این صحبت‌های کیانوش جهانپور یک‌ماه‌و‌نیم واردات واکسن به کشور را به تعویق انداخت!

یک مقام هلال احمر می‌گوید سخنان کیانوش جهانپور علیه چین در اوج شیوع کرونا بر روند واردات واکسن تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش تازه‌نیوز، فرارو نوشت: ناگفته‌هایی از عملیات ورود واکسن کرونا به ایران مطرح کرد و گفت که در آن دوره مطلبی از یک مقام مسئول در وزارت بهداشت عنوان شد که یک ماه و نیم واردات واکسن به کشور را به تعویق انداخت.

به گزارش فرارو، علیرضا عسگری با اشاره به تلاش‌ها برای واردات واکسن کرونا در اوج همه‌گیری ویروس گفت: «در دوره‌ای که کشور‌ها ماسک را در اقیانوس‌ها از یکدیگر می‌ربودند و واکسن همچون سلاح استراتژیک بود، هلال‌احمر در حال رایزنی برای خریداری واکسن بود و موافقت‌های داخلی و بین‌المللی را کسب کرد. همه نهاد‌ها موافقت کردند و کار به‌صورت کاملاً محرمانه جلو رفت؛ اما در همین زمان مقامی از وزارت بهداشت علیه دولت چین مطلبی را مطرح کرد و روند خریداری واکسن بر هم ریخت و یک و ماه نیم‌کار عقب افتاد. ای‌کاش این کار نادانسته بوده باشد.»

اشاره این مقام ارشد هلال احمر به سخنان جنجالی کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ است. زمانیکه کرونا در ایران و جهان تاخت و تاز غم انگیزی داشت.

این مطالب را هم ببینید:

در آن مقطع کیانوش جهانپور به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت در یک نشست خبری درباره آمار چین از میزان مرگ و میر بیماری کرونا تشکیک کرد و گفت: “به نظر می‌رسد آمار‌های چین یک شوخی تلخ بود. ”

او در ادامه آمار گزارش‌های چین را عاملی برای کمتر جدی گرفتن ویروس کرونا دانست و افزود: “بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد. ”

این سخنان از یک مقام دولتی ایرانی بسیار عجیب بود. ساعتی پس از این سخنان جهانپور که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت، چانگ هوا سفیر چین در تهران در توئیتی نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری دارد. پیشنهاد می‌کنم برای حصول نتیجه، اخبار آن را با دقت بخوانید.»

پاسخ سفیر چین به سخنان سخنگوی وزارت خارجه به ماجرا دامن زد، اما سخنگوی وقت وزارت بهداشت از موضع خود عقب نشینی نکرد ودر توئیت دیگری نوشت: «مباحث علمی را هیچگاه نه می‌توان و نه باید با سیاست آمیخت، همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققان چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم‌تر قلمداد کردند، امروز یافته‌ها خلاف این را نشان می‌دهد، به یافته‌های خودی اطمینان بیشتری داریم.»

پس از جنجالی که جهانپور به پا کرد عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت خارجه سعی کرد فضا را تغییر دهد و از چینی‌ها دلجویی کند. او در توئیتی نوشت: «دولت و ملت چین پیشگام مبارزه با ویروس کرونا و اعطای کمک‌های سخاوتمندانه به سایر کشور‌ها در اقصی نقاط جهان هستند.»

او با بیان اینکه شجاعت، تعهد و حرفه‌ای‌گری چین در مهار کرونا شایسته تبریک است، اظهار کرد: «ایران همواره قدردان چین در این شرایط دشوار بوده است.» در واکنش به توئیت سخنگوی وزارت خارجه سفیر چین در توئیت دیگری نوشت: “شایعات نمی‌توانند دوستی ما را از بین ببرند! “.

اما ماجرا به همینجا ختم نشد و سخنان کیانوش جهانپور دعوای رسانه‌ای بر سر نگاه به چین و روسیه و یا نگاه به اروپا و آمریکا را دامن زد.

۱ نظر
  1. po

    وقتی چنین میشن مسئول و مدیر و رئیس و … باید هم روزگار مردم ایران از اینهم بدتر بشه.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.