ناگفته‌های حسن روحانی از لحظه دیدار با ترامپ در نیویورک/ رازهای آبان ۹۸ فاش می‌شود؟

حسن روحانی طی یک سالی که از عمر دولت رئیسی گذشته است چند رویکرد متفاوت در مقابل این دولت داشته است. او روزهای ابتدایی حضور رئیسی در پاستور که با حملات و انتقادات تند و تیز به دولت های یازدهم و دوازدهم همراه بود مشی سکوت را پیش گرفت و تا چند ماه بر همین سبک و سیاق پیش رفت.

به گزارش تازه‌نیوز، سکوت حسن روحانی مدتی است شکسته شده، یا گاه و بیگاه با وزرا و مدیران دوران ریاست‌جمهوری‌اش جلسه می‌گذارد یا سری به فضای مجازی زده و توئیتی را منتشر می‌کند یا با رفقای سیاسی‌اش از ناطق نوری گرفته تا سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی گعده‌های شبه‌انتخاباتی برگزار می‌کند.

به نقل از اقتصادنیوز، طی روزهای اخیر اما دو وجهه جدید از ظهور و بروز رئیس جمهور سابق را شاهد بودیم.  او از یک سو دست به تلفن برد و در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مستقر در پاستور هفته دولت را به او تبریک گفت و اینبار مستقیما به او پیشنهاد همکاری و کمک داد، آنهم درست زمانی که ابراهیم رئیسی چند ساعت قبلتر از این تماس تلفنی دولت روحانی و شخص او را در یک نشست خبری مورد نقد و کنایه های خود قرار داده بود.

اما انتشار برخی از ناگفته های روحانی نیز طی دو روز اخیر خبرساز شده است، ناگفته هایی از حضورش در نیویورک و دلیل عدم دیدارش با ترامپ از یک سو و ناگفته هایی از ماجرای افزایش قیمت بنزین و ناآرامی های بعد از آن از سوی دیگر.

این مطالب را هم ببینید:

اما اکت های رئیس جمهور سابق چه پیامی را می رساند؟

سکوت، سکوت و سکوت…

حسن روحانی طی یک سالی که از عمر دولت رئیسی گذشته است چند رویکرد متفاوت در مقابل این دولت داشته است. او روزهای ابتدایی حضور رئیسی در پاستور که با حملات و انتقادات تند و تیز به دولت های یازدهم و دوازدهم همراه بود مشی سکوت را پیش گرفت و تا چند ماه بر همین سبک و سیاق پیش رفت.

 

 

گعده ها به راه افتاد

بعد از چند ماه اما او کم کم در فضای مجازی فعال شد و گاه و بیگاه توئیتی هایی معنادار را منتشر می کند. او در گام بعدی جلساتی را با برخی وزرا و معاونانش برگزار کرد و براساس روایت هایی که منتشر می شد در جلسات مذکور که هنوز هم ادامه دارد مسائل روز کشور خصوصا مسائل اقتصادی و دیپلماسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

براساس روایت های درز کرده از همین جلسات هم روحانی به دولت رئیسی پیشنهاد همکاری و کمک داده است. پیشنهادی که با وجود طرح چندین باره آن با واکنش مثبتی از سوی دولتمردان مستقر در پاستور روبرو نشده است.

صبر استراتژیک روحانی

او در تازه ترین اقدام در گفتگویی تلفنی با رئیس جمهور فعلی هفته دولت را به او تبریک گفت و پیشنهاد کمک خود را تکرار کرد تا نشان دهد قرار نیست تندروها علیه خود و دولتش را با زبانی تند پاسخ دهد و فعلا بر مدار مماشات و صبر پیش خواهد رفت.

سکوت کنار زده شد، روحانی در صحنه است

اما رفتارهای سیاسی حسن روحانی نشان می دهد او تمایلی ندارد مانند روسای جمهور سابق از عرصه سیاسی فاصله بگیرد و در این میان بیشتر نگاهش به بازی کردن نقشی همچون هاشمی رفسنجانی است.

بیرون آمدن او از فاز سکوت و گوشه نشینی و برگزاری جلسات مداوم با مدیران دوره خود و با چهره های شاخص جریان اصولگرا، اعتدالی و اصلاح طلب این گمانه را تقویت می کند که حسن روحانی برای آینده سیاسی خود برنامه هایی دارد.

به نظر می رسد در این مسیر حتی تن به افشای برخی ناگفته بدهد تا برخی ابهامات درباره دوران ریاست جمهوری اش را شفاف سازی کند، آنچنان که طی روزهای اخیر نیز برخی ناگفته از دوران ریاست جمهوری او در قالب کتابی منتشر شد.

