شرط تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت در ایران چیست؟

به گفته حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران، ایران می‌تواند به تولید شش میلیون بشکه نفت در روز برسد، اما این مسئله نیاز به استفاده از تجهیزات به روز، جذب سرمایه داخلی و خارجی و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها دارد.

به گزارش تازه نیوز، عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید عدم تخصیص سرمایه‌های جدید در زیرساخت‌های نفتی باعث شده ایران در این حوزه از رقبای منطقه‌ای خود عقب بیفتد. به گفته وی، ایران می‌تواند با شرایطی به تولید شش میلیون بشکه نفت در روز برسد.

به نقل از ایسنا، حمیدرضا صالحی، اظهار کرد: صنعت نفت ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در آن مزیت نسبی داریم، در تمام سال‌های گذشته نقش و سهمی مهم در تامین نیاز‌ها و درآمد‌های اقتصادی کشور داشته، اما برای تداوم این نقش، نیاز به برنامه‌ریزی‌های کلان و جذب سرمایه‌های تازه وجود دارد.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که صنعت نفت ایران در سال‌های گذشته داشته است، بیان کرد: ما در سال‌های پیش از تحریم و در دوران اجرای برجام توانستیم میزان صادرات نفت خود را به بالاترین حد ممکن برسانیم، اما در سال‌های اخیر این عدد کاهش یافته و به دنبال آن فعالیت پالایشگاه‌ها نیز محدود شده است. این در حالی است که این حوزه برای تداوم فعالیت، نیاز به جذب سرمایه‌های جدید به شکل دائمی دارد و غفلت از این موضوع در سال‌های اخیر، فاصله با رقبای منطقه‌ای را بیشتر کرده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تولید بالای روزانه نفت در کشور‌هایی مانند روسیه و عربستان سعودی، توضیح داد: اینکه عربستان سعودی می‌گوید که به زودی امکان تولید نفت روزانه خود را به ۱۰ میلیون بشکه می‌رساند، نشان از آن دارد که این کشور چه در حوزه حفظ بازار و چه در حوزه سرمایه گذاری‌های جدید موفق عمل کرده است و برای آنکه ما نیز به حداکثر توان تولیدی خود برسیم، باید گام‌های اجرایی مهمی را برداریم.

صالحی ادامه داد: در برنامه‌های بالادستی و در طرح‌هایی که از سوی وزارت نفت ارائه شده، ایران می‌تواند به تولید شش میلیون بشکه نفت در روز برسد، اما این مسئله نیاز به استفاده از تجهیزات به روز، جذب سرمایه داخلی و خارجی و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها دارد؛ موضوعی که در سال‌های گذشته کمتر به آن پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه صنعت نفت ایران در حال حاضر به حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری تازه نیاز دارد، تاکید کرد: ما در این سال‌ها کمتر از ظرفیت میادین نفتی و گازی مشترک استفاده کرده‌ایم و در سوی مقابل، کشور‌های همسایه توانسته‌اند فعالیت خود در این میدان‌ها را به شکل جدی توسعه بدهند. اگر همزمان با پیگیری مذاکرات، شرایط برای انجام این سرمایه گذاری فراهم شود، ایران خواهد توانست ضمن بازپس گیری سهم خود از بازار، نقش خود در بازار جهانی انرژی را نیز گسترده‌تر کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.