تاج: فقط ۳ پرونده قضایی دارم که در طول دوره مدیریتی قابل قبول است

مهدی تاج گفت: ۳ پرونده قضایی دارم که در طول مدیریتی قابل قبول است. هر سه پرونده فوتبالی است. هیچ چیز غیر از فوتبالی نیست. مالی و… نیست.

به گزارش تازه‌نیوز، مهدی تاج در اولین نشست خبری پس از بازگشت به فدراسیون فوتبال اظهار داشت: امروز فرصتی شد خدمت عزیزان باشیم. صحبت هایی دارم که فکر می‌کنم بعضی از سوالات در این صحبت ها هست. بعد از آن اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

وی افزود: حدود 40سال کار مدیریتی کردم. در بخش های مختلفی کار کردم. به جز مدتی که توفیق داشتم در جنگ به عنوان یک سرباز خدمت می کردم، بقیه بخش ها را در باشگاه‌های سپاهان و ذوب آهن سال ها مدیر بودم. رئیس هیات مدیره بودم. در باشگاه پرسپولیس عضو هیات مدیره بودم. در فدراسیون فوتبال به عنوان نایب رئیس اول و دوم و رئیس فدراسیون فعالیت داشتم.

تاج گفت:  از سال 1368 تاکنون در فدراسیون فوتبال با عناوین مختلفی فعالیت داشتم. کار مدیریتی کار امر و نهی کردن و تصمیم گیری است که باید تصمیمات لازم برای اداره سازمان ها انجام داد.در معرض تصمیم گیری جدی قرار گرفته بودیم. اخیرا در پرونده های قضایی که همه می‌گویند مایلم مفصل صحبت کنم. در این مدت 3 پرونده دارم که در طول مدیریتی قابل قبول است. هر سه پرونده فوتبالی است. هیچ چیز غیر از فوتبالی نیست. مالی و… نیست.

وی افزود: بخشی از این پرونده‌ها بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال که به فیفا و AFC دادیم تصمیم بوده که تخلفات و گزارشات فوتبالی در ارکان قضایی فوتبال رسیدگی شود، منتها بعضی از دوستان این نوع پرونده‌ها را که بازرسی کل کشور که تعریفی که ما داریم، آنها چنین تعریفی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ندارند. به همین دلیل پرونده‌ای که تشکیل دادند به دستگاه قضا بردند. یکی از سه پرونده مربوط به به‌کارگیری دو نفر بازنشسته است که ما متهمیم به اینکه عدم استفاده قوانین را انجام دادیم. یکی بهاروند و دیگری ساکت است.

*ما متهمیم به اعمال نفوذ و اینکه منافع کشور را ندیدیم

تاج گفت: این پرونده‌ها هیچ کدام بحث سوءاستفاده مالی و… ندارد. فقط طرح شده که چرا ما بازنشستگانی که به موجب قانون بازنشسته بودند را به کار گرفتیم. البته ما دلایل متقنی را برای قاضی داشتیم که قاضی بدوی منع تعقیب داده و پرونده را مختومه کرده، بازرسی اعتراض کرده و این پرونده در شعب تجدیدنظر در حال بررسی است. موضوع دوم در خصوص فعالیت‌های من و همکارانم در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که این پرونده 14 نفر را متهم کرده؛ من، کفاشیان و بهاروند، عابدینی، حسن‌پور، جعفری که قبلا عضو هیات رئیسه سازمان لیگ بود و فوت شده که خدا رحمتش کند و تعداد دیگری هستند. اینها به بازپرسی رفته، بازپرسی منع تعقیب داده و شرایط را کاملا عادی دانسته، ولی باز هم شکایت شده و برگشته. ما متهمیم به اعمال نفوذ و اینکه منافع کشور را ندیدیم، تخفیف غیرعادی دادیم، مثلا گفتند به کسی که تبلیغات محیطی را برعهده داشته تخفیف دادیم. استدلال ما برای بازپرسی که پذیرفته و منع تعقیب داده این بود که لیگ ما 18 تیمی بوده و بعد آن را 16 تیمی کردیم. 36 بازی حذف شده، سه دور تبلیغات دور زمین در ورزشگاه آزادی بوده، با اختلافی که با خود ورزشگاه داشتیم به دو دور تبدیل شد. بعلاوه اینکه باید بازی‌ها را در زمانی برگزار می‌کردیم که نه خیلی تاریک باشد و نه خیلی پیدا باشد.شورای تامین تشخیص داده که جلسات و بازی‌ها در ساعتی باشد که بتواند ترافیک را کنترل کند و مواردی از این دست که جنبه مدیریتی و ترک فعل دارد.

*در پرونده ویلموتس طوری رفتار شد که ذهن مردم به این سمت رفته که چه فسادی داشته است

رئیس فدراسیون افزود: دوستان گفتند شما فعل را ترک کردید و باید این کار را انجام بدهید. این پرونده با اینکه منع تعقیب خورده بود، باز بازپرسی اعتراض کرده و در حال رسیدگی است. در همان جا دادرسی شده و در همان شعبه رسیدگی می‌شود. اگر مثل قبلی برائت داد که هیچ، اگر نداد در شعب تجدیدنظر قابل رسیدگی است. پرونده سوم، پرونده ویلموتس است که تحت عنوان فساد ویلموتس مطرح است؛ یعنی همه جا می‌گویند ویلموتس و نمی‌گویند پرونده ویلموتس! کاملا با فساد عجین شده، شما ورزشی هستید و می‌دانید اگر هر سرمربی را دو ماه پولش را ندهند، می‌تواند بلافاصله برود فسخ قرارداد کند و از این قاعده افرادی مثل برانکو، استراماچونی، کارلو و… استفاده کردند. همین هفته لیگ انگلیس مربی چلسی را اخراج کردند، تمام پولش را هم دادند، هیچ کس به دنبال فساد نیست که چه فسادی صورت گرفته که او اخراج شده، ولی در پرونده طوری رفتار شد که ذهن مردم به این سمت رفته که چه فسادی داشته است.

