ایران و آمریکا راه‌هایی برای رسیدن به توافق پیدا کرده‌اند/ ۴ سناریو رویترز از اختلاف احتمالی تهران و واشینگتن

رویترز در گزارش با اشاره به ادعای یک مقام آگاه در آمریکا اختلافات احتمالی بر سر احیای برجام و ۴ سناریوی پیش رو را بررسی کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، سه تن از افرادی که از مذاکرات هسته‌ای آگاهی دارند، به این خبرگزاری گفته‌اند که ایالات متحده و ایران راه‌هایی برای بازرسی از مزاکز هسته‌ای ایران پیدا کرده‌اند که به هر دو کشور اجازه می‌دهد تا پیروزی خود در مذاکرات را اعلام کنند، ولی تهیه قطعنامه نهایی به تأخیر می‌افتد.

به نقل از ایلنا، تهران، واشنگتن را تحت فشار قرار داده است تا پیش از اجرای کامل پیشنهاد احیای برجام به مسائل پادمانی و ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نشانه‌هایی از وجود اورانیوم در مراکز اعلام نشده پایان دهد.

این مطالب را هم ببینید:

آمریکا و شرکایش با رد این درخواست ایران، اعلام کرده‌اند که این تحقیقات تنها زمانی خاتمه پیدا می‌کند که ایران پاسخ‌های قابل قبولی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد.

بر اساس این گزارش یک مقام آمریکا در همین رابطه مدعی شد: ایران در ابتدا خواستار تعهدی در این زمینه بود که آژانس تحقیقات پادمانی‌اش را تا تاریخ معینی به پایان برساند و بعدا گفت اگر مسائل پادمانی تا زمان از سرگیری اجرای توافق حل‌وفصل نشوند، حق خود برای انجام ندادن اقدامات لازم در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌ای‌شان را که مقرر شده در آن تاریخ انجام شود، محفوظ می‌داند.

بر این اساس با توجه به مخالفت غرب با توقف تحقیقات آژانس و پافشاری ایران بر پایان مسائل پادمانی، چهار سناریو قابل تصور است:

در اولین سناریو، ایران به سوالات آژانس پاسخ درخور می‌دهد و توافق سال ۲۰۱۵ احیا می‌شود.

شاید از دست داده باشید:

در سناریوی دوم، تهران به سوالات آژانس پاسخ قابل قبولی نمی دهد و برای احیای مجدد توافق هیچ قدمی بر نمی‌دارد و واشنگتن هم در مقابل از رفع کامل تحریم‌ها خودداری می‌کند.

سناریوی سوم بدین گونه است که ایران با بازگشت به توافق موافقت می‌کند حتی اگر تحقیقات آژانس ادامه پیدا کند. این تغییر موضع برای ایران بسیار دشوار است.

در آخرین سناریو هم ممکن است آژانس انرژی اتمی تحقیقات خود را متوقف کند، حتی اگر از پاسخ‌های ایران رضایت نداشته باشد.

۱ نظر
  1. روح ا...

    به زودی به قطع ویقین امریکا واروپا اسرائیل را محو ونابود خواهند کرد و ایران را به پیکر نیمه جان اسرائیل خواهند انداخت تا نیمه باقی مانده جانش را بگیرد . چون اسرائیل برای امریکا شاخ شده ودر توافق هسته ای سنگ اندازی وفتنه می کند ودر اوکراین وسوریه جنگ افروزی تا مرزهای اروپا به راه انداخته است تا جنگ را با همدست دلقک یهودیش زلنسکی به خاک اروپا بکشاند . وامریکا به محض اینکه ببیند کشوری شاخ شده شاخش را می بردو در دم نابودش می کند مثل ژاپن که با بمب اتمی هیروشیماوناکازاکی را مثل عذابهای اسمانی که خداوند بر اقوام سرکش نازل می کند تبدیل به بیابان وبرهوت کرد وهیچ کشور جرات نکرد در جهان امریکا را مواخذه کند بلکه برعکس همه کشورها امریکا را تشویق هم کردند و امریکا قوی تر شد و همچنین مثل محو کردن حزب بعث واعدام صدام. امریکا با اسرائیل هم هیچ تعارفی ندارد وقطعاچنین سرنوشت شومی در انتظار اسرائیل ا ست .یعنی همان کشورهایی که اسرائیل را تاسیس کردند همان کشورها نابودش خواهند کرد ودارند نابودش می کنند. این خط این نشان

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.