تاثیر خبر واردات خودرو روی بازار ارز

این روز ها رد پای خبر واردات خودروهای خارجی در محافل پر رنگ تر شده است اتفاقی که در پایان دولت قبل به خاطر کمبود منابع ارزی و سخت تر شدن پاسخگویی به نیاز بازار ‌ارز ممنوع شد.

به گزارش تازه نیوز، اکوایران نوشت: شاخص کل در اواخر اردیبهشت از محدوده یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحدی به عقب برگشت ‌در ادامه، حمایت محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی در مردادماه به داد شاخص رسید و شاخص کل به سمت بالا برگشت، دیروز نیز این محدوده قیمتی برای بار دوم شاخص را نجات داد و شاخص را به بالا برگرداند.

روز سه شنبه بالاخره مالکیت حقیقی ها در بازار سرمایه افزایش یافت و ارزش معاملات خرد در دو روز متوالی رشد کرد اتفاق مثبتی که در صورت تداوم میتواند امیدها را به رشد بازار بیشتر کند، در صورتی که ارزش معاملات خرد رکورد های تازه تری را ثبت کند و در محدوده های جدیدتر تثبیت شود، می توان به ادامه رشد شاخص امیدوار بود و فضای حاکم بر بر بازار را شناسایی کرد، یعنی بررسی روند ارزش معاملات خرد در کنار شاخص کل و هم وزن دید جامع تری نسبت به آینده بازار سهام ارائه می کند.

این مطالب را هم ببینید:

هرچند دیروز شاخص کل و هم وزن هم سو بودند ولی شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل رشد کرد. بررسی نمودار و سابقه معاملات نشان می دهد که از ابتدای شروع حرکت بازار در مردادماه، بازده سهام شرکت‌های کوچک بیشتر از شاخص کل بوده است و در حالیکه تکلیف توافق مشخص نیست توجه به سهام های کوچک مانند بعضی از شرکت هایی که از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی سود می‌برند افزایش پیدا کرده است.

اثر خبر واردات خودرو بر بازار ارز

این روز ها رد پای خبر واردات خودروهای خارجی در محافل خبری و تصمیم گیری پر رنگ تر شده است اتفاقی که در پایان دولت قبل به خاطر کمبود منابع ارزی و سخت تر شدن پاسخگویی به نیاز بازار ‌ارز نتوانست انجام شود.

ورود اخبار واردات خودرو به مرحله جدیدتر برای معامله گران ارزی نشان دهنده بهبود منابع ارزی در دولت جدید است، سخنگوی وزارت صنعت دیروز اعلام کرد که آیین نامه واردات خودرو نهایی شده است و در هفته آینده احتمالا ابلاغ خواهد شد.

برخی اعتقاد دارند درصورتی که واردات خودرو نهایی و اجرا شود هم دید ها به افزایش منابع ارزی کشور بهتر می شود و هم دولت این فرصت را پیدا می کند که بخشی از نقدینگی موجود در بازار را با فروش خودروهای خارجی جمع آوری کند. این مسئله در صورتی که کشور دچار تکانه های سیاسی و اقتصادی نشود موثر است ولی در صورتی که نقدینگی دوباره تقویت شود و پول پر قدرت در جامعه رشد کند در کنترل تورم و محدود کردن حرکت دلار بی اثر می شود، در دولت های قبلی هم اقدامات مشابه اینچنینی که محدود کننده نقدینگی بود انجام شد ولی به خاطر رویه غلط حاکم نتوانست رشد نرخ ارز را متوقف کند.

در مقابل اثر مثبت واردات خودرو یک جریانی اعتقاد دارد: ممنوعیت واردات خودرو با هدف حمایت از خودروى داخلى انجام نشد. هدف کنترل تراز تجارى در بحران ارزى بود هر نوع آزادسازی واردات خودرو که منجر به افزایش مصرف درهم شود، ضربه جبران‌ناپذیرى به تراز پرداخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند، از جمله واردات با ارز اشخاص، واردات در ازای صادرات قطعه یا خودرو.

این جریان اعتقاد دارد با توجه به اینکه پس از توافق نیز ذخیره ارزی کشور باید حفظ شود تاکید دارد سیاست های مثل ممنوعیت واردات به خصوص در حوزه خودرو به دلیل اثر مثبت بر تراز پرداخت و ژنتیک کوتاه مدت توافق باید ادامه یابد و گرنه موجب فشار به منابع ارزی می شود.

شاید از دست داده باشید:

خبر دیگر در حوزه ارز را را علی صالح آبادی داد.رییس کل بانک مرکزی از تصویب اوراق ارزی در هیئت عامل بانک مرکزی خبر داد، به نظر می رسد برای جمع آوری و استفاده از ارزهای بلوکه شده در دست مردم این شرایط دوباره به وجود آمده است ولی در گذشته نیز طرح های این چنینی مورد استقبال قرار نمیگرفت، چون هم در تسویه اکثرا مشتریان و بانک ها دچار اختلاف نظر می شدند و هم به خاطر غیر قانونی بودن نگهداری ارز و سخت تر شدن قوانین و مصوبه ها برای دارندگان ارز، این نگرانی به وجود می آید در صورتی که فردی ارز بدون برگه خرید خود را از بانک بخواهد چه برخوردی با او خواهد شد؟ زیرا بر اساس قوانین جدید، نگهداری ارز بیشتر از مقدار مشخصی بدون داشتن برگه خرید به منزله قاچاق ارز تلقی می شود.

رشد حباب سکه امامی

قیمت سکه امامی در پایان معاملات روز قبل نسبت به دوشنبه، بدون تغییر در محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ماند هرچند قیمت آن در معاملات دیروز تا یک قدمی کانال ۱۴ میلیون تومانی پیش رفت ولی بالا بودن حباب سکه امامی مانع از ورود سکه به این محدوده و عقب نشینی قیمتی شد. حباب سکه روز قبل، بالای ۱۲ درصد بود که بیشتر از محدوده ۷ الی ۸ درصدی است که با افزایش خوش بینی ها به وجود آمده بود.

در معاملات سکه رفاه ولی وضعیت فرق کرد و قیمت سکه رفاه به خاطر حضور فعال حقوقی در سمت عرضه کمتر از بازار آزاد شد.

حباب طلای آب شده نیز در بازار دیروز به بالای ۱۰ میلیون تومان در هر کیلوگرم رسید، حباب طلای آب شده با افزایش خوش بینی نسبت به برجام منفی شده بود ولی هم اکنون مقدار کمی رشد کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.