وی در خصوص مسائل مالی این پرونده عنوان کرد: دو میلیون یورو پول از شرکت شستا گرفته شده با مجوز معاون رئیس جمهور و شورای امنیت داخلی کشور، تمامی مصوباتش را هم داده‌ایم. تمام مربیانی که فسخ یکطرفه کردند تمام پولشان را گرفتند. تنها قراردادی که شکسته شد، قرارداد ویلموتس بوده که به نصف و بعد یک‌سوم تقلیل پیدا کرده، 6 میلیون یورو جریمه شدیم، حدود سه میلیون یورو هم جریمه و 5 درصد و… بوده و چون شکسته شد جریمه‌ها کاملا منتفی شد.

* امیدواریم دو ساختمان را از معرض این هجمه خارج کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال اظهار داشت: پولی که از شستا گرفته شد دلار بوده که آن زمان 12 هزار تومان بود. ما دو میلیون یورو گرفتیم که می‌شود 24 میلیارد تومان. فدراسیون فوتبال در همین دوره 25 میلیارد تومان به شرکت شستا پول داده، یعنی یک میلیارد هم بیشتر از آن رقم بوده است. چون فدراسیون در فرصت 20 روزه درخواست تجدیدنظر نکرده رای قطعی شده و دو ساختمان هنوز در بحث شستا است. همه این را می‌دانند و ما به ریاست محترم قوه قضائیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفتیم که همه این پول را پرداخت کردیم. یک میلیارد هم بیشتر دادیم، امیدواریم با عنایت او و تجدیدنظرخواهی جدید بتوانیم این دو ساختمان را از معرض این هجمه خارج کنیم.

* توضیح در خصوص حقوق 900 میلونی در فولاد مبارکه

تاج با بیان اینکه بحث دیگری هم در مورد فولاد مبارکه مطرح شده، گفت: دیدم نماینده محترمی گفته رد پای 91 هزار میلیارد تومانی یا دلاری وجود دارد. در کل آن پرونده چون بازنشسته فولاد مبارکه هستم، وقتی قانون بازنشستگی آمد من رئیس فدراسیون بودم. سلطانی‌فر و وزیر صمت تدبیر کردند که من اعاده کار شوم و با این مسئله بتوانم در فدراسیون بمانم، چون آن زمان مقدماتی جام جهانی بود و بعد هم جام ملت‌های آسیا را داشتیم. در اعاده کار سه سال حقوق بازنشستگی من قطع شد و از فولاد مبارکه هم حقوقی گرفتم که جمعش شد 900 تومان، یعنی برای سه سال می‌شود ماهی 20 تومان. آن زمان 22 تومان می‌گرفتم که 2 تومان هم کم شد، این را انتشار دادند، بعد گفتند انتشارش غیرقانونی بوده است.

* در جرائم من فقط قتل و آدم ربایی نبود

وی تصریح کرد: این سه پرونده و یک پرونده باز فولاد مبارکه هست، اگر هر کسی هر پرونده دیگری از من دارد، منتشر کند. من گله‌هایی دارم از افرادی که در یک هفته گذشته به یکباره کار سازمان‌یافته‌ای را انجام دادند. معلوم است که نمی‌تواند کار یک نفر باشد. یک مجموعه‌ای که می‌دانم کانونش در چه شبکه‌ای و کجا هست. به یکباره همه رسانه‌ها نوشتند که مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه کل جرائم تاج را اعلام کرد که در آن فقط آدم‌ربایی و قتل نبود! اگر آنها را هم اضافه می‌کردند تقریبا همه جرایم وجود داشت. در مورد همین سه پرونده هم هست و هیچ چیز دیگری نیست. من پیگیری کردم، قوه قضائیه محبت کرد، از سخنگوی قوه قضائیه تشکر می‌کنم که اعلام کرد چنین چیزی توسط قوه قضائیه اعلام نشده و تاکید کردند تنها نامه‌ای که از قوه قضائیه چون همه پرونده‌های بدوی و صلاحیت‌ها را خوانده‌ام و کپی گرفته‌ام روزی آنها را منتشر خواهم کرد تا معلوم شود خیلی‌ها چه کار کرده‌اند. تنها نامه‌ای که از قوه قضائیه برای فدراسیون فوتبال آمده استعلام دبیرکل فدراسیون بوده از دادستان تهران، گفته؛ این سه کاندید چند پرونده باز دارند؟ دادستان تهران هم به درستی همین سه پرونده را ذکر کرده و شرح داده و اعلام کرده نسبت به آن اعتراض شده و در حال بررسی است.

* فیفا گفت موضوعات در ارکان فوتبالی رسیدگی شود

تاج گفت: نامه‌ای از دادستانی تهران راجع به کاندیداها آمد و پرونده‌هایی را مطرح کرده و چیزهایی است که من نمی‌خواهم به آن اشاره کنم. به یکباره همه اینها منتشر شد. البته در خصوص پرونده ویلموتس رسیدگی شروع نشده، آن دوتا شروع شده و منع تعقیب خورده و جلب بازرسی شده ولی در خصوص پرونده ویلموتس ما به صورت کافی، وافی، محکم به بازپرس محترم توضیح دادیم، 3 – 4 بار هم رفتیم، توضیحات کافی دادیم ولی آنچه که فیفا گفته بود این بود که همه این مسائل باید در ارکان فوتبالی رسیدگی شود. یکبار کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیدگی کردند و منع تعقیب هم ارائه شده است. ولی می‌گذاریم که ببینیم که قوه قضاییه که بسیار قابل احترام هم است رسیدگی کند و حتما پاسخگو خواهیم بود.

