پیش‌بینی بورس شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱/ گروه‌های مورد اقبال بورس‌بازان

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: انتظار می‌رود بورس با توجه به اخبار مثبت برجامی و افزایش قیمت جهانی نفت، روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ کار خود را با چراغ سبز آغاز کند.

به گزارش تازه نیوز، شاخص کل بورس روز چهارشنبه با رشد ۱۰ هزار و ۹۹۲ واحدی و ۷۶/ ۰درصدی به کار خود پایان داد. شاخص هم وزن نیز رشدی ۵ هزار و ۹۰۰ واحدی داشت. با این اوصاف، بازار سرمایه دو روز متوالی در مدار صعودی حرکت کرد.

در معاملات بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۵۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال نیز معامله شد.

این مطالب را هم ببینید:

بورس خیره به نتایج مذاکرات برجام

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: مهم‌ترین ابهامی که بازار شاهد آن است و به هر خبر مربوط به آن واکنش نشان می‌دهد، به اخبار و وضعیت سیاست خارجی باز می‌گردد. همچنین تغییرات نرخ دلار از دیگر موارد اثرگذار بر روند بازار است.

وی ادامه داد: در روز‌های گذشته بورس بازان با توجه به سیگنال‌های پیرامون اخبار مرتبط با مذاکرات برجامی، رغبت بیشتری به سمت خرید گروه‌های ریالی پیدا کرده‌اند. این موضوع از فاصله فضای معاملاتی تالار شیشه‌ای که نسبت به سه روز ابتدای هفته کاملا مشهود است.

نماد‌های کوچک‌تر بورس، رشد بیشتری را ثبت کردند

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سبقت شاخص هم‌وزن از شاخص کل در روز چهارشنبه، گفت: در این روز نماد‌های کوچک‌تر بورس، رشد بیشتری را ثبت کردند و بازدهی خوبی نسبت به نماد‌های بزرگ داشتند.

غفوری ادامه داد: اخبار مثبت برجامی به طور مستقیم بر گروه‌های بانکی، خودرویی، لیزینگ و آی و تی و حمل و نقل تاثیر خواهد گذاشت و این گروه‌ها می‌توانند با سیگنال‌های مثبت برجامی بازدهی خوبی داشته باشند.
نماد استقلال بخریم یا نه؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نقدینگی جدیدی تاکنون وارد بازار نشده است، گفت: نقدینگی موجود در بازار صنعت به صنعت جابه جا می‌شود. یکی از صنایع مورد اقبال سهامداران در روز چهارشنبه، پالایشی‌ها بودند. با توجه به اینکه بعد از اتمام بازار در روز چهارشنبه، صف‌های خرید چند میلیونی را برای ایران خودرو و خساپا داشتیم، انتظار داریم این نماد‌ها همچنان بازدهی خوبی را به ثبت برسانند.

غفوری ادامه داد: این در حالی است که نماد فولاد مبارکه بعد از چند روز منفی، رشد را تجربه کرد. در هفته‌ای که گذشت، تک سهم‌ها مورد اقبال بازار بودند. همچنین نماد استقلال در روز گشایش رشد ۳۸ درصد را به ثبت رساند.

گروه‌های ریالی همچنان مورد اقبال بورس بازان

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نماد‌های پالایشی در روز چهارشنبه نقش مهمی در رشد بازار ایفا کردند، گفت: اقبال به سمت این دسته از نماد‌ها که با محوریت نماد‌هایی همچون شپنا، شبندر، شتران و شبریز منجر به حرکت رو به جلو شاخص شد هرچند می‌تواند مقطعی جلوه کند، اما از روند رو به افول بازار می‌کاهد.

غفوری ادامه داد: بازار سرمایه با ریسک‌های تداوم رایزنی‌ها درخصوص احیای برجام، نوسان روزانه قیمت ارز و دخالت در قیمت‌گذاری کالا‌های بورسی دست به گریبان است. در حال حاضر رفتار بورس بازان با در‌نظر گرفتن سناریو‌های مختلف از نتایج برجام نشات می‌گیرد و حاکی از این است که نقدینگی موجود در بازار سهام به سمت گروه‌های ریالی با هدف کسب بازدهی بیشتر در حال حرکت است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.