پایان خوش برجام با مذاکره مستقیم ایران با آمریکا؟ شرط توافق چیست؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تا وقتی که مذاکرات برجام به صورت بین ایران با آمریکا صورت نگیرد، امکان رسیدن به نقطه توافق بعید است.

به گزارش تازه‌نیوز،  بر اساس آخرین اخبار و تحولات برجامی به نظر می‌رسد که امضای توافق و احیای برجام به این زودی‌ها محقق نشود. اغلب تحلیلگران و کارشناسان معتقد هستند که این پروسه و پیغام و پسغام‌ها بین ایران و آمریکا تا انتخابات کنگره ادامه خواهد یافت. البته برخی خوشبین هستند که با رسیدن زمستان طرف غربی انعطاف بیشتری نشان دهد و برخی هم باور دارند که این رویه حالا حالاها ادامه دارد و غرب اراده‌ای برای احیای برجام ندارد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما نه خیلی خوشبین است و نه بدبین. او باور دارد که مذاکرات طولانی خواهد شد، حتی شاید بعد از انتخابات آمریکا نیز به نتیجه نرسیده و باز هم ادامه یابد! اما با این حال از امیدواری به احتمال احیای برجام دست نکشیده است.

به نقل از نامه نیوز، او در گفت‌وگویی اظهار کرد: «به نظر من دلیل اصلی تاخیراتی که پشت سر هم اتفاق می‌افتد یعنی اینکه ما با تاخیر جواب آمریکا را می‌دهیم یا آمریکا با تاخیر جواب ما را می دهد و هر کدام از دیگری ایراد می‌گیریم مثل همین که آمریکا می‌گوید نقاط منفی در پیشنهاد ایران زیاد است؛ آن است که در هر دو کشور گروه‌های صاحب نفوذی وجود دارند که اصلا با حل مساله برجام موافق نیستند.»

بیشتر بخوانید:

وی افزود: «با اظهارنظرهای پراکنده‌ای که مقامات رسمی ایران ‌و آمریکا می‌کنند؛ این موضوع کامل مشخص است. به خصوص که حوزه نفوذ لابی‌های یهودی در این زمینه موثر است. درست است که لاپید گفته این توافق به زودی انجام خواهد شد اما او می‌خواهد با این حرف در دل طرفداران خود که مخالف برجام هستند، ترس اندازد.»

بیگدلی گفت: «اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، شاید مذاکرات حتی بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هم ادامه یابد و نیاز به این داشته باشد که بعد از انتخابات آمریکا، مذاکرات طولانی‌تری انجام شود. به نظر من تا وقتی که مذاکرات به صورت مستقیم با آمریکا صورت نگیرد، امکان رسیدن به نقطه توافق بعید است. به این خاطر که این کانون‌ها نفوذ در هر دو کشور تلاش می‌کنند تا برجام احیا نشود و یک روحیه ناامیدی در هر دو طرف ایجاد شده است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: «مساله دوم این است که ایران بر سر مسائل پادمانی خود را با پیشنهادهای ایران مطابقت نمی‌دهد و آژانس نیز ایران را بیشتر تحت فشار گذاشته تا امتیازات سیاسی و اقتصادی بیشتری بگیرند. آنها می‌خواهند که بازرسان آژانس به همه سایت‌های هسته‌ای ما سر بزنند و دوربین‌های خود را نصب کنند. به خصوص در آن سه سایتی که می‌گویند مشکوک است. با صحبت‌هایی که آقای اسلامی کرده، معلوم است که ما راضی نیستیم در مقابل انتظارات پادمانی نرمش بیشتری از خود نشان دهیم.»

وی همچنین گفت: «این دو موضوع خیلی اهمیت دارد. به خصوص مساله دوم که راه گریز ایران را بسته است چون آمریکا گفته که تا آژانس گزارش رسمی ندهد، توافق امضا نخواهد شد. به نظر من به همین دلیل تا کنون بحث امضای توافق به تاخیر افتاده و نیاز است که هر دو طرف انعطاف و خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند.»