*یک نماینده‌ نباید تمام دغدغه‌‌اش فقط فوتبال باشد

وی در خصوص 2 نماینده مجلس اظهار داشت:من رعایت اخلاق و ادب را خواهم کرد. من تاکنون هیچ چیزی نگفتم. 2 سال سکوت کردم چون فکر کردم این مسئله باید مسیر خودش را برود. آقای قاضی زاده هاشمی چندین بار اسم بنده را آورده‌اند و اعلام کردند فساد ویلتموس. قوه قضاییه رکن رکین کشور ماست که حقوق‌دان‌های بسیار معتبر دارد و توسط یک مجتهد دارد اداره می‌شود. بنده به عنوان یک فرد کاملا مطیع آن هستم ولی یک نماینده‌ نباید تمام دغدغه‌‌اش فقط فوتبال باشد. صد بار ، دویست بار ایشان در خصوص پرونده ویلموتس در همه شبکه‌ها صحبت کرد. ما باید وقت بگیریم ولی ایشان هر موقعی بخواهند در خصوص این موضوع صحبت می‌کنند. من فکر می‌کنم که ایشان نباید به جای قوه قضاییه تصمیم نگیرند. بگذارند قوه قضاییه تصمیم بگیرد و آنها نظر بدهداگر ایشان انقدر علاقه به فوتبال دارند که صدها بار در خصوص فوتبال در تلویزیون صحبت می‌کنند، به حوزه خودشان و تیم فوتبال خراسان و همچنین آقای راستینه که در شهرکرد هستند، یه مقداری به فوتبال خودشان بپردازند. نمایندگاه مجلس همه آنها این 2 نفر نیستند. جای همه آنها روی چشم ماست، حق دارند از ما سوال بپرسند و ما موظفیم پاسخ‌گو باشیم. هر موقعی، هر نماینده از اعضای جدید فدراسیون فوتبال سوال کرد، همه موظفند بدون استثنا و بدون فوت وقت پاسخ بدهند. سوالم این است که شما 2 عزیز که یکی از آنها عضو اصلی کمیته رسیدگی و نظارت بر صدا و سیما است، یکبار شد که در خصوص حق پخش صحبت کنید؟ یک بار آمدید گفتید که هزاران میلیارد تومانی که از فوتبال الان نمی‌آید صحبت کنید؟ ما الان مثل تاکسی شدیم که 70 درصد مسافران خودش را دارد مفتی سوار می‌کند.

* احساس کردیم بزرگترین بدهکار فوتبال شده مهمترین طلبکار فوتبال

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: قطعا اولین کار مدیریت من جلسه با مدیران باشگاه ها است. احساس کردیم بزرگترین بدهکار فوتبال شده مهمترین طلبکار فوتبال، بزرگترین بدهکار فوتبال که میلیاردها تومان بابت فوتبال درآمد دارد، مهمترین طلبکار فوتبال شده است. در برنامه هایی که می بینید، نصفه شب انتخابات تعطیل می شود، نمی دانیم چرا می شود. یکبار می گویند دو نفر تایید شدند یک نفر نشد، نمی دانیم! بعد می گویند چه و چه…! تقریبا هر شب شده مقرری فدراسیون فوتبال!

وی افزود: با این روند که نمی شود فوتبال اداره کرد. بعد هم ته آن را می بینیم، می بینیم یک مدیر و چند نماینده هستند و والسلام! تصمیم می گیرند که ما باید این کار را بکنیم. من به اعتبار رای بالای مجمع فدراسیون فوتبال انتخاب شدم. که هرکاری شد رای نیاورم. همه را حفظ هستید و هیچ توضیحی لازم نیست. 51 رای آوردم. این هم رایی که خیلی ها نیامدند. خیلی ها شب خوابیدند و صبح بیدار شدند فهمیدند انتخابات است! با همه این اوصاف 51 رای آوردم. بالاتر از این می خواهید مجمع انتخاب کند؟ این مجمع بالاترین رکن فوتبال کشور است.

در اساسنامه دیدم اصلا نیازی به امضای دبیر کل نبود

تاج ادامه داد: حالا یکی می گوید طرف 200سالش است! یکی میگوید اینها عقلشان نمی رسد. این توهین به مجمع و مدیران باشگاه ها و روسای هیات ها است. گفتند دبیر کل امضا نکرده، من در اساسنامه دیدم اصلا نیازی به امضای دبیر کل ندارد. کمیته بدوی باید تایید کند. گفتند نامه دادستانی، نامه دادستانی همین است که من گفتم و یک روزهم منتشرش می کنم تا افکار عمومی بدانند چه اتفاقی افتاده است. طبق قانون کسی که در انتخابات شرکت می کند فقط سو پیشینه نیاز است. ما هم بارها انتخابات برگزار کردیم. 16 سال در فدراسیون بودم. عدم سو پیشینه یعنی قوه قضاییه می گوید این ها پرونده موثری که محرومیت اجتماعی داشته باشد ندارند.

