مزایای امنیتی احیای برجام برای آمریکا

کارشناسان می‌گویند ظاهراْ تهران و واشنگتن هر یک به نوبه خود در حال اقناع نیروهای سیاسی داخلی و آماده‌سازی افکار عمومی کشور خود هستند و به همین دلیل هر یک سعی دارند در روایت خود آنچه گرفته‌اند را بزرگ‌نمایی کنند و آنچه داده‌اند را اندک جلوه دهند.

به گزارش تازه نیوز، به دنبال ارائه پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق احیای برجام که از سوی منابع دیپلماتیک اروپایی شامل درخواست‌های «غیرمناقشه‌برانگیز» و از سوی جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه و هماهنگ‌کننده اصلی مذاکرات «معقول» توصیف شد، اکنون طرف‌های مذاکرات گوش به زنگ برای شنیدن پاسخ آمریکا به اصلاحات الحاقی مورد مطالبه ایران برای نهایی کردن توافق هستند.

اکوایران نوشت: روایت طرف‌ها از جزئیات محتوایی توافق احتمالی و امتیازات رد و بدل شده میان طرفین که از طریق درز اطلاعات توسط رسانه‌ها و ادعای منابع غیررسمی منتشر شده تا حدودی ضد و نقیض به نظر می‌رسند.

این مطالب را هم ببینید:

به باور برخی تحلیلگران، آنچه توافق احیای برجام را نزدیکتر از همیشه کرده، انعطاف‌پذیری و تساهل دوجانبه از سوی دو سوی اصلی مناقشه، ایران و آمریکا بوده‌؛ و این «طبیعت یک مصالحه» است. با این حال به نظر می‌رسد اکنون تهران و واشنگتن هر یک به نوبه خود در حال اقناع نیروهای سیاسی داخلی و آماده‌سازی افکار عمومی کشور خود هستند و به همین دلیل هر یک سعی دارند در روایت خود آنچه گرفته‌اند را بزرگ‌نمایی کنند و آنچه داده‌اند را اندک جلوه دهند.

تلاش برای فروش توافق در واشنگتن

در همین راستا لارا روزن خبرنگار آمریکایی که به طور مستمر مذاکرات را دنبال می‌کند در حساب کاربری سابستک خود گزارش داد که «ایالات متحده مزایای امنیتی توافق احتمالی با ایران را رونمایی می کند.

خانم روزن در ادامه نوشته است: در انتظار ارسال پاسخ ایالات متحده در این هفته که قرار است به اصلاحیه ایران برای پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا جهت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ جواب دهد، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده روز سه‌شنبه از طریق ایمیل نکاتی را ارائه کرد که در صورت بازگشت به اجرای کامل دوجانبه برجام، حاصل خواهد شد. وی گفت:

۱. ایران از غنی سازی و انباشت اورانیوم جز در سطوح بسیار محدود منع خواهد شد و از مواد مورد نیاز برای رسیدن به نقطه گریز هسته‌ای محروم خواهد شد. ایران اجازه ندارد هیچ یک از اورانیوم غنی شده ۲۰ و ۶۰ درصدی را که امروز ذخیره می کند داشته باشد.

۲. هزاران سانتریفیوژ پیشرفته ای که در ایران امروز کار می کند، متوقف و حذف خواهند شد، از جمله تمام سانتریفیوژهای غنی‌سازی فعال در تاسیسات مستحکم زیرزمینی فردو. محدودیت‌های سخت‌گیرانه برای غنی‌سازی ایران به این معنی است که حتی اگر ایران از توافق خارج شود تا به نقطه گریز هسته‌ای برسد، حداقل شش ماه طول می‌کشد.

۳. هرگونه مسیر ایران به سمت آستانه هسته‌ای و فعالیت‌های مبتنی بر پلوتونیوم – به دلیل ممنوعیت بازفرآوری و طراحی مجدد راکتوری- مسدود خواهد شد.

۴. علاوه بر محدودیت‌های هسته‌ای که ایران باید اجرا کند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوباره می‌تواند جامع‌ترین رژیم بازرسی‌هایی که تا به حال انجام شده را اجرا کند و به آن اجازه می‌دهد تا همه فعالیت‌های علنی یا غیرعلنی ایران را با دقت و به سرعت شناسایی کند. بخش اعظم این نظارت بین المللی برای مدت نامحدودی باقی می‌ماند.

خانم روزن با طرح این وپرسش که «پیام این اظهارات چیست؟ و آیا تلاشی برای فروش نقاط قوت احیای بالقوه برجام است؟» نوشت که یکی از کارشناسان نزدیک به مذاکرات گفت: «مقابله با درز اطلاعات ایران». وی افزود: «اما بله، اگر قرارداد نهایی شود، این می‌تواند گام‌های اولیه برای فروش آن باشد. اما در این مرحله، مطمئن نیستم که ایران پاسخ مثبت دهد.»

در همین حال، یک مقام اتحادیه اروپا گفت که تا صبح روز سه شنبه، ایالات متحده هنوز پاسخ خود را ارسال نکرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.