همواره روابط ایران با آفریقا و گسترش روابط برای ما مهم بوده است. ما شاهد روابط مثبت در ماه‌های گذشته بودیم. گفتگوها و مذاکرات انجام شده و هیئت‌های مبادله شده نشان از گسترش روابط است. در سفر هفته گذشته هیئت موریس به تهران نیز اسناد خوبی امضا شد.

وی با بیان اینکه در استمرار این روند نیز ما شاهد آغاز سفر وزیر امور خارجه کشورمان به دو کشور مالی و تانزانیا خواهیم بود، افزود: سفر آقای امیرعبداللهیان به مالی در راستای دعوت وزیر این کشور است. هم با مقامات سیاسی و هم مقامات اقتصادی این کشور مذاکراتی خواهد شد و مجمع اقتصادی دو کشور را برگزار خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در ادامه نیز دعوت وزیر امور خارجه تانزانیا را داشتیم که این سفر نیز بعد از مالی انجام خواهد شد.

کنعانی با اعلام اینکه در ادامه نیز سفری به زنگبار و جمهوری متحد با تانزانیا صورت خواهد گرفت، گفت: با زمینه سازی‌های صورت گرفته ما شاهد گسترش تبادلات رسمی با هیئت‌های آفریقایی هستیم و حجم روابط اقتصادی ایران با این کشورها هم گسترش پیدا خواهد کرد.

وی درباره روابط ایران و عربستان بعد از حصول توافق هسته‌ای، گفت: روابط خود را با عربستان در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم. دو کشور حاضر در منطقه هستیم که می‌توانیم در موضوعات منطقه‌ای نقش مکمل و سازنده داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانونی و شناخته شده و مبتنی بر قوانین و مقررات آژانس است و موضوعات مهمی با عربستان داریم که می‌توانیم با هم همکاری و گفتگو کنیم و به نقاط مشترکی برسیم.

کنعانی با بیان اینکه سفیر جدید کویت وارد شد و سفیر امارات هم قرار است مجدداً اعزام شود، گفت: همین فضای مثبت در ارتباط با کشورهای همسایه ما در منطقه در آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد و شرایط اقتضا می‌کند ایران و عربستان مبتنی بر منافع و مصالح دوجانبه یک گام عملی به سمت از سرگیری روابط دوجانبه بردارند و ان‌شاءالله این اتفاق بزودی می‌افتد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.