آمریکا در پاسخ به ایران مواضعش را سخت کرد

طبق آنچه یک مقام سیاسی اعلام کرده است، در پاسخی که روز گذشته (چهارشنبه) آمریکا در خصوص پیش نویس توافق فرستاد، آمریکایی‌ها مواضع خود را سخت کردند

به گزارش تازه نیوز، باراک راوید در رسانه اسرائیلی «والا نیوز» نوشت: سفر این هفته ایال هولتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن تا حدودی باعث کاهش نگرانی در اسرائیل شد. تل آویو نگران بود که دولت بایدن برای احیای برجام، مجموعه‌ای از امتیازات جدید را ارائه کند. یک مقام سیاسی به والا گفت: در پاسخی که روز گذشته (چهارشنبه) آمریکا در خصوص پیش نویس توافق فرستاد، آمریکایی‌ها مواضع خود را سخت کردند.

به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: قبل از سفر هولتا به ایالات متحده، نگرانی عمیقی در اسرائیل وجود داشت که دولت بایدن قصد دارد امتیازات جدیدی به ایران بدهد. در اسرائیل، آن‌ها نگران بودند که در تلاش برای پیشبرد توافق، حرکتی در کاخ سفید برای ارائه امتیازاتی که متوقف کردن آن دشوار است، شروع شود. هدف اسرائیل جلوگیری از این بود.

در روز‌های قبل از دیدار هولتا، کاخ سفید به طور کامل عمق نگرانی اسرائیل را درک نکرد. آمریکایی‌ها معتقد بودند که مذاکراتی که در جهت تزریق آرامش به اسرائیل هفته گذشته انجام دادند، کار خود را انجام داد. اما شنبه شب بود که متوجه شدند اسرائیل آرام نشده و تا حدی پیام‌های آرامش‌بخش واشنگتن را باور نمی‌کند.

یک منبع سیاسی گفت که پیام‌های که از سوی اسرائیل به صورت عمومی وعلنی منتشر می‌شد تا حد زیادی به سخت‌تر شدن موضع آمریکا کمک کرد.

در جریان دیدار هولتا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی پرزیدنت بایدن، روز سه‌شنبه در کاخ سفید، آمریکا محتوای پاسخی که به ایرانی‌ها داده بود را به اطلاع اسرائیل رساند.

موضوع اصلی که اسرائیل را در آستانه سفر هولتا نگران کرده بود، ترس از اعمال فشار سیاسی آمریکا بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا تحقیقات علیه ایران را مختومه کد و مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای جدید برطرف کند. اسرائیل پاسخ‌هایی دریافت کرد که حداقل در این مرحله راضی کننده است.

یک منبع سیاسی گفت که مقامات ارشد کاخ سفید به صراحت به اسرائیل گفته اند که بحث تحقیقات آژانس را رها نخواهند کرد و فشار سیاسی بر رئیس آژانس، رافائل گروسی، اعمال نخواهند کرد. آنچه آمریکایی‌ها در این مورد در پشت پرد‌های بسته به هولتا گفتند، بلافاصله پس از آن در ملاء عام نیز گفتند.

موضوع دومی که اسرائیل را نگران کرده بود، بحث احتمال کاهش تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی دارای قرارداد با سپاه پاسداران است. مقامات کاخ سفید به هولتا اعلام کردند که اجازه این کار را نخواهند داد و خواسته‌های خود را در مورد فرآیندهای بررسی دقیق معاملات با شرکت های ایرانی تسهیل نخواهند کرد.

موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت، تضمین‌های اقتصادی است که آمریکا در صورت خروج مجدد رئیس جمهور بعدی آمریکا از توافق هسته‌ای به ایران خواهد داد. ایرانی‌ها خواسته اند که به شرکت‌هایی که در پی لغو تحریم‌ها در ایران قرارداد امضا می‌کنند، در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای، برای مدت دو سال و نیم از تحریم‌ها معاف شوند.

یک منبع سیاسی گفت: آمریکایی‌ها به صراحت به اسرائیل گفته‌اند که تا زمانی که ایران به توافق پایبند بماند، حتی پس از خروج احتمالی آمریکا از آن، همان تضمین‌های اقتصادی اعمال شود. یعنی ایرانی‌ها متعهد می‌شوند که حتی اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا از توافق خارج شود، تا دو سال و نیم دیگر به اجرای کامل توافق ادامه دهند.

