طالبان در مراحل نهایی مذاکره با مسکو برای خرید بنزین

حکومت طالبان در مراحل نهایی مذاکرات در مسکو پیرامون شرایط قراردادی برای خرید بنزین و بنزن از روسیه است.

به گزارش تازه‌نیوز، حبیب الرحمان حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان تایید کرد که یک هیات از مقامات به ریاست وزارت بازرگانی، در پایتخت روسیه است و قرارداد برای خرید گندم، گاز و نفت را نهایی می‌کند. وی در پیامی به رویترز، گفت: مقامات افغان سرگرم مذاکره با طرف روسی هستند و به محض نهایی شدن قراردادها، جزئیات آن را اعلام خواهند کرد.

به نقل از ایسنا، یک منبع آگاه در وزارت بازرگانی و صنعت افغانستان به رویترز گفت: پس از سفر ماه جاری مقامات وزارت، مقامات فنی این وزارتخانه و وزارت دارایی در مسکو مانده‌اند تا روی قراردادها کار کنند. وی اظهار کرد: ما روی متن قرارداد کار می‌کنیم و تقریبا روی خرید بنزین و بنزن توافق کرده‌ایم و انتظار داریم این توافق به زودی نهایی شود.

این مطالب را هم ببینید:

اگر این قرارداد نهایی شود، نشانه افزایش همکاری کشورهای خارجی با طالبان است که از زمان به قدرت رسیدن پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در یک سال پیش، از سوی هیچ دولت بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

همچنین این توافق در شرایطی انجام می‌گیرد که آمریکا تلاش می‌کند کشورهای دیگر را متقاعد کند خرید نفت روسیه را کاهش دهند و هدف از این اقدام را کاهش درآمد نفتی روسیه می‌داند که برای تامین مالی جنگ در اوکراین استفاده می‌شود.

روسیه و حکومت طلبان با تحریم‌های اقتصادی از سوی دولت‌های بین‌المللی از جمله آمریکا روبرو هستند.

هیچ دولت خارجی از جمله روسیه، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و بانک‌های افغانستان به دلیل تحریم‌هایی که باعث شده است اکثر بانک‌های بین‌المللی تمایلی به همکاری با آنها نداشته باشند، با مشکل روبرو شده‌اند.

منبع آگاه به رویترز گفت: دو طرف برنامه‌ای در خصوص نحوه پرداخت دارند اما جزئیات بیشتری درباره این که آیا کانال‌های بانکی رسمی استفاده خواهند شد، ارائه نکرد.

بر اساس گزارش رویترز، دولت پاکستان روزانه هزاران تن زغال سنگ از افغانستان وارد می‌کند که به تسهیل بحران انرژی این کشور کمک کرده است. مبادلات توسط شرکت‌های خصوصی هر یک از دو کشور همسایه انجام می‌گیرد و حکومت طالبان، میلیون‌ها دلار از تعرفه گمرکی صادرات زغال سنگ، عایدی دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.