اظهارات عجیب وزیر آموزش و پرورش؛ گاف یا فرافکنی؟

صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌های برتر کنکور با انتقادات فراوانی رو به رو شد.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه خراسان نوشت:

در میان انتقادهای گسترده کارشناسان از نبود عدالت آموزشی در کشور، که سال هاست خودش را در نتایج کنکور سراسری نشان می دهد، حالا وزیر آموزش و پرورش اظهارنظری کرده که اگر گاف و اشتباه باشد، قابل جبران است اما اگر یک باور و نگاه قطعی باشد، احتمالا نگران کننده است.

یوسف نوری، وزی آموزش و پرورش دیروز در حاشیه جلسه دولت مدعی شد «در کنکور سراسری امسال، ۷۷.۵ درصد رتبه‌های یک تا ۱۰ رشته های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فنی و رتبه‌های یک تا ۵ گروه‌های آموزشی هنر و زبان خارجی، مربوط به مدارس دولتی بوده است». این اظهارنظر وزیر که، خبرگزاری رسمی دولت هم آن را منعکس کرد، بسیار عجیب به نظر می رسد و البته بررسی موضوع نشان می دهد که تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن این که، آقای نوری مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی ها را هم جزو مدارس دولتی عمومی در نظر می گیرد.

حساب و کتاب ویژه آقای نوری!

در کنکور امسال سهم مدارس مختلف در ۴۰ رتبه برتر ۵ گروه آموزشی این گونه بود:

  • مدارس دولتی: ۲.۵ درصد
  • مدارس نمونه دولتی: ۲.۵ درصد
  • مدارس غیرانتفاعی: ۲۲.۵ درصد
  • مدارس سمپاد: ۷۲.۵ درصد

مقایسه این آمار با ادعای وزیر ثابت می کند آقای نوری، همه رتبه های برتر مدارس دولتی، نمونه دولتی و سمپاد را یک کاسه و در کنار هم دیده و با افتخار مدعی شده است که ۷۷.۵ درصد رتبه های برتر ، دانش آموز مدارس دولتی بوده اند.

آمار جمعیتی دانش آموزان مدارس

قبل از تحلیل بیشتر موضوع، ابتدا به این آمار توجه کنید: ۸۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می کنند، ۱۲ درصد در مدارس غیرانتفاعی، یک درصد در نمونه دولتی و ۲ درصد در مدارس سمپاد. همین آمار به خوبی مشخص می کند که قطعا دغدغه عدالت آموزشی، مربوط به آن ۸۵ درصدی است که در مدارس بی پناه درس می خوانند نه آن ۱۵ درصد دیگر.

تفاوت های خاصی که همه از آن باخبرند

شاید هم بد نباشد برخی تفاوت های مدارس سمپاد و نمونه دولتی با مدارس دولتی عادی را مرور کنیم تا این تفاوت و نابرابری واضح تر شود:

  • بهترین کادر آموزشی شهر و منطقه
  •  آموزش های سطح بالا و استفاده از برخی
    منابع کمک آموزشی خاص
  • اردوهای آموزشی
  • کلاس های فوق برنامه و ساعات آموزشی بیشتر
  • امکانات و تجهیزات مناسب و به روز در مدرسه
  • بالا رفتن اعتماد به نفس، عزت نفس و خودباوری

و …
با این آمارها و استدلال های روشن، حق داریم که احساس کنیم اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش، یک گاف و البته شاید هم نوعی فرافکنی بوده است تا پاسخی به انتقادهای گسترده از نبود عدالت آموزشی در کشور باشد. البته ما این اظهارنظر را یک گاف تصور می کنیم و امیدواریم همان طور که یوسف نوری، اردیبهشت امسال از «تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و آموزشی برای ۱۶ استان مرزی کشور» خبر داده بود، به علت اصلی تشکیل این قرارگاه ها هم باور داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.