آقای دبیر ستاد امر به معروف کمتر فیلم تخیلی ببین!

اظهارات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با واکنش گسترده اهالی رسانه همراه شد.

به گزارش تازه‌نیوز، عصرایران نوشت: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگویی ویدئویی، پایش را روی پایش انداخته و گفته است: از این به بعد، دوربین‌ها در معابر عمومی، عکس خانم‌های بی‌حجاب را می‌گیرند، آن را با عکس کارت ملی تطبیق می‌دهند و از این طریق، آدرس خانه‌اش پیدا می‌شود تا قبض جریمه‌ای با مبلغی اثرگذار -مثل دو میلیون تومان- به خانه پست شود!

نکات زیر را از باب «امر به معروف و نهی از منکر» خطاب به جناب سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی که این روزها عنوان دبیر این ستاد را دارند متذکر می‌شویم:

۱- کمتر فیلم‌های تخیلی-پلیسی به ویژه از نوع خارجی ببینید! این‌که دوربین‌های مداربسته عکس نه‌چندان باکیفیتی از یک فرد را بگیرند و بعد این عکس به طور هوشمند وارد سامانه ثبت احوال شود و با عکس کارت ملی که معلوم نیست مال چند سال قبل است تطبیق داده شود و از بین میلیون‌ها شهروند دقیقا متوجه شوند که چه کسی بوده است و سپس به آدرسی که چند سال قبل هنگام دریافت کارت ملی در سامانه ثبت شده و الان معلوم نیست در آن نشانی هست یا نیست برگ جریمه پست شود و شهروند بدحجاب با دیدن برگ جریمه متنبه شود و توبه‌کنان به سوی اولین بانک برود و قبض را بپردازد و باحجاب شود، فقط در فیلم‌های تخیلی و  شاید هم کمدی میسر است.

اگر جناب‌تان به این ژانر علاقه دارید، بهتر است به جای خدمت در ستاد امر به معروف و نهی از منکر، خودتان را به سازمان سینمایی واقع در تهران – میدان بهارستان معرفی کنید؛ حتما جناب آقای خزاعی -رئیس سازمان- و سایر همفکران‌تان با روی گشاده از شما استقبال خواهند کرد و از تخیل قوی شما در ساخت گاندوهای جدید بهره‌مند خواهند شد. استعداد شما نیز در جای درست به کار خواهد رفت؛ بی‌تعارف باید گفت که ذهن خلاق و تخیل نیرومندی دارید.

۲- اگر هنوز هم اصرار دارید این تکنولوژی در ایران وجود دارد و به قول خودتان «الان فناوری طوری شده که قابل شناسایی است»، از آن برای برخورد با منکرهای بزرگ‌تری استفاده کنید. هم اکنون پرونده‌های متعددی از سرقت خانه و خودرو و زورگیری و قمه‌کشی و … در مراکز پلیس وجود دارد که فیلم سارقان و زورگیران ضمیمه پرونده است و برغم تلاش‌های پلیس هنوز به جایی نرسیده است. عجالتاً از این فناوری مدرن، برای تطبیق این فیلم‌ها با عکس‌های کارت‌های ملی مجرمان استفاده و دستگیرشان کنید؛ مگر این که تجهیزات مورد اشاره شما فقط قادر به تشخیص چهره خانم‌ها، آن هم از نوع بدحجاب و بی‌حجاب باشند!
واقعاً شرم‌آور نیست که هر روز شاهد دزدی و خفت‌گیری و کیف‌زنی و موبایل‌قاپی و ناامن‌سازی گسترده پهنه اجتماعی هستیم و فیلم‌هایش هم در فضای مجازی منتشر می‌شود و در میان این همه نگرانی و واهمه، کسی می‌گوید با دوربین‌ها می‌رویم سراغ زنان و دخترانی که از نظر حجاب مشکل دارند؟! اصلاً به آن‌چه در ذهن مردم در واکنش به این گونه حرف‌زدن‌های نسنجیده می‌گذرد، فکر کرده‌اید؟ یا اساساً فکر می‌کنید؟!

