واکنش رئیس قوه قضاییه به گزارش تخلفات پرسروصدای فولاد مبارکه

رئیس قوه قضاییه درباره گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس از تخلفات فولاد مبارکه گفت: این گزارش هنوز به قوه قضاییه واصل نشده اما به محض وصول، ضمن تشکیل شعبه‌ای ویژه، با دقت و سرعت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تازه‌نیوز، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس گفت: تا شب گذشته که پیگیری می‌کردم، این گزارش هنوز به قوه قضاییه واصل نشده است حال آن‌که در رسانه‌ها مطرح شده گزارش مزبور به دستگاه قضایی واصل شده. علی‌ایحال، رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران به محض وصول گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، ضمن تشکیل شعبه‌ای ویژه، با دقت و سرعت و رعایت همه‌جوانب، گزارش مزبور را مورد رسیدگی قرار دهند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که این‌گونه گزارش‌ها که در مجلس قرائت می‌شود، ذهنیت‌هایی را در مردم ایجاد می‌کند لذا ضروری است در رسیدگی به آن‌ها نهایت دقت و سرعت لحاظ شود تا بر مبنای حق و قانون قضاوت شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامه‌هایی که بعضا در اخبار مطرح می‌شود فلان تشکل یا شخصیت خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته است، گفت: برخی از این نامه‌ها و مرقومه‌ها صرفا خبرش در رسانه‌ها منتشر می‌شود و متن آن‌ها به ما واصل نمی‌شود؛ لذا مرکز رسانه قوه قضاییه این قبیل موضوعات را به صورت مستمر رصد کند و نسبت به وصول متن آن نامه‌ها اهتمام داشته باشد تا این ذهنیت ایجاد نگردد که رئیس دستگاه قضا به نامه‌هایی که خطاب به او نوشته می‌شود، ترتیب اثر نمی‌دهد.

در همین ارتباط بخوانید:

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مطالب و موضوعات مطرح‌شده در نشست مشترک شب گذشته هیات دولت و شورای عالی قوه قضاییه، گفت: انسداد بسترها و منافذ فسادزا از جمله مقوله‌هایی است که مورد اجماع و تاکید مسئولان قوا است؛ هر مقدار که بسترهای فسادزا مسدود شود، به همان میزان از تعداد پرونده‌های قضایی و حجم کار دستگاه قضایی نیز کاسته می‌شود؛ بر همین اساس، رئیس سازمان بازرسی، رئیس دیوان عدالت اداری و معاون پیشگیری قوه قضاییه، یا به صورت جداگانه یا در قالب کارگروه مشترک با دولت، نسبت به احصاء منافذ و بسترهای اصلی تولید فساد، ظرف حداکثر سه ماه اهتمام داشته باشند.

محسنی اژه‌ای همچنین به مقوله تسهیل امر ازدواج نیز اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت اهتمام بیشتر سازمان بازرسی برای نظارت بر اجرای قانون مربوطه در رابطه با تسهیل ازدواج گفت: در قانون بودجه سال جاری تکلیفی ناظر بر اعطای وام به متقاضیان ازدواج تعیین شده اما با گذشت ۵ ماه از سال، هنوز متقاضیان برای دریافت وام با مشکلاتی مواجه هستند؛ باید توجه داشت که تأخیر در امر ازدواج، مقوله‌ای است که می‌تواند منجر به فساد و وقوع جرم در جامعه شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبعیض‌های ناروایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد اشاره کرد و این قبیل تبعیض‌ها را موجب تحمیل فشار روانی به مردم دانست و گفت: یکی از مصادیق این تبعیض‌های ناروا، عضویت برخی افراد در هیئت مدیره چندین شرکت و مؤسسه و حقوق و پاداش‌هایی است که آن‌ها از این قبیل شرکت‌ها و مؤسسات بعضاً زیان‌ده دریافت می‌کنند. این تبعیض‌های ناروا از بسترهای فسادزا است؛ هم از این حیث که فشار روانی به فرد شنونده و آگاه از این تبعیض‌ها وارد می‌کند و ممکن است او را به انجام فساد ترغیب کند و هم از این حیث که این قبیل عضویت افراد در چندین مؤسسه و شرکت عمدتاً زیان‌ده، با صورت‌سازی‌هایی انجام گرفته که خود این امر منتهی به مفسده می‌شود.

کاهش ۵۰ درصدی کلاه‌برداری‌های فضای مجازی

در بخش دوم جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور با اشاره به اقدامات مشترک دادستانی کل کشور و پلیس فتا در زمینه مقابله با کلاهبرداری‌هایی که در بستر فضای مجازی صورت می‌گیرد، گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، در مجموع با کاهش ۴۹ درصدی کلاهبرداری در فضای مجازی مواجه بودیم.

دادستان کل کشور افزود: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های هدفمندی که از ابتدای سال ۹۸ تا به امروز انجام شده، مجموعا بیش از ۳۲هزار شماره کارت و حساب بانکی و همچنین تعداد ۱۲٬۸۲۴ سیم کارت و سریال گوشی تلفن همراه که در اختیار کلاهبرداران بوده، از طریق بانک‌های عامل، سامانه سرامد و سازمان تنظیم مقررات اپراتورهای تلفن همراه مسدود شده‌اند.

وی گفت: طبق اعلام پلیس فتا در سه ماهه نخست سال جاری، آمار کلاهبرداری‌های فضای مجازی در برخی استان‌ها به عدد صفر رسیده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.