راه‌هایی برای محکم شدن رابطه والدین با نوجوان

یک روانشناس، محبت را به عنوان شاه کلید رابطه سالم بین فرزند و والدین دانست و گفت: والدین با سرزنش کمتر، می توانند به قلب فرزند نوجوان خود نفوذ کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، کامران شیوندی، در رابطه با ایجاد رابطه مستحکم‌تر بین والدین و نوجوان، صحبت کرد. این روانشناس، دوران نوجوانی را یکی از دوران‌های بسیار سخت زندگی دانستند که با خروج از دوره کودکی همراه است و به دوران برزخ نیز تشبیه شده است.

به نقل از بهداشت‌نیوز، وی، شخصیت را به سه بخش تقسیم کردند، که متشکل از قلب، جسم و تعقل است، ایشان دوره نوجوانی را متمرکز به قلب می‌دانند، قلبی که هیجان و طوفان به همراه دارد. نوجوانی را از یک طرف با تغییرات فیزیولوژیک و از طرف دیگر با طوفان‌های روانی همراه دانستند.

شیوندی دوره نوجوانی را اینگونه توصیف کرد: ترشح هورمون‌های جنسی مختلف است که در شکل‌گیری عضلات و صفات ثانویه جنسی مؤثر است. فصل مشترک این هورمون‌ها بین دختر و پسر، حالت هیجانی شدید و تغییرات خلق و خوی نوجوان است که با افزایش ترشح هورمون در هر دو جنس نوجوان، باعث شکل‌گیری صفات ثانویه جنسی می‌گردد

وی آگاهی از دو راهکار را برای والدین ضروری دانست: یکی شناخت والدین از نیازهای اساسی نوجوان و دیگری بحث مسئولیت پذیری است، که با تأمین حس استقلال نوجوان همراه باشد. از جمله این نیازها، نیاز به احترام توجه، همدلی، مسئولیت پذیری، استقلال و آزادی تمام عیار و…، را می‌توان نام برد.

در این میان در صورت از بین بردن حس مثبت مسئولیت پذیری در نوجوان، احساس شرمساری و گناه در نوجوان شکل می‌گیرد که باعث از بین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس در او خواهد شد.

شیوندی دوران نوجوانی را به دوران نیاز به آزمون و خطاهای پرتکرار دانستند، که در این بین نیاز به اغماض و چشم پوشی والدین را ضروری دانستند. وی دوره نوجوانی را به دو مرحله اولیه که ۱۱ تا ۱۵ سالگی و ثانویه که بین ۱۵ تا ۲۳ سالگی است، تقسیم بندی کرد و گفت: در دنیای جدید به دلیل تعداد فرزند کمتر، تمرکز والدین بر نوجوان بیشتر می‌شود و باعث تأخیر در هویت یابی نوجوانان می‌گردد، که این تأخیر جنبه‌های منفی متعددی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

شیوندی با تاکید بر این نکته که نوجوان مایل به جایگزینی با منبع قدرت است، از ناسازگاری نوجوان با والدی که حاکمیت بیشتری در خانواده دارد، صحبت کرد. اگر مؤلفه‌های عزت نفس و اعتماد به نفس را به خوبی در کودک نهادینه کرده باشیم، نوجوان کمتر با منبع قدرت خانواده درگیری خواهد داشت.

این کارشناس متذکر شدند والدین همراه با نیش زبان، سرزنشگری و کنترل گری، بیشترین مشکلات را با نوجوان خود خواهند داشت.از دیگر مباحثی که در این برنامه مطرح گردید توانایی جلب اعتماد نوجوان بود در صورت عدم موفقیت در این زمینه نوجوان تمایل به انجام هیچ گونه گفتگویی با والدین را نخواهد داشت.

شیوندی، محبت را به عنوان مهم‌ترین شاه کلید رابطه سالم بین فرزند و والدین دانست. وی در جواب این سوال که چگونه می‌توان بر قلب نوجوان نفوذ کرد، گفت: با کنترل گری و سرزنشگری کمتر، همراه با وحدت رویه بیشتر پدر و مادر با دادن آزادی و اختیار طراحی شده همراه با رهبری به نوجوان، می‌توان در قلب نوجوان نفوذ کرد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.