تغییر سهمیه بنزین کارت سوخت/ قیمت بنزین تا چه زمانی ثابت می‌ماند؟

یک نماینده مجلس درباره تغییر قیمت بنزین گفت: حداقل تا دو سال آینده قیمت سوخت تغییر نخواهد کرد.

به گزارش تازه‌نیوز،  این روزها اخبار متفاوتی درباره بنزین می‌شنویم. از تغییر قیمت بنزین که دائم از سوی متولیان تکذیب می‌شود تا رسیدن به خودکفایی یک ساله که معلوم نیست چقدر ادامه‌دار باشد. امروز نیز سهمیه آزاد کارت‌های سوخت کاهش یافت. ساعتی پیش مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش سقف سهمیه دوم بنزین از ٢۵٠ لیتر به ١۵٠ لیتر خبر داد. جلیل سالاری پیش از این نیز اعلام کرد که امسال واردات بنزین نداریم.

حال هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در تایید این موضوع گفت: خودکفایی در صورتی ادامه‌دار خواهد بود که شیوه تولید و مصرف بنزین با روند فعلی باشد. در حال حاضر روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که که ۱۰۳ میلیون لیتر آن به مصرف می‌رسد. به عبارتی مصرف بنزین از تولید کمتر است.

به نقل از تجارت‌نیوز، البته او عدم نیاز به واردات (خودکفایی در تولید بنزین) را نهایتا پاسخگوی تامین سوخت تا یکی دو سال آینده دانست. چراکه مصرف بنزین در آینده افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه با محدودیت تعداد پالایشگاه‌ها نیز مواجه هستیم. بنابراین خودکفایی فعلی مقطعی به شمار می‌رود.

قیمت بنزین تا چه زمانی ثابت می‌ماند؟

بیگی‌نژاد همچنین با توجه به افزایش مصرف این سوخت در آینده درباره تغییر قیمت بنزین گفت: حداقل تا دو سال آینده قیمت سوخت تغییر نخواهد کرد.

او ادامه داد: با بهینه‌سازی و کاهش مصرف می‌توان روند وابستگی به واردات بنزین را به تاخیر انداخت. برای بهینه‌سازی کافی است خودروهایی روی کار آورد که مقدار کمتری بنزین مصرف می‌کنند. همچنین تغییر در تامین سوخت می‌تواند کارساز باشد. یعنی به جای مصرف بنزین، گاز (سی.ان.جی) و گاز مایع (ال.پی.جی) را وارد چرخه کنیم.

قیمت بنزین کنترل شود

سعید میرترابی، کارشناس انرژی، بر خلاف بیگی‌نژاد معتقد به ناترازی تولید و مصرف بنزین است.

او راه حل کنترل ناترازی را مدیریت قیمت بنزین دانست. چراکه شرایط تورم و اقتصاد کشور این طور ایجاب می‌کند. بنزین همیشه گره‌ای در اقتصاد ایران بوده و دولت مجبور به تصمیمات جراحی‌گونه برای آن است.

وی تشریح کرد: قیمت بنزین باید باید بر اساس فوب خلیج فارس باشد. یعنی با قیمت بنزین جهانی یکی شود تا مانع قاچاق و کنترل مصرف شود. اما هر دولتی زیر بار آزادسازی بنزین نمی‌رود مگر اینکه بخشی از قیمت را به یارانه اختصاص دهد. با این حساب می‌توان منتظر اختصاص یارانه‌های جدید بنزین در آینده بود.

او همچنین درباره عدم واردات بنزین توضیح داد: در برنا‌مه‌های راهبردی کشور طرحی به نام خودکفایی بنزین مطرح شد. این سیاست ‌می‌تواند از طریق ایجاد پالایشگاه در کشورهای همجوار یا دوست دنبال شود. روند به این شکل است که کشورها نفت را از ما بخرند و از همان طریق به تولید بنزین بپردازند. این طرح امنیت لازم را برای واردات و فرار از تحریم‌ها به وجود می آورد. با این حساب اگر هدف خودکفایی باشد با این طرح چارچوبی ایمن فراهم می‌شود و در حوزه فروش نفت فعال‌تر خواهیم شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.