چالش برای دولت و مجلس؛ یارانه نقدی در دوراهی جدید!

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته اگر قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ برنگردد، برای یارانه نقدی اصلاحیه‌ای به مجلس خواهد فرستاد.

به گزارش تازه‌نیوز، همزمان با انتشار نتایج نظرسنجی مجلس درباره کالابرگ الکترونیک، اظهارات رئیس سازمان برنامه از چالش هایی برای بازگشت به قیمت های شهریور ۱۴۰۰ حکایت دارد؛ چشم انداز یارانه نقدی چه می شود؟

رئیس سازمان برنامه با اشاره به درخواست دولت برای اصلاح مصوبه یارانه کالاهای اساسی، به طور تلویحی هشدار داد که در صورت حذف نشدن بازگشت قیمت ها به شهریور ۱۴۰۰، یارانه باید متناسب با این شرایط تعیین یا این که برای تامین یارانه به میزان فعلی اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه شود.

به نقل از خراسان، مسعود میرکاظمی در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به این پرسش که اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کجا رسیده است، اظهار کرد: در این زمینه، یک بحث مربوط به یارانه بود که قرار بود اگر یارانه به قیمت‌ شهریور اصلاح نشود (آن بخش از مصوبه مجلس که می گوید قیمت کالاها براساس نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد)، میزان یارانه متناسب با این شرایط تنظیم شود که الان ما باید اصلاحیه یارانه را بدهیم.

بیشتر بخوانید:

اگرچه اظهارات رئیس سازمان برنامه مبهم است و باید شفاف سازی شود اما به نظر می رسد مفهوم حرف میرکاظمی به این معناست که در صورت بازگشت مبنای قیمت به شهریور ۱۴۰۰، باید دولت مابه التفاوت بیشتری برای فاصله قیمت آزاد کالاهای مشمول حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ و قیمت شهریور سال گذشته این کالاها بپردازد و در نتیجه یا باید مبلغ یارانه را کاهش دهد یا چنان که میرکاظمی گفته است، اصلاحیه بودجه به مجلس ارائه شود تا با افزایش اعتبار یارانه کالاهای اساسی، مبلغ مذکور تامین شود.

تقابل دو نظرسنجی دولت و مجلس

میرکاظمی همچنین با اشاره به اجرای تخصیص کالابرگ به یکی از استان‌ها به صورت آزمایشی از مهرماه تصریح کرد: کالابرگ یک قانون است؛ سامانه آن آماده نبود اما به طور کلی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم به یارانه نقدی علاقه بیشتری دارند. تا پیش از آماده شدن سامانه مربوط به اعطای کالابرگ، پرداخت یارانه‌های نقدی همچنان ادامه خواهد داشت.با این حال مرکز پژوهش های مجلس از موافقت  بیشتر مردم با کالابرگ در مقایسه با پرداخت نقدی خبر داد. این مرکز با انتشار خبری اعلام کرد: براساس نتایج به دست آمده موسسه افکارسنجی ملت، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان نقدی اختصاص یابد.

نتایج این افکارسنجی نشان می‌دهد ۶۰.۶ درصد مردم راجع به کلیت طرح اصلاح یارانه‌ها نظر منفی دارند که مهم ترین دلیل آن، افزایش قیمت کالاهای دیگری است که قرار نبود براساس اجرای این طرح، گران شود.در این میان اگرچه یک کارشناس افکارسنجی ایراداتی به نحوه چینش سوالات این نظرسنجی و تاثیر آن در پاسخ مخاطب دارد اما  در هر صورت  نقطه ضعف یارانه نقدی، کم شدن قدرت خرید آن در طول زمان به دلیل تورم است ولی در مقابل به دلیل همین تورم، تامین کالابرگ اگرچه قدرت خرید مردم را حفظ می کند ولی هر سال نیاز به اعتبار بیشتری برای تامین آن است و از این منظر ممکن است چالش بودجه ای ایجاد کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.