وی با بیان اینکه دبیر کل فدراسیون با توصیه عده‌ای به صورت جدا به دادستانی، دیوان محاسبات و بازرسی کشور نامه زده که آیا پرونده ای در کار است، گفت: همه هم به همین سه پرونده برخوردند. در مجموع امیدوارم حق پخش هم در مطالعات عزیزان هم بیاید. در مورد حق پخش طرح هایی دارم. معتقدم صداوسیما الان توان دادن این پول را ندارد. بعضی از باشگاه های ما از دولت پول می گیرند. دیگر روا نیست کسی که 300-200 میلیارد از کارخانه یا موسسه ای پول می گیرد، باز به صداوسیما بگوییم حق پخش هم به این بدهد. سازمانی که بعضی اوقات حقوق کارمندانش هم عقب می افتد.

طرح تاج برای حق پخش

تاج تصریح کرد: در این دوسال روی طرحی کار کردم بدون اینکه صداوسیما ریالی از بودجه اش را به فوتبال اختصاص بدهد. از آن طرح نیز یک روزی من رونمایی خواهم کرد. این مدل فیفا و ای‌اف‌سی است. مدلی است که در همه دنیا در حال اجرا شدن است. به جای اینکه کارخانه‌ها به فوتبال پول بدهند و همه باشگاه‌ها منتظر سلایق مدیران خود باشند، دولت تمام این پول‌هایی که دارد به باشگاه‌ها و موسسات می‌دهند، به یکباره از سازمان لیگ استعلام می‌گیرد و آن پول را در بودجه صدا و سیما قرار می‌دهد که صدا و سیما با این پول آن را به عنوان حق پخش خریداری کند. یعنی به عنوان درآمدهای روز مسابقه، تبلیغات دور زمین. عین کاری که در لیگ برتر انگلیس دارد انجام می‌شود.

وی ادامه داد:حق پخش تنها برای باشگاه میزبان است و میهمان هیچ پولی نمی‌تواند بگیرد و با همین پول ما یک روزی امیدوار هستیم که در خرم‌آباد و کرمنشاه هم تیم داشته باشیم. نه فقط جاهایی که کارخانه دارند تیم داشته باشند. امیدواریم یک روزی در مناطق محروم کشور هم ، در استان سیستان و بلوچستان نیز تیم داشته باشیم. چون پولش را از چه کسی می‌گیرد؟ از حق پخش. از درآمدهای روز مسابقه ، از تبلیغات دور زمین، از نقل و انتقالات، از تبلیغات روی پیراهن. من راجع به این موضوع طرح دارم. به نظرم صدا و سیما به جای دشمنی کردن می‌تواند بیاید با فدراسیون فوتبال جدید کار کند و برنامه‌ریزی کند تا سال‌های سال از این موضوع بهره ببریم. مدل پیشرفت دنیا خیلی سخت نیست. فوتبال را دیگرانی اداره می‌کنند که از ما سبقه بیشتری دارند. ما می‌توانیم از آنها وام و یاد بگیریم و به تمام منویات کشورمان احترام بگذاریم و آن را اجرایی کنیم.

*برکناری اسکوچیچ برایم خیلی سخت بود

تاج گفت: تیم ملی برای من و همکارانم بسیار مهم است در این میان هم اسکوچیچ بسیار قابل احترام است و خدا را شاهد می گیرم که این تصمیمی برای منِ رئیس فدراسیون خیلی سخت بود که اسکوچیچ را برکنار کنم. مربی که بسیار آرام و زحمتکش بود، نباید فراموش کنیم در سخت ترین شرایط تیم ملی فوتبال را تحویل گرفت. من خواهش می‌کنم به افتخار ایشان کف بزنید.

*در دوره احمدی نژاد ماشین و دوره روحانی سکه دادند، اما من نگرفتم

تاج گفت: ما داریم به بزرگترین رویداد فوتبالی دنیا می‌رویم. فوتبالی 2 قسمت می‌کنند، آنهایی که در جام جهانی هستند و آنهایی که نیستند. ما الان در جام جهانی هستیم و جزو 32 کشور مهم دنیاییم. ما الان باید همه دست به دست هم بدهیم ، تلاش کنیم و با برنامه ریزی پیش برویم. من فکر می‌کنم این به نفع کشور است. سوابق آقای کی‌روش را شما می‌دانید، ما 2 دوره با ایشان رفتیم به جام جهانی که من هر 2 دوی آنها را بودم. یکی به عنوان مدیر تیم‌های ملی و سازمان لیگ و یکی هم به عنوان رئیس فدراسیون. بعد می‌گویند که سوءاستفاده کرده که اینجوری نبوده است. در دوره احمدی نژاد ماشین دادند که می‌توانید بپرسید، من نگرفتم. اسمم را خط زدم. زمانی که خودم رئیس فدراسیون بودم، آقای روحانی و وزیر یک تعدادی سکه دادند که باز اسم من در آن نیست. من می‌گویم که شما بروید بپرسید که اگر اشتباه گفتم آن را اعلام کنید. یک ریال هم در این 13 سال از فدراسیون حقوق، دستمزد، پاداش، زیرمیزی، رومیزی نگرفتم.

* ماند اسکوچیچ برایم ساده تر بود/ به این نتیجه رسیدیم که تعویض مربی به نفع کشور است

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به شرایط تیم ملی، بازیکنان و اردوهایی که گذاشته شد و دلم نمی خواهد این مشکلات همچنان بازگو شوند، به این نتیجه رسیدیم که شاید الان نمی توانیم تعویض کنیم به نفع کشور است. حالا یکی گفت چه کسی نتایج کی روش را بر عهده می گیرد؟ من خودم نمی توانم. هیچ کس در دنیا نمی تواند بیاید ضمانت کند بگوید کی روش را آوردید حتما نتایج بهتری می گیرید ولی سابقه او در تیم ملی با نتایجی که گرفته شده، بازی هایی که او تیم ملی را هدایت کرده، علایق بازیکنان و اینکه 8 سال با این تیم بوده ما را به این باور می رساند که مسیر درستی را شروع کردیم و می‌رویم.