۳- خودتان چند وقت قبل گفتید تعداد زنان بدحجاب به بالای ۵۰ درصد رسیده است. این رقم در شهرهای بزرگ قطعا هم بیشتر است (و البته آن‌چه شما به عنوان بدحجابی عنوان می‌کنید، در عمل، لباس و پوشش متعارف جامعه امروز ایرانی و بخشی از عرف است که این مقال جای پرداختن به آن نیست). واقعاً می‌خواهید برای نیمی از زنان و دختران ایرانی برگ جریمه بفرستید؟! اصلاً شدنی و معقول است؟! آیا نمی‌دانید جرم‌انگاری یا حتی تخلف‌انگاری برای کاری که اکثر مردم انجامش می‌دهند، نابخردانه و مخالف آموزه‌های جامعه‌شناسی و جرم‌شناسی است؟ واقعاً در چه عالمی سیر می‌کنید؟! در کدام ایران زندگی می‌کنید؟!

۴- در اتاق‌تان نشسته‌اید و پای‌تان رو روی پای دیگرتان انداخته‌اید و «اُرد» می‌دهید که از ملت عکس بگیرند و در سیستم تطبیق دهند و قبض جریمه صادر کنند و پست کنند! چه کسانی باید این اوامر جنابعالی را اجرا کنند؟ معنای حرف‌تان این است که کل سیستم کشور باید همه کارهایش را کنار بگذارد و هر روز میلیون‌ها عکس بگیرند و سازمان ثبت هم همه کارمندانش را بسیج کند جهت تطبیق و شناسایی و لابد افراد دیگری هم باید بر اساس میزان بدحجابی، مبلغ جریمه را مشخص و قبض صادر کنند و ادارات پست سراسر کشور هم همه کارهایش را تعطیل کند و یک سره، قبض جریمه به خانه‌های ملت ببرد و سیستم بانکی هم هر روز میلیون‌ها مراجعه‌کننده برای پرداخت قبض جریمه بدحجابی داشته باشد و کار دیگری نکند!
تقصیر شما نیست البته! بسیاری از مسئولان این کشور هم تصمیمات‌شان را در اتاق‌های جلسه و فارغ از واقعیت‌های بیرونی می‌گیرند و در ذهن‌های خودشان و روی کاغذ هم همه‌چیز درست است ولی نتیجه واقعی و بیرونی‌اش وضعیت کنونی جامعه و مردم است؛ شما که تافته جدا بافته نیستید! هستید؟! امان از این خام‌اندیشی‌ها که ملک و ملت را به روز سیاه نشانده است.

۵- چندی قبل یکی از مسئولان گفته بود که در جنگ احتمالی با آمریکا فلان تعداد سرباز آمریکایی را اسیر می‌کنیم و برای آزادی‌شان فلان مقدار دلار می‌گیریم. طرح شما یادآور طرح جناب ایشان است: لابد حساب کرده‌اید که با گرفتن دو میلیون از هر خانم بدحجاب، چقدر گیر دولت می‌آید!

۶- این‌قدر به رسانه‌های آن‌ور آبی خدمت نکنید و این همه اصل امر به معروف و نهی از منکر را تخریب نکنید! هر روز با سخنان نسنجیده و نادرست‌تان سوژه جدیدی درست کرده‌اید: از حرف‌های غیرمستند و من‌درآوردی مانند این که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا تفکیک جنسیتی کرده‌اند و معدل‌شان یک‌ونیم نمره بالاتر رفته می‌زنید تا صدور قبض جریمه با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره و… همه و همه موجبات وهن فریضه امر به معروف و نهی از منکر شده‌اند و سوژه برای بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و … پدید آورده‌اند و مقصرش هم شخص شما هستید.
البته در تاریخ انقلاب کم نبودند افرادی که با چهره موجه دینی، بدترین دفاع را از دین و انقلاب و ارزش‌ها می‌کردند و بعدها معلوم شد آبشخور دیگری دارند؛ شما را متهم نمی‌کنیم و به اصل برائت معتقدیم ولی وظیفه نهادهای امنیتی است که کاسه‌های داغ‌تر از آش را بیش از بقیه رصد کند تا مبادا در پس این چهره‌های متدین، ماموریت دیگری نهفته باشد.

۱ نظر
  1. وحید

    آفرین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.