شبیه‌ترین حیوان به اژدهای واقعی را بشناسید +تصاویر

با مارمولک آرمادیلو شبیه ترین حیوان به یک اژدهای واقعی آشنا شوید.

به گزارش تازه‌نیوز، مارمولک آرمادیلو با مکانیسم دفاعی منحصر به فرد و ظاهر خاردار خود، شاید جذاب ترین خزنده جهان باشد. چیزهای زیادی وجود دارد که ما درباره این موجود شگفت انگیز نمی دانیم. مارمولک آرمادیلو، با نام علمی Ouroborus cataphractus، شبیه ترین موجود به یک اژدهای کوچک است. این موجودات شگفت انگیز در مناطق بیابانی در امتداد ساحل غربی آفریقای جنوبی یافت می شوند. در آنجا، می‌توانید آنها را در حال سکونت در رخنمون‌ های صخره‌ها و دامنه‌های کوهستانی یا در حال آفتاب گرفتن ببینید.مارمولک آرمادیلواین مارمولک‌ها، وقتی خطری را در اطراف خود احساس می‌کنند، به شکل توپ در می‌آیند. سپس انتهای دم خود را گاز می گیرند و توپ های کوچکی از فلس ها و میخ های سخت تشکیل می دهند. به این ترتیب، آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که زیر شکم نرم ترشان از شکارچیان مزاحم مانند مارها، مانگوس ها و پرندگان بزرگ در امان است. حقایق بیشتری در مورد مارمولک آرمادیلو بخوانید:

۱. مارمولک آرمادیلو با وجود نام و شباهت های دیگر، با آرمادیلو ارتباطی ندارد.
مارمولک های آرمادیلو و آرمادیلو به یکدیگر مربوط نیستند. مارمولک آرمادیلو خزنده ای است که از خانواده Cordylidae است. از سوی دیگر، آرمادیلو یک پستاندار است.

۲. مارمولک آرمادیلو یکی از معدود خزندگانی است که تخم نمی گذارد.
به طور معمول، ماده های این گونه زنده زا هستند. آنها همچنین تمایل دارند فقط یک بار در سال فرزند آوری کنند که آنها را از اکثر گونه های مارمولک متمایز می کند.مارمولک آرمادیلو۳. نام طبقه بندی خود را از نماد افسانه ای مار اوروبروس گرفته اند.
نماد اوروبروس (Ouroboros) یک اژدها یا مار را نشان می دهد که دم خود را می خورد و دایره ای را تشکیل می دهد. هنگامی که مارمولک آرمادیلو مکانیسم دفاعی خود را نشان می دهد، شبیه این نماد می شود.

۴. این مارمولک ها همچنین دارای دوشکل جنسیتی متفاوت هستند که در آن نرها و ماده ها دارای ویژگی های متمایز هستند.
به عنوان مثال، مارمولک‌های آرمادیلو نر عموماً بزرگ‌تر از همتایان ماده خود هستند که تشخیص آنها را ممکن می‌سازد.

۵. این خزنده از بی مهرگان کوچک و حشراتی مانند موریانه تغذیه می کند.
در طبیعت، مارمولک آرمادیلو معمولاً از موریانه ها تغذیه می کند. با این حال، خوردن مواد گیاهی نیز خیلی غیرعادی نیست.

۶. به عنوان یک خزنده نسبتاً اجتماعی، این مارمولک تمایل دارد به صورت گروهی زندگی کند.
این مارمولک ها در گروه های ۲ تا ۶۰ نفر با میانگین ۶ نفر زندگی می کنند. اعضای این گروه ها را لزوما اعضای خانواده تشکیل نمی دهند. جالب اینجاست که گفته می شود زندگی گروهی دائمی از این نوع، در بین مارمولک ها غیر معمول است.

۷. مارمولک های آرمادیلو از دم و زبان خود برای ارتباط استفاده می کنند

آنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از تکان دادن دم، تکان دادن سر، یا تکان دادن زبان استفاده می کنند. برخی از این اقدامات ممکن است به تولید مثل کمک کند، در حالی که برخی دیگر، مانند تکان دادن زبان، ممکن است به عنوان علائم هشدار دهنده استفاده شوند.مارمولک آرمادیلو۸. مارمولک های آرمادیلو، در طول زمستان، اغلب مصرف موریانه خود را کاهش می دهند.
تصور می شود که این رفتار رقابت غذایی بین اعضای یک گروه را کاهش دهد. همچنین اشاره شده است که مارمولک ها در گروه های اجتماعی بزرگتر نسبت به گروه های کوچکتر تمایل به خوردن موریانه های بیشتری دارند.

۹. مانند بسیاری از مارمولک ها، مارمولک آرمادیلو نیز می تواند دم خود را برای فرار از دست شکارچیان رها کند.
این پدیده «خودمختاری» نامیده می شود. با این حال، بر خلاف سایر مارمولک ها، دم مارمولک آرمادیلو بخش مهمی از مکانیسم دفاعی آن است. در نتیجه، آنها معمولا دم خود را تنها به عنوان آخرین راه حل می اندازند.

۱۰. در حالت دفاعی، این مارمولک‌ها می‌توانند تا یک ساعت در خودشان جمع شوند.
همانطور که دیدیم، مارمولک آرمادیلو تمایل دارد به صورت یک توپ خم شود و در صورت تهدید دم خود را بیاندازد. در این موقعیت، او نمای بیرونی خاردار خود را نشان می دهد و باعث می شود شکارچیان به سرعت علاقه خود را نسبت به آن از دست بدهند. هنگامی که این مارمولک دفاع خود را به این شکل انجام دهد، می تواند تا یک ساعت در حالت توپ باقی بماند.

منبع: روزیاتو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.