وی افزود: به هرجهت برای من ساده تر بود که اسکوچیچ بماند. هیچ مسئولیتی هم به عهده نمی گرفتم. مثل خیلی ها می گفتم من که این مربی را نیاوردم. اگر تیم ملی نتیجه گرفت که چه بهتر، اگر هم نتیجه نگرفت می گوییم ان شاالله بعدا تصمیم می گیریم. ولی این ریسک را کردم فقط به خاطر کشور، میهن و سرزمین عزیزمان. می دانم عده ای از پیشکسوتان و بزرگان به هر دلیلی با آمدن کی روش مخالف هستند. یا اصلا با آمدن من مخالف هستند. واقعا به احترام تیم ملی، کشور و پرچم عزیزمان، دست همه ان ها را می بوسم و همه حرف هایشان را هم قبول دارم اما به خاطر کشور از تیم ملی و شرایط موجود حمایت کنند.

* سه پرونده در طول 40 سال کار مدیریتی طبیعی است

تاج گفت: اگر پرونده دیگری ندارم که هیچی ولی اگر دارم آنها را منتشر کنید. اینکه یک نماینده بیاید و بگوید فساد در فوتبال و پرونده و… من سوال دارم چه کسی پرونده در قوه قضاییه ندارد؟ کسی که 18 سال است در فدراسیون فوتبال است و 40 سال کار مدیریتی کرده است من فکر میکنم 3 پرونده این چنینی که اعلام کردم طبیعی است. اگر 30 پرونده هم داشت رسیدگی می شود دور از چشم همه که نمی ماند مگر خودتان پرونده در قوه قضاییه ندارید؟ من اطلاعات کامل از شما دارم ولی باید رعایت اخلاق را بکنیم. بزرگ ترین افتخار من این است که مقام معظم رهبری که سکان هدایت این کشور را در دست دارند اعلام کردند که من به خاطر شادی مردم از تیم ملی تشکر میکنم. حتی دلیل تشکر را هم اعلام کردند گفتند به خاطر شادی مردم ایران، شادی مردم از منظر رهبر اینقدر مهم است که از تیم ملی فوتبال تشکر کردند.

* وقتی انگیزه ها و تلاش ها را می بینم چرا عافیت طلبی کنیم؟

وی ادامه داد: ما امروز تلاشمان این است که شادی مردم ایران بار دیگر رقم بخورد و من به همین خاطر دست به تغییرات زدم. به خدا برای من راحت تر بود اسکوچیچ را نگهدارم و بگویم او انتخاب من نبوده است. من فکر سخنان رهبر را کردم و دست به چنین کاری زدم و از طرفی دلواپسی رئیس جمهور کشور را دیدم. او چندین بار اعلام کرده که از تیم ملی حمایت می کنم و به تیم قبلی هم دستوراتی را داده بود. رئیس جمهور برای حمایت از تیم ملی کار گروه تشکیل داده است وقتی این انگیزه ها و تلاش ها را می بینیم چرا باید عافیت طلبی کنیم؟ بشینیم گوشه ای و بگوییم هر چه شد شد! هیچ اتفاقاتی هم برای فدراسیون نمی افتد، اما در هر صورت تصمیمی که گرفتیم تصمیم درستی بوده و اگر کسانی هم هستند که در این مورد مخالف هستند بیایند دس به دست هم دهیم تا تیم ملی کشورمان در بازی های جام جهانی 2022 قطر موفق شود.

*یکی از مربیان داخلی عالی را کنار کی‌روش قرار می‌دهیم تا بعدها از سرمربی داخلی استفاده کنیم

تاج اظهار داشت: بهترین دوره‌ای که می‌شود تیم ملی را هدایت کرد، همین مربیان داخلی هستند. آنها خیلی علاقه‌مند به مربیان داخلی هستند. در سخن برخی از بزرگان هم این نکته وجود دارد که از مربی داخلی استفاده کنیم. ما یکی از مربیان داخلی عالی را کنار کی‌روش قرار می‌دهیم که بتوانیم بعدها از سرمربی داخلی استفاده کنیم. من تشکر می‌کنم از همه مربیان داخلی که یک روز تیم ملی را اداره کردند مثل مهاجرانی، مایلی کهن، دایی، قلعه نویی، شاهرخی ، فرکی، پروین ، قطبی. آنها که داخلی بودند و آمدند و تیم ملی را به بهترین شکل اداره کردند. امیدوارم ما هم یک روزی یک سرمربی داخلی بالای سر تیم ملی باشد. اتفاقی که از الان استارت آن خورده و آن را داریم مدیریت می‌کند. به همین دلیل قرارداد آقای کی‌روش را موقت تلقی کردیم. قرارداد ایشان ماهیانه 50 هزار یورو است که من می‌دانم اگر این مسائل را نگوییم، فردا می‌گویند که شفاف‌سازی کنید. 5 کادر فنی دارند که ماهیانه 30 هزار یورو دریافت می‌کنند. قرارداد آنها تا پایان جام جهانی است ولی برای هر 2 طرف آن را باز گذاشتیم که بتوانیم اگر خواستیم تا پایان جام ملت‌ها آن را ادامه بدهیم. من از آقای کی‌روش نیز به شدت تشکر می‌کنم که ایشان این مسئولیت را با همین مدت پذیرفتند. برای کی‌روش این حسن را داشت که برای پنجمین بار در جام جهانی حاضر شود. برای ایشان حسن بود و برای ما حسن بود زیرا مربی استخدام می‌کنیم که 8 سال با تیم ملی ما کار کرده، شرایط تیم ملی ما را می‌داند و من مطمئنم که نظم بسیار خوب و مسنجمی به تیم ملی، رختکن و اردوها باز خواهد گشت.