3 نظر
  1. عبدالله

    “ایرانی‌ها متعهد می‌شوند که حتی اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا از توافق خارج شود، تا دو سال و نیم دیگر به اجرای کامل توافق ادامه دهند”!!!
    وطن‌مفت‌فروشی برجام فتح‌الفتوح تاریخ معاصر ایران است. مبارکباد پیمان لوشاتو بر ملّت شریف ایران اسلامی که ترکمنچای قاجار و کاپیتولاسیون پهلوی روسفید نمود.
    و السلام

  2. موحد

    عاقبت و ته این همه مذاکرات فرسایشی بیهوده وابتر وخرج تراشی به نظام ،اعلام شکست مذاکرات هسته ای و اعلام شکست رفع تحریمهای ظالمانه خواهد بود وتیم مذاکره کننده بدون هیچ دستاوردی وبا دست خالی از وین بازخواهد گشت . یا اینکه دولت از شرم اعلام شکست مذاکرات ورفع تحریمها برجام را بلاتکلیف ومعلق رها خواهد کرد وتمام تقصیر شکست مذاکرات را به گردن طرف مقابل خواهد انداخت . پس باید بصورت قاطع و بدون فوت وقت توافق را امضا کرد یا قاطعانه شکست مذاکرات ورفع تحریمهااعلام گردد وحالت میانه نداریم که هم تحریم باشیم وهم در برجام بمانیم. امیر عبدالهیان فردی شل و ول وکند ونا کار امد است و ومی گوید بعد یک سال مذاکره بی حاصل هنوز عجله ای برای توافق ندارد ومیخواهد تا زمانی که ترامپ دوباره رئیس جمهور شود مذاکرات را کش دهد و با ترامپ هم یک چهارسال دیگر مذاکره کند وبعد بگوید خوب نشد ومقصر امریکا بود امیر عبدالله فقط هنرش دیکته کردن مواردی است که دیگران به او دیکته می کنند این فرد توانایی توافق هسته ای ورفع تحریمها ظالمانه را ندارد و فقط دور خودش می چرخد وهرچه در مذاکرات پیش می رود باز به نقطه اول وبلکه عقب تر باز می گردد ، اقای رئیسی اگر می خواهد تحریمها رفع گردد به جای امیر عبدالهیان نا کار امد یک فرد کارامد وفعال وبا عرضه را که درد مردم را درک می کند وزیر خارجه کند .

  3. روح ا...

    به زودی به قطع ویقین امریکا واروپا اسرائیل را محو ونابود خواهند کرد و ایران را به پیکر نیمه جان اسرائیل خواهند انداخت تا نیمه باقی مانده جانش را بگیرد . چون اسرائیل برای امریکا شاخ شده ودر توافق هسته ای سنگ اندازی وفتنه می کند ودر اوکراین وسوریه جنگ افروزی تا مرزهای اروپا به راه انداخته است تا جنگ را با همدست دلقک یهودیش زلنسکی به خاک اروپا بکشاند . وامریکا به محض اینکه ببیند کشوری شاخ شده شاخش را می بردو در دم نابودش می کند مثل ژاپن که با بمب اتمی هیروشیماوناکازاکی را مثل عذابهای اسمانی که خداوند بر اقوام سرکش نازل می کند تبدیل به بیابان وبرهوت کرد وهیچ کشور جرات نکرد در جهان امریکا را مواخذه کند بلکه برعکس همه کشورها امریکا را تشویق هم کردند و امریکا قوی تر شد و همچنین مثل محو کردن حزب بعث واعدام صدام. امریکا با اسرائیل هم هیچ تعارفی ندارد وقطعاچنین سرنوشت شومی در انتظار اسرائیل ا ست .یعنی همان کشورهایی که اسرائیل را تاسیس کردند همان کشورها نابودش خواهند کرد ودارند نابودش می کنند. این خط این نشان.اسرائیل به شدت تنها ومنزوی شده ووقت ان است ابراهیم رئیسی کمی درایت وسیاست به خرج دهد و بدون بهانه تراشی و دبه بازی و چانه زدنهای بقالی گونه وبدون وقت کشی امیر عبدالهیان را راهی وین کند تا توافق بین المللی هسته ای را احیا وامضاکند و خنجر مهلک برجام را در سینه پلید اسرائیل فرو برد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.