چرا باید از بازار سرمایه حمایت شود؟/ اختیار فروش و سهام خزانه، دو ابزار مالی برای بیمه کردن سهام

معاون وزیر اقتصاد گفت: رونق بازار سرمایه نکات مثبتی برای اقتصاد کشور به همراه دارد که ما را برای توسعه آن مصمم‌تر می کند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص حمایت از بازار سرمایه تصریح کرد: امروز جلسه غیر علنی در مجلس با حضور مسئولان وزارت اقتصاد درباره بازار سرمایه و  بازار ارز برگزار شد.

او ادامه داد: باید در اقتصاد کشور از بانک محوری به سمت بازار سرمایه محوری برویم تا تامین مالی بلند مدت ایجاد شود بنابراین  بازار سرمایه اهمیت زیادی دارد.

طغیانی بیان کرد: نوع حرکت بازار سرمایه از چند ماه پیش برای ما نگران کننده بود و نوسانات اخیر هم مردم را نگران کرده است. امروز  تصمیماتی در جلسه غیر علنی مجلس گرفته شد  که اصل بحث حمایت از بازار سرمایه بود تا این بازار  بتواند در تامین مالی بخش های اقتصادی کشور کمک کند.

او افزود: بر این اساس مقرر شد بازارگردانی در بازار به شکل جدی تری انجام شود. بازارسازها، شرکت های حقوقی و سهامداران عمده ای هستند که باید بر خلاف جریان بازار حرکت کنند و  تعادل  را در بازار به وجود آورند. اولین تصمیم این بود که به شکل جدی از بازار گردانی استفاده کنیم و در این بخش دامنه نوسانات هم پویا شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس فقط مقام ناظر است و پیشنهاداتی به بخش اجرایی می دهد. برخی  شرکت های حقوقی در زمان رشد بورس، سود کرده اند و باید به بازار بیایند و بازارگردانی کنند.

طغیانی تصریح کرد: بازار بورس با سال های قبل متفاوت است . ۲۰ میلیون کد بورسی و ۶ میلیون  سهامدار فعال در بازار حضور دارند. نرم افزارها و سخت افزارهای بازار باید متحول شوند به طور مثال هسته معاملات باید ارتقا یابد.

 

تبعات مثبت بازار سرمایه برای اقتصاد کشور

در ادامه برنامه دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد در خصوص دلایل حمایت از بازار سرمایه گفت:هدف سیاستگذار اقتصاد کشور، رشد و توسعه اقتصادی است که از مسیر سرمایه گذاری عبور می کند. طی سال های گذشته رشد سرمایه گذاری در کشور منفی بوده است. برای سرمایه گذاری باید تامین مالی انجام دهیم.

او افزود: در کشور ما بار اصلی تامین مالی بر دوش بانک ها و بودجه عمرانی دولت بوده است اما اکنون در اقتصاد انتخاب کرده‌ایم که بازار سرمایه را به عنوان کانال تامین مالی توسعه دهیم تا بنگاه های اقتصادی را به حرکت درآوریم.

دهقان دهنوی ادامه داد: بازار سرمایه، مکانی برای جذب نقدینگی است همچنین دولت می تواند سهام خود را در این بازار واگذار کند. شفافیت مالیاتی شرکت ها هم در بورس بیشتر می شود . تمام این دلایل ضرورت حمایت و توسعه بازار سرمایه را نشان می دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: رونق بازار سرمایه موجب جذب نقدینگی، واگذاری دارایی های دولت به بخش خصوصی و  افزایش شفافیت می شود که این اهداف مثبت ،ما را برای توسعه بازار سرمایه مصمم تر می کند.

این مقام مسئول گفت: در ۴ ماه ابتدای سال، ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از بورس انجام شده  است که  تامین مالی در سال پیش ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است. نوسانی که در بازار اتفاق افتاد، ذات این بازار است.

 

اقدامات حمایتی از بازار سرمایه

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای حمایت از بازار باید اقداماتی انجام می‌دهیم، در درجه اول باید نقدشوندگی ایجاد کنیم همچنین باید از نوسانات زیاد و رفتارهای هیجانی جلوگیری کرده و  ساختارهای بازار را اصلاح کنیم.

او ادامه داد: اختیار فروش و سهام خزانه، دو ابزاری هستند که به آنها بیمه سهام گفته می شود و می تواند سهام سرمایه گذار را در مقابل نوسانات آینده بیمه کند.

دهقان دهنوی گفت: از ابتدای سال جریان ورودی به بازار سرمایه مثبت بوده است و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وارد بورس شده است.

 

سهامداران عمده انگیزه کافی برای بازارگردانی دارند

او بیان کرد:  متوسط سهام شناور بازار کمتر از ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد سهام دست سهامداران عمده است برای همین رفتار‌های هیجانی برخی سهامداران خرد که ۵ درصد از بازار را تشکیل می دهند تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود این امر فقط به خود آن‌ها آسیب نمی‌زند بلکه به ۹۵ درصد دیگر سهامداران نیز آسیب می‌زند برای همین سهامداران عمده انگیزه دارند که با بازارگردانی مانع رفتار‌های هیجانی شوند و آرامش را به بازار برگردانند.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی افزود: نگاه بلند مدت در سهامداری و انتخاب درست سهام و خرید غیر مستقیم سهام از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری مانع زیان سهامداران می‌شود.

دهقان دهنوی افت و خیز بازار بورس را طبیعی دانست و گفت: شرکت های حقوقی‌ها در بازار آرامش دارند، چون آنها بازار و سهام را به خوبی می‌شناسند و انتخاب کرده اند که بلند مدت در این بازار باشند.

 

ابزارهای مالی اطمینان بخش به سهامداران

حسین ابراهیمی عضو هیئت مدیره سازمان بورس درباره سهام خزانه گفت: مکانیسم سهام خزانه به این شکل است که شرکت‌هایی که ناشر هستند می‌توانند تا ۱۰ درصد سهمشان را از بازار جمع آوری و خریداری کنند که این کار طبیعتا به نقدشوندگی بازار کمک و نگرانی سهامداران خرد را مرتفع می‌کند.

ابراهیمی افزود: دستورالعمل سهام خزانه به کلیه ناشرین ابلاغ شده است و همین هفته دو یا سه شرکت سهام خزانه شان را عملیاتی می‌کنند و فرصت ۲ ساله به آنها داده شده تا دوباره سهمشان را به بازار عرضه کنند.

او گفت: اوراق فروش تبعی و سهام خزانه و بازارگردانی ابزاری هستند که به نقدشوندگی بازار کمک و نگرانی سهامداران خرد را برطرف می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.