جریان «صدر» قدرت را در عراق به دست می‌گیرد؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت:به نظر نمی‌رسد اتفاقات اخیر جریان صدر را تقویت کرده باشند و بعید است این جریان بتواند قدرت را در عراق در دست بگیرد.

به گزارش تازه‌نیوز، وضعیت در عراق پیچیده‌تر از هر زمان شده است؛ از یک‌سو مقتدی صدر مدعی شده است که از سیاست کنار خواهد رفت و از سوی دیگر مشخص نیست چه گروه‌ یا گروه‌هایی در آینده قدرت را در دست خواهند گرفت و جریان صدر در این بین چه‌قدر تعیین‌کننده است؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع گفت: «آقای مقتدی صدر یک استراتژی دارد و یک تاکتیک اما عموما تاکتیک او بر استراتژی‌اش غلبه دارد. تاکتیک قهرکردن و کنارکشیدن او از سیاست در سال‌های گذشته به دفعات مشاهده شده است و تاکتیکی تکرای است و جامعه عراق هم به این تاکتیک آگاه‌اند اما به هر حال بخشی از جامعه عراق بدون استدلال، بدون پرس‌وجو و بدون هیچ بحث و تأملی از آقای صدر پیروی می‌کنند که بخواهیم یا نه آنها بخشی از جامعه عراق را تشکیل می‌دهند و تأثیر خود را دارند».

به نقل از نامه نیوز، او ادامه داد: «در عراق نوعی سنجش توان بین نیروهای مختلف شیعه وجود دارد و این شرایط قدرت تصمیم‌گیری جامع را تضعیف می‌کند. بازیگران حزبی و سیاسی ناچار هستند که در برابر مردم عراق پاسخگو باشند. مردم این کشور بیش از اینکه نیاز داشته باشند که به بازی‌های سیاسی ورود کنند، نیاز به ارائه خدمات، برق، آب، آموزش، مدرسه‌سازی، تربیت نیروهای کارآمد در سطوح مختلف و… دارند».

بیشتر بخوانید:

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «البته هنوز برخی عوامل می‌توانند به ثبات عراق کمک کنند. ببینید که با یک بیانیه آیت‌الله حائری، موضع آقای صدر به کلی دگرگون شد و اعلام کرد از عرصه سیاسی کناره می‌گیرم یا بیانیه آیت‌الله سیستانی می‌تواند به بازگشت آرامش به عراق کمک کند؛ بنابراین وجود چنین استوانه‌هایی در عراق می‌توانند به مردم امید دهند».

زنگنه در پایان گفت: «به نظر نمی‌رسد اتفاقات اخیر جریان صدر را تقویت کرده باشند و بعید است این جریان بتواند قدرت را در عراق در دست بگیرد. دولت آینده هم احتمالا ترکیبی از همه نیروها خواهد بود مگر آنکه قانون اساسی از نظام پارلمانی به نظام ریاستی یا نیمه ریاستی تغییر کند که اگر چنین هم شود جریان صدر اکثریت را به دست نمی‌آورد».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.