* من هم بودم با این همه هجمه می گفتم شاید چیزی برده شده است

رئیس فدراسیون در پاسخ به این سوال که تیم ملی 75روز تا جام جهانی فاصله دارد و چه درخواستی از اقشار مختلف جامعه دارد، گفت: خیلی تشکر می کنم سوالی پرسیده شد که بتوانم پاسخ خودم را بدهم. از کسانی که از من انتقاد کردند حالا تلویزیون که حسابش جداست، ولی سایت های خبری و … تشکر می کنم. دست همه را هم برای کمک به فدراسیون فوتبال می فشارم. هیچ گله ای هم نیست. من هم اگر جای شما بودم اگر یک نفر را هزاربار می گفتند فساد ویلموتس، فساد فلان و… می گفتم شاید واقعا فسادی وجود دارد و چیزی برده شده است.

*نمی توانیم به صداوسیما بگوییم وقتی انتقاد می کنید از ما هم بیاورید که پاسخ دهیم

وی افزود: ولی امیدوارم بتوانیم با هم این تنش را دور کنیم. به ما کمک کنید هیچ تنشی نباشد. از رئیش جمهو، رئیس مجلس و مسئولین کشوری تقاضا دارم کمک کنند. حتی جبلی رئیس صداوسیما، البته نمی دانم چقدر این اجابت می شود ولی تشکر می کنم که به تیم ملی کمک کنند. تیم ملی را از خودشان بدانند. این پستی که امروز بازیکنان گذاشتند را هنوز خودم ندیدم اما شنیدم از همه خواستند از مسئولین فدراسیون و تیم ملی حمایت کنند. ما سرباز کوچکی هستیم. سعی کنند انتقادات سازنده باشد. واقعا نمی توانیم به صداوسیما بگوییم اگر انتقادی می کنید و نماینده می آورید، یکی هم از ما بیاورید که پاسخ بدهد. این کار را نمی توانیم بکنیم و نمی کنیم!

تاج گفت: ولی از شما می توانیم درخواست کنیم. ریشه حق پخش مالی است و باید حل شود. از شما می توانیم انتظار داشته باشیم اگر انتقادی دارید از ما سوال کنید. همه باید دست به دست هم بدهیم. تیم ملی متعلق به من نیست. متعلق به شما و صداوسیما هم نیست. متعلق به 80 میلیون ایرانی، شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی، شهدای گرانقدر کربلای چهار و پنج، شهدای جنگ تحمیلی، جانبازانی که همین الان نفس کشیدن برایشان سخت است.

وی افزود: باید پشت تیم ملی بایستیم، دل مردم را شاد کنیم و نتایج خوب بگیریم. همه تلاشمان این است در سه بازی که برایمان بسیار اهمیت دارد، نتایج خوبی بگیریم. اصلا یکی از انگیزه های من برای آمدن به فدراسیون فوتبال همین بود.

* پیام تبریک فیفا و AFC‌ عادی نبود

تاج عنوان کرد: من در خصوص پرونده های قضایی صحبت کردم، اما طبق قانون این را بگویم متخلف متخلف متخلف قوه قضاییه است که بیاید و پرونده مفتوح را رسانه ای کند. این کار جرم است و بالا و پایین هم ندارد. کسی در سقا خانه امام حسین (ع) مشروب بریزد مشروب حلال نمی شود حرام، حرام است. کسی بیاید پرونده ای که هنوز رسیدگی نشده را که فوتبالی هم است نه مالی. من گفتم تنها آدم ربایی و قتل را به جرایمم اضافه نکردند که آن ها را هم اضافه می کردند پرونده تکمیل میشد. من اسم کسی را اینجا نمی آورم و اینجا هم همه می دانند کانون این اتفاقات کجاست. انتخابات فدراسیون فوتبال هم انجام شد و نمایندگان فیفا و AFC‌ در این انتخابات حضور داشتند و گزارش را به هر دو مرجع ارسال کردند که اینفانتینو و شیخ سلمان برای بنده پیام تبریک فرستادند پیام تبریکی که عادی نبود. و آن ها هم می خواهند به فدراسیون فوتبال کشورمان کمک کنند.

* گفتیم 8 میلیون دلار طلب ما را به حساب قطر بریزند

وی ادامه داد: همین الان 8 میلیون دلار از پولی که فدراسیون فوتبال ایران از AFC طبکار بود را هماهنگ کردیم و AFC به حساب قطر واریز کند و قطر به حساب فدراسیون فوتبال اتریش بریزد تا اردو ها و بازی های تدارکاتی تیم ملی دچار مشکل نشود. شما می دانید ما در 23 و 27 ستامبر با اروگوئه و سنگال بازی داریم که باید پول آن بازی ها پرداخت می کردیم. با توجه به تحریم های کشور ما نمی توانستیم پولی را از داخل کشور جا به جا کنیم مانند پرونده ویلموتس که مشکل داشتیم به همین دلیل از این طریق سعی داشتیم که پول را تا امروز به حساب طرف اتریشی بریزیم و اگر امروز پول را واریز نمی کردیم یکی از دیدارهای تدارکاتی ما لغو می شد و تلاش های تیم قبلی هم در این باره به هدر می رفت. خداراشکر که توانستیم این کار را هم به خوبی انجام بدهیم. از صدا و سیما هم تشکر میکنم که هواسشان به ما است همین دیشب نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال را به یک برنامه تلویزیونی دعوت کردند تا توضیحاتی را بدهد که او هم در این برنامه به خوبی با سوالات پاسخ داد. صدا و سیما تنها یکی دو برنامه ورزشی نیست صدا و سیما مجموعه ای است که من از آن ها تشکر می کنم. دوست ندارم حرفی بزنم که همه کارکنان صدا و سیما از من دلخور شوند. دوست دارم همیشه مثبت فکر کنم و روابط خوبی با همه داشته باشم.

