افزایش همکاری دفاعی ایران و روسیه/ جنگنده‌های پیشرفته روسیه در راه ایران

ایران به عنوان بخشی از افزایش همکاری دفاعی خود با روسیه، دنبال ارتقاء جنگنده‌های میگ-۲۹ فالکروم قدیمی خود به «میگ-۲۹ اس ام تی» است که می‌تواند آنها را قادر سازد تا چند سال دیگر به عملیات خود ادامه دهند.

به گزارش تازه‌نیوز، وبگاه آمریکایی «فوربز» نوشت : ایران به عنوان بخشی از افزایش همکاری دفاعی خود با روسیه، دنبال ارتقاء جنگنده‌های میگ-۲۹ فالکروم قدیمی خود به «میگ-۲۹ اس ام تی» است که می‌تواند آنها را قادر سازد تا چند سال دیگر به عملیات خود ادامه دهند.

به نقل از فارس، به دنبال اظهاراتی از مقام‌های ارشد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه احتمال خرید جنگنده‌های «سوخو-۳۵ فلانکر» ساخت روسیه یک رسانه آمریکایی نوشت، هرگونه دستیابی به جنگنده جدید در آینده نزدیک بدون شک پیشرفت قابل توجهی برای نیروهای مسلح ایران خواهد بود.

وبگاه آمریکایی «فوربز» روز سه شنبه نوشت، سردارسرتیپ «حمید واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تهران قصد دارد جنگنده‌های سوخو-۳۵ فلانکر-ای روسیه را خریداری کند. در صورت تحقق این مسئله، بزرگترین خرید جنگنده از سوی ایران در بیش از ۳۰ سال گذشته خواهد بود.

واحدی گفت: «این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم این جنگنده‌های نسل چهار و نیم را در آینده دریافت کنیم.»

فوربز نوشت، اینک روسیه بیش از هر زمان دیگری برای گسترش همکاری‌های نظامی و فنی آماده است. بنابراین، مسکو ممکن است ترتیبات سودمندتری را برای خرید و احتمالاً تولید مشترک پیشرفته‌ترین جنگنده نسل چهار و نیم خود خود به تهران ارائه کرده باشد.

این مطالب را هم ببینید:

این در حالی است که همچنین شایعه شده پس از اینکه تهران اولین جنگنده‌های سوخو-۳۵ ای خود را از روسیه خریداری کرد، ممکن است قصد داشته باشد بیش از ۳۰ جنگنده دیگر را در داخل تولید کند تا نیاز نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران برای دستکم ۶۰ جنگنده جدید را برآورده کند.

بر اساس این گزارش، آخرین باری که ایران جنگنده‌های جدید وارد کرد در سال ۱۹۹۰ بود که ۱۸ فروند «میگ-۲۹ فالکروم» و شماری «سوخو-۲۴ فنسر» از اتحاد جماهیر شوروی خریداری کرد. بعدها به طور اتفاقی جنگنده‌های میگ-۲۹ و «میراژ- اف ۱ داسو» عراق در خلال جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ به ایران پرواز کرده بودند، مصادره و در نیروی هوایی ارتش ایران ادغام شدند.

به نوشته فوربز، ایران به عنوان بخشی از افزایش همکاری دفاعی خود با روسیه، دنبال ارتقاء جنگنده‌های میگ-۲۹ فالکروم قدیمی خود به «میگ-۲۹ اس ام تی» است که می‌تواند آنها را قادر سازد تا چند سال دیگر به عملیات خود ادامه دهند.

در خاتمه این مطلب آمده است، هرگونه دستیابی به جنگنده جدید در آینده نزدیک بدون شک پیشرفت قابل توجهی برای نیروهای مسلح ایران خواهد بود.

سوخو -۳۵، جنگنده چند منظوره ک‌ خلبان ساخت روسیه با قابلیت مانور بالا و جنگنده برتری هوایی است. سوخو-۳۵در ناتو با نام فلانکر شناخته می‌شود. رادار این جنگنده توانایی شناسایی اهداف هوایی در فاصله ۴۰۰ کیلومتری را دارد و می‌تواند ۳۰ هدف هوایی را از فاصله ۳۰۰ کیلومتری رهگیری کرده و همزمان با ۸ فروند از آن‌ها درگیر شود. سوخو-۳۵ با انوع اهداف زمینی، دریایی و هوایی درگیر می‌شود.

پیشتر نیز یک وبگاه آمریکایی در زمینه توانمندی متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشته بود، توانایی ایران در حمله بالقوه هوایی به اهداف، بادقت بسیار بیشتر و با کمک تسلیحات بومی تهدیدی برای رقبا محسوب می‌شود.

وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» نوشت، نیروی هوایی ایران توانسته ناوگان هواپیماهای جنگنده را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد.ایران مجموعه ای از هواپیماهای جنگی مانند «اف-۴» دارد که می‌تواند برای حمله به دشمنان از آنها استفاده کند. البته این جنگنده‌ها در قیاس با جت‌های جدیدتر برابر دفاع هوایی آسیب پذیرتر خواهند بود.

در انتهای این تحلیل آمده است، ناوگان فانتوم ایران در ترکیب با اسکادران‌های جنگنده «اف-۱۴» و «میگ-۲۹» که ستون فقرات نیروی هوایی ایران را شکل می‌دهد نباید دستکم گرفته شود.

چندی قبل نیز اندیشکده «واشنگتن» به باز آماد هواپیماهای سوخو -۲۲ فیتر و استفاده آن توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران اشاره کرد و نوشت، بین ۱۶ تا ۲۲ فروند از این هواپیما ایران چند سال بعد عملیاتی می‌شوند.

بر این اساس، با وجودی که سوخو -۲۲ قدیمی است، اما این جنگنده نیز برای ایرانی که در کسب هواپیماهای جدید ناتوان است خود «نعمتی» است. این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «سید الشهدا» در شیراز مستقرند و قادرند در بوشهر، بندر عباس ، جاسک و کنارک در مواقع لازم مستقر شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.