قولی که محسن رضایی درباره اقدامات دولت رئیسی داد

معاون اقتصادی ریاست جمهوری با اعتقاد به اینکه برای اصلاحات نیاز به یک بسیج عمومی داریم، گفت: ما بزودی به مسئله نظام بانکی که دستور رهبر معظم انقلاب هم است، وارد خواهیم شد.

به گزارش تازه‌نیوز، محسن رضایی شامگاه پنجشنبه در نشست فعالان بانکی و اقتصادی، اظهار کرد: نظام بانکی حتما باید درست شود البته این کار مغایر با قیمت‌گذاری است.

به نقل از ایرنا، به گفته وی، کلید اصلی اصلاحات در توجه به بخش‌ خصوصی و حضور مردم در صحنه است و باید تدابیر لازم برای مشارکت بخش خصوصی به صورت ویژه و گسترده اتخاذ شود چراکه این کار مکمل همه اصلاحات است.

این مطالب را هم ببینید:

رضایی اضافه کرد: در حال حاضر با جنگ اقتصادی روبه رو هستیم و صنعتگران و کارآفرینان نقش بزرگی در پیروزی و موفقیت کشور در این جنگ دارند.

رضایی بیان داشت: وضعیت اقتصادی ایران از دو مشکل اساسی از جمله انحراف و عقب‌ماندگی رنج می‌برد؛ در واقع  ریل‌گذاری که در اقتصاد ایران شده ریل‌گذاری غلطی بوده و محصولش هم این است که منابع نفت، گاز، آب، معدن و محیط زیست به دلیل استفاده غلط از منابع و بهره‌وری پایین درحال تمام شدن است.

وی ادامه داد: متأسفانه فرصت‌های طلایی بسیاری را از دست داده‌ایم و  هیچ راهی ندارد مگر اینکه در دقیقه ۹۰که بسیاری از فرصت‌ها را از دست دادیم شجاعانه دست به تحولات و اصلاحات بزرگ و عمیقی در اقتصاد بزنیم.

رضایی با اعتقاد به اینکه برای اصلاحات نیاز به یک بسیج عمومی و یک فعالیت مانند دوران جنگ و انقلاب داریم، گفت: دولتی‌ها، مجلسی ها و بخش خصوصی باید از وضعیت گارد گرفتن در مقابل هم خارج شوند و همه دست در دست هم دهند تا انقلاب اقتصادی در کشور صورت بگیرد و هم ریل را سرجای خود برگردانیم و هم عقب افتادگی را با جهش اقتصادی جبران کنیم.

وی با بیان اینکه کشور نیاز به دو نوع تحول دارد گفت: ما به دو نوع تحول از جمله تغییر ریل و جهش اقتصادی و دو نوع تغییر در اصلاح مسیر و جهش اقتصادی نیازمندیم. بنای ما این است که در دولت شجاعانه این کار را کنیم؛ البته ما اصلاحات را از تجارت آغاز کردیم و خوشبختانه در حال حاضر شاهد رشد آمار تجارت هستیم.

رضایی اضافه کرد: در مسئله تجارت باید ترانزیت را راه بیاندازیم که حرکت خوبی در این مسیر شروع شده است.  اما قبل از اینکه وارد بحث ترانزیت شویم از آبان‌ماه اولین اصلاحات را در مقررات تجارت انجام دادیم و آنرا ابلاغ کردیم. بسته دوم تجارت هم درحال تنظیم است.

وی با بیان اینکه تهاتر نفت را برای نخستین بار آغاز کردیم و شاهد اتفاقات خوبی از این اقدام بودیم، گفت: دومین اصلاح که صورت گرفت حذف ارز ۴۲۰۰ بود، البته این اقدام باید تیرماه سال گذشته که قیمت‌های جهانی تغییر نکرده بود و وضع ثبات اقتصادی کشور خوب بود شروع می‌شد؛ اگر این اقدام از تیرماه آغاز شده بود شاهد بسیاری از تبعاتی که در اردیبهشت ماه به وجود آمد نبودیم.

رضایی با بیان اینکه اصلاح یارانه‌ها با مدل جدیدی که مشکلات قبلی به وجود نیاید از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم بود، اضافه کرد: بحث یارانه‌ها نیز باید به صورت درستی توزیع شود که هم قاچاق نشود و هم به دست صاحبان اصلی برسد. در واقع یارانه باید به هدف اصابت کند.

رضایی بیان داشت: در حال حاضر بالای ۵۰ درصد منابع مالی از استان فارس به تهران می رود باید به گونه‌ای قانون گذاری شود که حداقل ۶۰ درصد منابع در استان باقی بماند. لذا در مسیر گذر برای رشد  اقتصادی کشور ناچار هستیم  مقرراتی بگذاریم که مسیر را اصلاح کند.