3 نظر
  1. علی

    وقتی حاضر نیستیم رو درو مذاکره کنیم توقع نداشته باشیم معجزه ای رخ بدهد وقتی بتاریخ نگاه میکنیم بیشترین زیان انگلیس و روسیه به ایران زدن انوقت سفارت امریکا اشغال شد وانگلیس و روس دوست شدن نمیدونم چه سیاستی هست فقط دروغ و راست میکنه ما باید مستقیم با امریکا مذاکره کنیم البته نه در زمینه موشکی یا فضایی یا پهبادی چون انها هیچ پیشرفتی از ایران نمی پذیرند البته ما تو ایران از جمله خودم 85میلیون نفریم که همه کارشناسیم و کارشناس بدنیا امدیم باور کنید از زمان شاه بود اکثرا دنبال گوسفند بودیم وخانها الان حکومت میکردن یادمه

  2. ملت ایران

    وقتی دولتهای ایران قدرت و توانایی موثر جداسازی اقتصاد از مذاکرات یا برجام را ندارند مشخصه که باید مذاکره کنیم و حتی باید با شرکتهای اروپایی و آمریکایی کار کنیم و اجازه سرمایه گذاری اونا در ایران با شرط برد/برد را بدیم .حتی چین و روسیه هم از مضرات تحریم در امان نیستند و نمی شود بگیم آمریکا را دور میزنیم فعلا هیچ کشوری چنین قدرتی ندارد.حتی آلمان یا انگلیس ( که انگلیس هم برای هم راستا شدن با اقتصاد آمریکا از اتحادیه اروپا خارج شد).آمریکا حتی اتحادیه اروپا را هم از بین می برد. کشوری با مدیریت وصله پینه ای ایران مثل آب خوردن با تحریم نابود میشه .بقیش همش حرف و شعاره که بدرد اقتصاد مردم نمی خورد.شعار فقط معیشت عده خاص را تامین میکند و کسی هم که فقط بلده شعار بدهد در پشت کوره ذوب آهن نمی ایستد.یا کارگری حفاری نفت نمی کند.

  3. مهدی

    اقای رئیسی باید اهم ومهم کند در خصوص توافق هسته ای ، هر فرد عاقل وباسواد وآزاده واقتصاددان ودین داری می فهمد امضا توافق مشروع بین المللی هسته ای با ابرقدرتهای جهان در همین شرایط کنونی که حتی بعضی خواسته های تیم رئیسی محقق نشده به مراتب بهتر وسودمند تر وعاقلانه تر وحکیمانه تراست از عدم توافق وشکست توافق هسته ای ست و درمقابل شکست توافق بین المللی هسته ای بدترین گزینه برای نظام مقدس است و باعث خسارتهای گسترده به ملت ونظام مقدس می شود. احتمال خروج مجدد امریکا از توافق هسته ای هم بسیار بعید است وجای نگرانی ندارد چون اگر توافق هسته ای احیا شود یک پیروزی برای اقای بایدن ودمکراتها خواهد بود وباعث خواهد شد دور بعدی ریاست جمهوری هم اقای بایدن ودمکراتها رئیس جمهور امریکا شوند وحداقل ایران 6سال از مواهب توافق هسته ای برخوردار خواهد بود چون تل وقتی دمکراتها کرسی ریاست جمهوری را داشته باشند برجام ایمن خواهد بود چون دمکراتها متولی توافق هسته ای بوده اند در ثانی امریکا با خروج از برجام خسارت بیشتری از ایران به انها وارد شده و می ترستد از برجام خارج شوند والان تنبیه شده وپشیمان شده اند ومی خواهند به توافق بر گردند پس احتمال خروج دوباره امریکا از توافق بسیار بعید است وجای نگرانی ندارد. ایت ا… رئیسی بدون تلف کردن وقت با قدرت و توکل برخداوند قادر برای امضا توافق مشروع بین المللی هسته ای امیر عبدالهیان را راهی وین کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.