*ویدیوچک هزینه نیست، درآمد است

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به ویدیوچک گفت: ویدیوچک یکی از گرفتاری‌های ماست. اگر ما ویدیوچک را به سرعت حل نکنیم ما فقط آقای فغانی را در رویدادهای بین المللی داریم و کمک‌های ایشان نیز خارج خواهند شد. این برای فوتبال ما کم است. آهسته آهسته دارند ویدیوچک را الزامی می‌کنند. ما داوران الیت را نیز از دست دادیم و الان هیچ داور بین المللی هم نداریم. باید تلاش کنیم ویدیوچک را بیاوریم. ویدیوچک هزینه نیست، درآمد است. یک اینکه دعواهای فوتبال تمام می‌شود، دو اینکه برای ویدیوچک بعضی‌ها میلیون‌ها دلار می‌دهند که بیایند برنده شوند. الان تنها جایی که پیشنهاد دادن معاون فنی رسانه ملی است که گفته اند می توانند تأییده یک شرکت را بگیرند و کارهای مزایده آن را انجام دهند. اگر برای این مزایده ها هم برای من پرونده درست نکنند. ما باید برای راه اندازی VAR در ایران با یکی از شرکت های این تکنولوژی قرار داد ببندیم بعضی از شرکت ها را بررسی کردیم بعضی از شرکت ها هم که متعلق به رژیم اشغاگر قدس است که با آن ها کاری نداریم و به هیچ عنوان برای بستن قرارداد با این شرکت ها اقدامی نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: تلاش خود ما این است با یک برنامه ریزی مدون که هر چه زود تر VAR را به فوتبال کشورمان اضافه کنیم و یکی از اولویت ها من این است که این کار هرچه زودتر انجام شود. شک نکیند تلاش می کنیم هرچه زودتر VAR وارد فوتبال ایران شود. روزی که می خواستم بیایم برای ثبت نام و شرکت در انتخابات بعضی از اعضای مجمع به من گفتند ما یک سری کار هایی داریم که آن ها انجام ندادیم که باید آن را به سرانجام برسانیم. همین کمپ تیم های ملی یک روزی هیچ مشکلی را نداشت اما امروز آمدم دیدم بعضی از جاها بای نواقصی داریم. من نمیدانم فردا آقای کی روش بیاید و این زمین فوتبال را ببیند چه خواهد گفت؟ قبلا به نوعی همه چیز در کمپ تیم های ملی درست بود که کی روش به من می گفت آقای تاج با کفش وارد زمین تمرین نشوید تا دیگران هم وارد این زمین نشوند، اما الان شما نگاه کنید می بینید که ما باید زمان بگذاریم و این زمین را باز سازی کنیم. من قول هایی داده ام نمونه آن کی روش بود که به قول خودم عمل کردم و در ادامه بقیه قول هایی هم که داده ام عملی خواهم کرد و مطمئن باشین VAR  را زود تر از آن چیز که فکر میکنند به ایران می آوریم. کار یک شب دو شب نیست ولی باید تلاش کنیم تا همه کار ها به خوبی پیش برود.

* علی کریمی یک اسطوره است

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه به خاطر انتقادها آیا با علی کریمی برخورد می کند یا از او نیز حمایت می‌خواهد، گفت: علی کریمی یک اسطوره است. خیلی ها ممکن است من را نپسندند ولی مجمع انتخاب می کند و به موجب قانون پشت این میز نشسته ام. کریمی محترم است. برای او احترام قائلم. اگر پیشنهادی بدهند که بتوانم اجرا کنم به دیده منت این کار را می کنم. شک نکنید.

* ماجرای بیماری قلبی و بازگشت دوباره

وی در خصوص اینکه به دلیل بیماری از فدراسیون رفت اما الان به خاطر شکسته شدن رای ویلموتس برگشته اظهار داشت: مدتی اوضاع قلبم نگران کننده بود. در ترکیه استند و دریچه گذاشتم. همان موقع هم پزشکان گفتند باید کناره گیری کنی اما بنابر توصیه‌ها آمدم و ادامه دادم. تا جایی که که سکته‌ای در کمپ تیم ملی که برای مجمع فوتبال بوشهر می رفتم داشتم. یک راست به بیمارستان رفتم. دکتر گفت به نظرم ادامه کار به صلاح نیست و ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید. وزیر آمد و پرونده را خواند. با دکتر صحبت کرد. دکتر به او گفت من توصیه ای برای ادامه ندارم. حتی به من گفت مشاور عالی باش اما زیر بار نرفتم. چون فکر کردم واقعا نمی شود. الان فکر می کنم شرایط بهتری دارم که آمدم.

*از زحمات استیلی تشکر می کنم

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد استعفای استیلی و همچنین مخالفت باشگاه فولاد برای حضور در کادرفنی تیم ملی، گفت:‌ استعفای استیلی را ندیدم. باید ببینیم و بعد تصمیم بگیریم. از زحمات او تشکر می کنم. جواد نکونام را امیدوارم مشکلش حل بشود. خودم هم رایزینی هایی خواهم کرد. تا بتوانیم یک سرمربی خوب برای آینده تیم ملی داشته باشم. به این صورت کسی هم نمی گوید به یکباره آمدند تصمیم گرفتند. این مدل آلمان است که عده ای را کنار تیم ملی قرار می دهند و بعد سرمربی می شوند. شرایط پلکانی را طی می کنند. ان شاالله این اتفاق خواهد افتاد.