 

روایت های جنجال برانگیز از دو مقطع مهم ریاست جمهوری روحانی

بنا به روایت منتشر شده در کتاب «جنگ بدون آتش و دود» که سایت انتخاب منتشر کرده، او در جلسه‌ای محدود که در اواخر دوران ریاست جمهوری اش در ساختمان «همراهان» سعد آباد برگزار شده بود، گفته بود: «واقعیت این است که همیشه یک نفر باید مخالف حرف بزند که من تحریک شوم و حرف بزنم.» و شاید مقطع فعلی با توجه به اوج گرفتن انتقادات از دولت روحانی همان مقطعی باشد که رئیس جمهور سابق سکوت را شکسته و ناگفته ها را بیان کند.

در کتاب منتشر شده، نویسنده روایت می‌کند که روحانی در آن جلسه به سه مقطعی که پرونده احیای برجام در حال حل شدن بود، اشاره کرده و گفته بود: «ما سه مقطع در میانه جنگ اقتصادی داشتیم که کار به سمت صلح می‌رفت. مقطع اول اروپایی‌ها با محوریت مکرون واسطه شدند. مقطع دوم میانجیگری ژاپن بود و مقطع سوم مربوط به سفر نیویورک است.»

روحانی در مورد سفر مهرماه ۹۸ به نیویورک و دقایق پایانی سفر را که همه منتظر دیدار او و ترامپ بودند، اینگونه نقل می‌کند: «اینجا واسطه گری رخ م یداد که موضوع میان ایران و امریکا حل شود. همه چیز آماده مذاکرات مستقیم بود. طرف امریکایی ابراز می‌کرد که ترامپ بی صبرانه علاقه‌مند به دیدار است. اما احساس کردم که یک جای کار به شدت لنگ می‌زند. ترامپ تاکید داشت که او باید خبر دیدار را اعلام کند و بعد دیدار انجام شود. برای من روشن بود که ترامپ بازیگر است. او آدم عادی نبود. هر لحظه بازی می‌کرد. یک هنرپیشه قابل بود. نگران بودم که خبر دیدار را منتشر کند و بعد بازی را به هم بزند.»

بنا به روایت منتشر شده در این کتاب، حسن روحانی حتی حاضر می‌شود بپذیرید که خبر دیدار در میانه دیدار دو رئیس جمهور پخش شود، اما این اتفاق هم رخ نمی‌دهد. روحانی می‌گوید: «ما می‌گفتیم که اول دیدار انجام شود و بعد خبرش منتشر شود و خلاصه کار به جایی رسید که گفتند دیدار انجام شود و وسط جلسه خبرش هم اعلام شود. اما پیش از جلسه بازهم تیم ما به گفتگو و مشورت مشغول شدند و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که با ترامپ امکان گفت وگوی برابر و صادقانه وجود ندارد. طرف‌های خارجی هم این را می‌دانستند.»

رازهای آبان ۹۸ فاش می شود؟

گران شدن بنزین هم از مقاطع مهم ریاست جمهوری حسن روحانی بود که با حواشی زیادی روبرو شد و هنوز هم پس لرزه های آن گاه و بیگاه دامن او را می گیرد، شاید از همین روست که او تن به بیان ناگفته ها از این اتفاق سخت داده است.

روحانی درباره سخت ترین چالش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دوران ریاست جمهوری اش روایت می‌کند که «قصد داشتیم بنزین و گازوئیل را در بازار بفروشیم و برای دولت تأمین مالی کنیم. اما بدون اینکه به مردم فشار مضائف وارد شود. ما سه قوه در مورد اجرای این طرح توافق کردیم، ولی وقتی زمان اجرا رسید، در کاسه ما گذاشتند.»

او می‌گوید: «برای سفر استانی به کرمانشاه رفته بودم. به من خبر دادند که خبرگزاری فارس اعلام کرده که آخر هفته قرار است بنزین گران شود. مردم به خیابان ریختند، صف تشکیل شد، پمپ بنزین آتش زدند. در حالی که در آن مقطع اصلا قصد این کار را نداشتیم. با این حال گفتم که برای چند ماه آینده را هم لغو کنید. هر روز یک داستان جدید پیش می‌آمد.»

نکته مهم اینجاست که روحانی خبر از دستگیری و بازجویی برخی افراد را می‌دهد؛«غروب جمعه عده‌ای تصمیم گرفتند، دولت را زمین بزنند. بعد‌ها افراد اصلی دستگیر شدند. بازجویی‌های آن‌ها موجود است که می‌گویند از چه کسانی دستور گرفته بودند.»

روحانی افشاگری می کند؟

روحانی چندین بار گفته است که سینه او مخزن الاسرار است، مخزن الاسراری که بعید به نظر نمی رسد در آستانه انتخاباتی مهم باز شود و برخی ناگفته درباره برخی چهره های شاخص گفته شود، مانند آنچه در مناظرات انتخاباتی درباره قالیباف فاش شد، همان زمان که رو به سرهنگ کرد و گفت؛ «مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم که پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که نباید در آستانه انتخابات هیچکس از این پرونده مطلع شود که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید. آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله کردن بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من ظرف دو ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود. »

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.