رضایی با اشاره به اینکه ساختار بودجه کشور مانع اصلی برای پیشرفت اقتصادی کشور است، گفت: متأسفانه در حال حاضر توافقی در کشور در تصویب بودجه نداریم؛ شش ماه اول درآمدها کمتر و شش ماه دوم درآمدها بیشتر است. لذا ساختار بودجه مسئله مهمی است که در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: اگر اصلاحات انجام نشود تا سه سال آینده کسری صندوق های بازنشستگی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

رضایی با تاکید بر اینکه نیاز به بسیج عمومی داریم، گفت: کلید اصلی اصلاحات در توجه به بخش‌ خصوصی و حضور مردم در صحنه است و باید تدابیر لازم برای حضور بخش خصوصی به صورت ویژه و گسترده اتخاذ شود چراکه این کار مکمل همه اصلاحات است.

وی بیان داشت: در وهله اول باید فکری برای واسطه‌گری، رانت خواری و فعالیت‌های غیر مولد کنیم و به دنبال راهی برای منتقل کردن منابع و اعتبارات به  سمت کارآفرینان و صنعتگران باشیم. همچنین در صنعت و کارآفرینی جاذبه ایجاد کنیم و بازدهی را بالا ببریم.

رضایی عنوان کرد: بدون بستن و ریسک کردن بخش غیرمولد و ایجاد جاذبه در بخش تولید اصلاحات امکان‌پذیر نیست‌. لذا این پرسش مطرح میشود که باید چه کار کنیم تا بازدهی بخش خصوصی افزایش پیدا کند؛ ما نیاز به فناوری‌های جدید، خلاقیت، نوآوری، هوشمندسازی و  دانش‌بنیان سازی صنعت کشور داریم.

وی بر ضرورت یکپارچه‌سازی شهرک صنعتی و بازاریابی تأکید کرد و گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان خوبی داریم اما اگر نتوانند به بازارهای بین المللی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی وصل شوند بازدهی آنان پایین می‌آید.

رضایی اضافه کرد: برنامه‌های جدی برای بخش خصوصی داریم و در حال کالبدشکافی و آسیب شناسی جدی برای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت بخش مولد و جلوگیری از رانت‌خواری هستیم. این دولت بنا بر کارهای بزرگ و اصلاحات عمیق دارد و برای تحقق این امر نیازمند به یک انقلاب در اقتصاد کشور هستیم، انقلاب ۲۲بهمن و انقلاب مردم در دفاع مقدس دو قیام بزرگ بود و در حال حاضر نیاز به قیام سوم داریم.

این مقام مسئول بیان داشت:  در حال حاضر قیام سوم در کشور به تأخیر افتاده و اقتصاد بدون تحولات بزرگ، همراهی و یکپارچگی نمی‌توانیم به دست آوریم. این فرهنگی که در اداره کشور به وجود آمده باعث از دست دادن فرصت‌ها شده است اما در این دولت تصمیمات مهمی اتخاذ شده و هم صدایی شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: همیشه بین سیاست خارجی نظام با  با سیاست خارجی دولت‌ها اختلاف بوده است. در حال حاضر این اختلاف را نداریم و این باعث اقتدار ما شده است و بسیاری از کشورها تقاضا می کنند تا با ما ارتباط برقرار کنند. باید این همصدایی در اقتصاد هم صورت بگیرد و همه یکصدا شویم.

رضایی توصیه کرد: ستاد تسهیل که قانون محکمی دارد باید جدی گرفته شود و مشکلات فعالان اقتصادی فارس را که در سطح استان حل نمی‌شود به صورت پیشنهاد به تهران منتقل کند. ما در دولت یک ستاد هماهنگی اقتصادی و یک شورای عالی سران داریم. این شورا دو سال تعطیل بود اما در حال حاضر هر دو هفته جلسه‌ای تشکیل می‌شود و تصمیمات خوبی هم گرفته می‌شود و بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود.

شاید از دست داده باشید:

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های ما در کشور بدون برجام انجام می‌شود اما چون احتمال توافق در برجام وجود دارد، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی این محدودیت‌هایی که دولت در سه سال گذشته بر اثر تحریم‌ها ایجاد کرده را به استاندار منتقل کنند تا بتوانیم این محدودیت‌ها را برطرف کنیم.

معاون اقتصادی ریاست جمهوری اظهار کرد: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باید بازدهی تولید را افزایش دهند و تاکید رهبر معظم انقلاب در دانش بنیان ساری را جدی بگیرند و به حمایت دولت طوری نگاه کنند که پشتیبان و حامی آنها باشد.  ایجاد مراکز پژوهشی در شهرک‌های صنعتی نیز کمک شایانی به حل مشکلات در این بخش می‌کند.

