کشف ردپای ۱۱۳ میلیون ساله یک دایناسور! +تصاویر

دانشمندان در کشفی عجیب ردپای ۱۱۳ میلیون ساله یک دایناسور را در بستر خشک شده یک رودخانه پس از وقوع خشکسالی شدید و پایین آمدن سطح آب در تگزاس آمریکا، مشاهده کردند.

به گزارش تازه‌نیوز، پس از خشک شدن شدید رودخانه‌ای در تگزاس آمریکا، ردپای یک دایناسور با قدمتی معادل ۱۱۳ میلیون سال کشف شد. به گفته دانشمندان، گِل موجود در این خط ساحلی به دلیل رسوبات کربنات کلسیم حاصل از پوست سخت‌پوستان، قوام ایده‌آلی را برای حفظ این ردپاها ایجاد کرده است.

به نقل از ایسنا، این ردپاها که عمدتاً گمان می‌رود متعلق به گونه دایناسور “آکروکانتوسور”(Acrocanthosaurus) با وزن هفت تن و ارتفاع ۴.۵ متر است، توسط کارشناسان در پارک ایالتی “دره دایناسور” در تگزاس پیدا شد.

مقامات می‌گویند که گونه “ساروپازیدین”(Sauroposeidon) که حدود ۱۸ متر قد و حدود ۴۴ تن وزن داشته است نیز احتمالاً صاحب برخی از این ردپاها است. تصاویری که توسط مسئولان این پارک در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، این ردپاهای تازه کشف شده را نشان می‌دهد که به صورت شیارهای عمیقی در بستر گل‌آلود رودخانه ظاهر شده‌اند.

در شرایط آب و هوایی معمولی، ردپای دایناسورها به طور معمول، زیر آب و پر از رسوبی است که آنها را مدفون کرده است و به سختی دیده می‌شوند.

ردپای ۱۱۳ میلیون ساله

“استفانی سالیناس گارسیا” سخنگوی پارک “دره دایناسورها” به سی‌ان‌ان گفت: بیشتر ردپایی که اخیراً در بخش‌های مختلف رودخانه در پارک شناسایی و کشف شده‌اند متعلق به گونه آکروکانتوسور است. این گونه، دایناسوری بوده که در بزرگسالی حدود ۴.۵ متر قد و نزدیک به هفت تن وزن داشته است.

این ردپاها که تاکنون شناسایی و دیده نشده بودند، پس از وقوع خشکسالی شدید که تگزاس و سایر ایالت‌های جنوب غربی ایالات متحده را فراگرفته و موجب کوچک شدن رودخانه “پالکسی”(Paluxy) شده است، اکنون ظاهر شده‌اند.

گفتنی است که پارک ایالتی “دره دایناسور” میزبان انواع ردپای دایناسورها است که عمدتاً متعلق به گونه‌های خزنده‌پایان و ددپایان باستانی هستند، اما این اولین بار است که این ردپاهای خاص دیده می‌شوند.

به گفته وب‌سایت این پارک ایالتی، بسیاری از ردپاهای ددپایان، الگوی سه انگشتی متمایز خود را نشان نمی‌دهند، زیرا این ردپاها در گلی روان و عمیق نقش بسته‌اند که آثار انگشتان پا در آنها مدفون شده است.

خزنده‌پایان شامل گونه‌های دایناسورهای گیاه‌خوار مانند دوتیکری و برانتوسور هستند که پاهای بزرگی شبیه به فیل داشتند، در حالی که ددپایانی مانند تی‌رکس‌ها دارای پاهای پنجه‌دار و سه انگشتی بودند. هر دو نوع نیز از آخرین دایناسورهایی بودند که در نهایت با برخورد یک سیارک غول پیکر به زمین در ۶۶ میلیون سال پیش از بین رفتند.

کشف ردپای ۱۱۳ میلیون ساله

در وب‌سایت پارک آمده است: پس از خشکسالی سال ۲۰۲۲، ردپای دایناسورهای عظیم که معمولاً زیر آب و گل هستند، در رودخانه پالکسی در پارک ایالتی دره دایناسور ظاهر شد. گمان می‌رود که قدمت ردپاهای مکشوفه در این پارک به اواسط دوره کرتاسه بازمی‌گردد، زمانی که منطقه دالاس تگزاس در ساحل دریا قرار داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، از هفته گذشته بیش از ۶۰ درصد از ایالت تگزاس یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها را تجربه کرده است. این ایالت همچنین موج گرمای شدیدی را تجربه کرده است که میلیون‌ها نفر را تحت هشدار گرمای بیش از حد قرار داده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.