چراغ سبز دولت برای حضور حداکثری روحانیون در دستگا‌ه‌ها!

مساجد فعال و دولت برخوردار از نیروهای کارآمد، زمینه دولت اسلامی را ایجاد خواهد کرد نه ورود روحانیون به دولت!

به گزارش تازه نیوز، مهدی یزدانیان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «ورود حداکثری روحانیون به دولت» نوشت:

نظر امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب این بود که در صورت پیروزی، روحانیت کما فی السابق به وظایف ذاتی خودش خواهد پرداخت. البته در سالهای ابتدایی انقلاب از این نظر عدول کرده و ریاست جمهوری روحانیون را پذیرفتند. ولی همچنان بر این مسئله که مساجد اصل و پایگاه روحانیت است تاکید داشتند. ولی متاسفانه سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای بوده است که روحانیون از مساجد فاصله گرفته و مجری دولت شده‌اند.

ورود حداکثری روحانیون به ده‌ها نهاد من‌جمله آموزش و پرورش (برای دروس غیر مرتبط با تحصیلات طلاب) و مراکز مشاوره و دفاتر تبلیغات و اوقاف و اخیرا بحث حضور روحانیون در بانک‌ها موجب خالی شدن مساجد شده است. وقتی گسترش مسجدسازی و ورودی‌های حداقلی حوزه‌ها را تصور کنید این فاجعه ملموس‌تر درک می‌شود. در آینده، بسیاری از مساجد صرفا نمازخانه خواهند بود.

۱- هدف از ورود حداکثری روحانیون به بخش‌های دولتی چیست؟ علی الظاهر حضور روحانیون در این بخش‌ها به عنوان ناظر تلقی می‌شود. هدف، تسریع در ایجاد دولت اسلامی است. اینجا دو سوال اساسی وجود دارد ۱- اگر حضور روحانیون، تضمین کننده کارآمدی است، پس نهادهای حوزوی باید خالی از نقص باشد!؟ ۲- برای ایجاد دولت کارآمد، اصلاح سیستماتیک باید مد نظر باشد نه ورود جزئی به بخش‌ها. یعنی برای ایجاد دولت کارآمد، مدیریت افراد کارآمد و تحصیلکرده اصل و اساس است. کسانی که به اقتصاد و مدیریت آگاه باشند. امام علی می‌فرمایند سپردن امور به افراد ناتوان تضییع اصول و اساس است.

۲- ماه رمضان برای تبلیغ به یکی از کلانتری‌های مرکزی تهران رفتم. یادآوری گریه‌ها و ضجه‌های متهمین، برایم رنج‌آور است. چندباری نسبت به ضرب و شتم متهمان با رئیس کلانتری صحبت کردم. پاسخ داد آنها مجرم‌اند. به ایشان متذکر شدم که تعیین مجازات و اجرای آن در حوزه اختیارات شما نیست که پاسخ داد «حاج آقا دلت برا اینا نسوزه!» به ایشان گفتم اتفاقا باید بیشتر نگران کسانی باشیم که از تربیت مناسب محروم بوده اند…

هدف از بیان این خاطره این است که اگر قرار به ورود روحانیون به دولت است، در جاهایی وارد شوند که نقش وکیل مدافع ملت را ایفا کنند. نیازی نیست در هر بانک یک روحانی حضور داشته باشد وقتی ساختار بانکداری در ایران اسلامی معیوب و ربوی است. ولی حضور روحانیون در کلانتری‌ها برای جلوگیری از خودسری و البته گفتگوی مهربانانه و ارشادی با افرادی که از تربیت سالم محروم بودند، بسیار ضروری است.

پ ن. اگر چند صد هزار روحانی که در بخش‌های دولتی مشغول به کارند به مساجد بازگردند و مدیریت فعالی در خصوص گفتگو با جامعه و مسائل فرهنگی داشته باشند، شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود.

پ ن۲. جای خالی روحانیون در دولت را جوانان تحصیلکرده‌ای خواهند گرفت که علی رغم داشتن تحصیلات تکمیلی، بیکارهستند. مساجد فعال و دولت برخوردار از نیروهای کارآمد، زمینه دولت اسلامی را ایجاد خواهد کرد نه ورود روحانیون به دولت!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.