یک آنتی‌بادی کلیدی برای خنثی کردن همه سویه‌های کروناویروس کشف شد!

پژوهشگران «دانشگاه بریتیش کلمبیا» در بررسی جدید خود، بخش مهمی از یک پادتن را ارزیابی کرده‌اند که ممکن است بتواند همه سویه‌های کروناویروس را خنثی کند.

به گزارش تازه‌نیوز، یک پژوهش جدید که در “دانشگاه بریتیش کلمبیا”(UBC) انجام شده است، بخشی از پروتئین خوشه‌ای کروناویروس را بررسی کرده که به نظر می‌رسد در همه سویه‌های شناخته‌ شده مشترک است. همچنین این پژوهش، بخشی از یک پادتن را نشان می‌دهد که ممکن است بتواند مانع ورود ویروس به سلول‌های انسانی شود و راه را برای درمان‌های آینده با هدف خنثی کردن همه سویه‌های کووید-۱۹ هموار کند.

به نقل از ایسنا، این پژوهش جدید، یکی از کامل‌ترین پژوهش‌هایی به شمار می‌رود که تا به امروز در مورد تفاوت‌های پروتئین خوشه‌ای بین تعدادی از سویه‌های کروناویروس انجام شده است. این پژوهش با استفاده از “میکروسکوپ الکترونی کرایو”(cryo-EM)، روی پروتئین‌های خوشه‌ای سویه‌های آلفا، بتا، گاما، دلتا، کاپا، اپسیلون و اُمیکرون(BA.1 و BA.2) زوم کرد.

پژوهشگران دریافتند که بخش خاصی از پروتئین خوشه‌ای در همه این گونه‌ها حفظ شده است. این نقطه که به عنوان اپی‌توپ شناخته می‌شود، در برابر پادتن‌های جدیدی آسیب‌پذیر است که می‌توانند توانایی ویروس را برای آلوده کردن سلول‌های انسانی متوقف کنند.

“سریرام سوبرامانیام”(Sriram Subramaniam)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اپی‌توپی که در این پژوهش توضیح داده شده است، عمدتا از نقاط داغ جهش حذف می‌گردد و به همین دلیل است که قابلیت‌های آن در سویه‌های مختلف حفظ می‌شود. اکنون که ساختار این بخش با جزئیات شرح داده شده است، روزنه کاملا جدیدی از امکانات درمانی را می‌گشاید.

پادتن‌ها با قرار گرفتن در اپی‌توپ‌های روی پروتئین خوشه‌ای ویروس و مسدود کردن راه ویروس در سلول‌های انسانی، عفونت را متوقف می‌کنند. این پژوهش جدید، توسعه یک بخش به نام “VH Ab6” را در پادتن توصیف می‌کند که می‌تواند به اپی‌توپ موجود در همه سویه‌های کنونی کروناویروس متصل شود.

سوبرامانیام ادامه داد: پادتن‌ها با روشی بسیار ویژه به ویروس متصل می‌شوند. روش آنها مانند کلیدی است که در قفل می‌رود اما وقتی ویروس جهش می‌یابد، کلید دیگر در قفل جا نمی‌شود. ما به دنبال کلیدهای اصلی هستیم؛ یعنی پادتن‌هایی که ویروس را حتی پس از جهش‌های گسترده خنثی می‌کنند.

پژوهش در این مرحله هنوز در حد حدس و گمان است. بخش نشان‌داده‌شده در این پژوهش بیشتر برای توضیح دادن این موضوع است که هدف‌ قرار دادن این بخش خاص از پروتئین خوشه‌ای چقدر می‌تواند در خنثی کردن همه سویه‌های شناخته‌شده مؤثر باشد.

در بخشی از پروتئین خوشه‌ای که در این پژوهش برجسته شده، تاکنون حرکت جهشی کمی وجود داشته است. پژوهشگران معتقدند که درمان‌های آینده کووید-۱۹ باید این اپی‌توپ ویژه را هدف قرار دهند تا درمان‌های مبتنی بر پادتن را توسعه دهند که می‌توانند همه سویه‌های کروناویروس را خنثی کنند.

پژوهش دیگری که اخیرا انجام شد، یک نوع پادتن را معرفی کرد که تاکنون در آزمایش‌های حیوانی موفق شده است همه سویه‌های کنونی کروناویروس را خنثی کند. این پژوهش که در مجله “Science Immunology” به چاپ رسید، توسط گروهی از پژوهشگران “مدرسه پزشکی هاروارد”(HMS) و “بیمارستان کودکان بوستون”(Boston Children’s Hospital) انجام شد. پژوهشگران پس از اصلاح ژنتیکی موش‌ها به‌ منظور ایجاد واکنش‌های ایمنی مشابه انسان نسبت به کروناویروس، آنها را در معرض بخش‌هایی از ویروس قرار دادند و ۹ گروه مختلف از پادتن‌ها را بررسی کردند. پژوهش آنها نشان داد یک پادتن به نام “SP1-77” در متوقف کردن عفونت ناشی از همه سویه‌های شناخته‌شده کروناویروس، بسیار قوی است.

سوبرامانیام اضافه کرد: ما اکنون تصویر بسیار واضحی از این نقطه آسیب‌پذیر در ویروس داریم. ما هر تعاملی را که پروتئین خوشه‌ای با پادتن در این محل ایجاد می‌کند، می‌شناسیم. ما می‌توانیم با استفاده از یک طراحی هوشمندانه برای ایجاد مجموعه‌ای از درمان‌های مبتنی بر پادتن، به این موضوع بپردازیم. داشتن درمان‌های کاملا مؤثر و مقاوم در برابر سویه‌های مختلف، یک تغییر در روند مبارزه مداوم با کووید-۱۹ خواهد بود.

این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.