وی با بیان اینکه صنعت ایران بیشتر کارخانه‌داری است، گفت: متأسفانه صنعت سازی در ایران صورت نگرفته است. این در حالیست که صنعت ایران باید صنعتی شود.

رضایی عنوان کرد: صنعت‌سازی از مواد اولیه شروع می‌شود و تا تولید ده‌ها محصول واسطه‌ای و کالاهای مصرفی نهایی ادامه دارد. این در حالیست که شاهد چنین زنجیره‌ای نیستیم و متأسفانه حتی  کارخانجاتی که درکنار هم هستند هیچ ارتباطی با هم ندارند.

وی گفت: استان فارس، بوشهر و خوزستان می‌توانند با وصل شدن و تعامل با یکدیگر  از صنعت پتروشیمی سالی ۱۰۰ میلیارد دلار وارد کشور کنند و انقلاب عظیمی از این ارتباط به وجود آورند.

رضایی با اشاره به اینکه‌ استان‌فارس دومین استان کشاورزی کشور است و محصولات بسیار باکیفیت و طبیعی در این استان تولید می‌شود، گفت: متأسفانه در این استان آن طور که باید به صنایع تبدیلی توجه نشده و فارس چند دهه کشاورزی را بدون صنایع تبدیلی حفظ کرده است؛ این در حالیست که کشاورزی بدون صنایع تبدیلی امکان پذیر نیست.

معاون اقتصادی ریاست جمهوری ادامه داد: مردم استان فارس از پیشروان تشکیل دولت بودند که با جان و اموال خود در انقلاب و دفاع مقدس سرمایه‌گذاری بزرگی برای تشکیل دولت انجام دادند.

وی با بیان اینکه منابع و امکانات خوبی در استان فارس وجود دارد، گفت: باید راه‌کارهایی ارائه دهیم و به دنبال پاسخی برای این پرسش باشیم که برای بهره‌وری بیشتر از این منابع چه کنیم؟ البته استفاده از امکانات بدون اصلاحات و  تحولات عمیق امکان پذیر نیست.

۸۰درصد مصوبات کارگروه‌ رفع موانع و تسهیل تولید به نتیجه رسیده است

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز در این نشست اظهار کرد: استان پهناور فارس با مساحت ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع از پنج میلیون جمعیت برخوردار است و این استان  ۶/۲ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

ایمانیه با بیان اینکه استان فارس از ۳۷ شهرستان بهره می‌برد گفت: بالاترین تعداد شهرستان‌های کشور به این استان تعلق دارد؛ استان فارس با ۱۲۰ شهر و ۲۳۰۰روستا دارای توانمندی قابل توجهی در عرصه کشاورزی به عنوان دومین استان کشور است.

استاندار فارس افزود: فارس به عنوان اولین استان در حوزه باغداری کشور، چهارمین استان در بخش دامداری کشور، پنجمین استان در ارتباط معادن و پنجمین استان در ارتباط با صنایع به شمار می‌رود.

ایمانیه به پتانسیل فارس در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: استان فارس در حوزه گردشگری تاریخی، مذهبی و سلامت از جایگاه مطلوبی برخوردار است. این استان به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پیست اسکی سپیدان استان فارس دومین پیست اسکی کشور در حوزه گردشگری طبیعی به شمار می‌رود.

ایمانیه با اشاره به اینکه استان فارس از بخش خصوصی قدرتمندی بهره می‌برد، گفت: جلسات متعددی برای جهش تولید و اشتغال در استان برگزار می‌شود و هر هفته جلسه سرمایه‌گذاری و جلسات کارگروه رفع موانع و تسهیل تولید برگزار می‌شود که در  هر جلسه از کارگروه رفع موانع تولید بین ۳۰ تا ۴۰ موضوع و پروژه مطرح و رفع مشکل می‌شود.

وی  اظهار کرد: تاکنون بیش از ۸۰درصد مصوبات این کارگروه‌ها به نتیجه رسیده و عملیاتی شده است. همچنین پنجره واحدی را برای کمک به سرمایه‌گذاران ایجاد کردیم تا دچار بروکراسی نشوند.

استاندار فارس با بیان اینکه کلینیک‌های رفع مشکل برای صنایع راه‌اندازی شده است،گفت: قرار است دفاتر بازاریابی را ایجاد کنیم تا ارتباط بین نیازها و توانمندی‌ها برقرار شود. ‌حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق شعار سال نیز از مهمترین رویکردها و اولویت‌های ما در استان فارس به شمار می‌رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.