«شنل نامرئی» اختراعی تازه برای محافظت از سربازان آمریکایی در برابر دشمن! +عکس

ماده تار کننده دید ساخته شده از یک ماده حائل می‌تواند مانند دود، نیروهای آمریکایی را از دید دشمنان پنهان کند و جایگزین فسفر سفید بحث برانگیزی شود که گوشت بدن را می‌سوزاند.

به گزارش تازه‌نیوز، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا-DARPA) در حال کار بر روی یک “شنل نامرئی” ساخته شده از یک ماده کاهش دهنده دید است که مانند دود، سربازان آمریکایی را از دید دشمنان پنهان می‌کند و می‌تواند جایگزین فسفر سفید شود که استفاده از آن به دلیل اینکه گوشت بدن انسان را می‌سوزاند، همواره بحث برانگیز بوده است.

به نقل از ایسنا، این ابزار جنگی جدید که هنوز در مراحل اولیه توسعه است، احتمالا از اسپری هواپخش مایع یا مواد مهندسی شده تشکیل شده باشد. دارپا می‌گوید این ابزار پنهان‌کننده به روش‌های خاصی مستقر خواهد شد تا دید یک‌طرفه از میان ستون سربازان را امکان‌پذیر کند.

ارتش ایالات متحده از فسفر سفید برای ایجاد دود و پنهان ماندن نیروهای خود از دید دشمن استفاده می‌کند، اما این ماده سمی در اثر تماس با پوست باعث سوختگی شدید می‌شود که می‌تواند تا هشت ساعت طول بکشد. همین عارضه، آن را برای غیرنظامیان و حتی خود سربازان آمریکایی که در طرف مقابل گرفتار شده‌اند و فاقد ماسک مخصوص هستند، خطرناک می‌کند.

این در حالی است که پنهان کننده جدید دارپا نه تنها در صورت تماس با بدن، بلکه برای استنشاق نیز بی‌خطر است و نیازی به پوشیدن ماسک تنفسی در میدان جنگ برای مقابله با عوارض آن نیست. این برنامه با نام “کدگذاری دید”(CV) در ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز شده و قرار است تا ۵۴ ماه آینده عملیاتی شود.

ارتش آمریکا پروژه سنل نامرئی

دارپا چندین دانشگاه ایالات متحده را برای تحقیق، توسعه و آزمایش این مواد انتخاب کرده است که شامل توسعه مواد جدید تار ‌کننده دید متشکل از ذرات متعدد با ویژگی‌های مناسب، ذرات قابل تنظیم و نشان دادن قابلیت‌های دید نامتقارن در آزمایش‌های آزمایشگاهی و میدانی است. تیم‌های تحقیقاتی در هر دو حوزه فنی، ابزارهای مدل‌سازی و شبیه‌سازی جدیدی را برای مهندسی مواد و ارزیابی عملکرد در برابر حسگرها توسعه خواهند داد.

“روهیت چاندراسکار” مدیر برنامه CV در دفتر علوم دفاعی دارپا در بیانیه‌ای گفت: هدف تیم‌هایی که ما انتخاب کردیم، توسعه انواع جدیدی از ذرات تار کننده غیرخطرناک است که می‌توانند برای ایجاد عدم تقارن طراحی شوند. با آن شما می‌توانید ستون دشمن را در یک جهت ببینید، در حالی که دشمن قادر به دیدن ستون نیروهای شما در جهت مخالف نیست.

یک رویکرد موثر احتمالاً مستلزم چندین مواد تار کننده دید است که به روش‌های خاصی به کار گرفته می‌شوند تا دید یک طرفه را ایجاد کنند.

ما همچنین در حال بررسی یک چالش اساسی‌تر برای نشان دادن عدم تقارن فعال هستیم که فقط به یک ماده تار کننده نیاز دارد، اما می‌توان آن را در لحظه تنظیم کرد تا به طور بالقوه کنترل دینامیکی ویژگی‌های آن پس از استقرار و در همکاری با حسگرها فعال شود.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.