حق پخش و آوردن کی روش فشار مضاعفی روی من می آورد

تاج عنوان‌ کرد: اتفاق مهم در زمان تصدی گری من در فدراسیون فوتبال مهم خواهد بود و ممکن است فشار های زیادی به ما بیاورند، یکی از آن ها پخش تلوزیونی بود که نمی دانم در مسیری که قرار گرفته ام چه خواهد شد و میدانم چه مخاطراتی دارد و بنا است با چه کسانی درگیر شویم و صحبت کنیم که همه این ها را خودم می دانم و امیدوارم یک راه حل میانی و دوستانه برای این موضوع طرح کنم تا آن ها را حل کنیم. یکی دیگر هم آوردن کی روش بود که ممکن است فشار های مضاعفی را برای من به همراه دارد. خدا شاهد است که در مورد کی روش فقط و فقط تیم ملی و مردم ایران را در نظر گرفتم و کی روش =را برای تیم ملی انتخاب کردم. اینطور نیست که بعد از 60 سال عاشق چشم و ابروی کسی باشم و او را خرج کنم. کی روش حتی در مواقعی هم به خود من انتقاد داشته است. ولی من به خاطر کشور احساس کردم باید این کار را انجام می دادم.

* نمی خواهم به خاطر حق پخش باشگاه ها تعطیل شوند
وی ادامه داد: امیدورام کسانی که پشت درها و دیوارها ایستادند تا هجمه هایی را علیه فدراسیون فوتبال و تیم ملی ایجاد کنند، یک انصافی به خرج بدهند و بگویند ما هم برای کشورمان این کار را کردیم و در خصوص پخش هم که صحبت می کنم برای این است که نمی خواهم باشگاه ها تعطیل شود و فوتبال در کشور گسترده شود و امیدوارم همه مانند من فکر کنند و همه دست به دست هم دهیم و فکر یکسانی داشته باشیم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم. تقابل، خیانت، وابستگی و اجنبی پرستی را به نچسبانند. این ها اتفاق های خوبی نیست، من دارم به کشور و پرچم و شادی این مردم فکر میکنم و به هیچ وجه اجنبی پرست نیستم.

*صحبت ما این بود برای جام ملت ها نکونام سرمربی باشد و کی روش مدیر فنی
رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه برای جام ملت‌ها هنوز چیزی مشخص نیست، گفت: در قرارداد کی روش هم این موضوع مطرح نشده است، اما صحبت ما در خصوص جام ملت ها این بوده است که کی روش مدیر فنی تیم ملی باشد و نکونام به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی در جام ملت ها حضور داشته باشد. جواد نکونام را هم باید بگویم که ما با باشگاه فولاد در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم نکونام را به تیم ملی اضافه کنیم اما اگر فردا شنیدید این اتفاق منتفی است تعجب نکند چرا که هنوز قطعی نشده است.

*بحث دلالی هم در کشور خیلی جدی است

تاج در مورد دخالت برخی جریان‌ها افراد که فوتبال ما را تهدید می‌کند، گفت: یکی از بحث های ما اخلاقمداری است. در صحبت‌های مقام معظم رهبری هم بود که ایشان خیلی دلشان می‌خواهد معنویت یکبار دیگر در فوتبال بیاید. بیشتر شود، نه اینکه نباشد. من این را سرلوحه قرار دادم. یک مجموعه اخلاقی یکی برای بازیکنان خیلی فنی و یکی هم برای مربیان، باید مربیانی مانند ویلموتس را بیاوریم. او مربی نهم دنیا بود اما جواب نداد. او را نگه می‌داشتیم بدتر هم می‌شد. باید جلوی این بایستیم و تلاش و کار کنیم. بحث دلالی هم در کشور خیلی جدی است. در بازیکن معرفی کردن و لیست دادن ریشه کرده است.
وی افزود: نمی‌خواهم وارد این موضوع شوم ولی مطالبی در این مدت به من منتقل شده که در بعضی لیست‌ها ردپای برخی از این‌ها هم پیداست. این بازیکن بیاید و قراردادش بالا برود. در پایه‌های ما هم هست. در فدراسیون خود ما هم قبلا بود. کاری به دیگران ندارم. هنوز هم هست. مجموعه‌ای از مباحث اخلاقی را دنبال می‌کنیم که یکی هم بحث دلالی است.

*در فدراسیون فوتبال کسی ارباب و نوکر نیست/کی روش برای کار آمده نه ریاست!

وی در پاسخ به این سوال که کی روش به ایران بیاید همچنان می شود ارباب فوتبال ایران گفت: اگر می خواهیم همه با هم در این راستا تعامل کنیم و بتوانیم همکاری با رسانه ها را داشته باشیم باید ادبیات متقابل و درستی وجود داشته باشد. در فدراسیون فوتبال کسی ارباب و نوکر نیست و اصلا این چنین صحبت ها در شان رسانه ایران نیست که می زنند. من انتظار دارم رفتا کی روش همان رفتاری را که در گذشته داشته است امروز با ما داشته باشد. او باید رفتارش مناسب باشد تا باشگاه ها و فدراسیون ورسانه بتواند کمک کند تا رشد کنیم. ما کی روش را استخدام کرده ایم تا در تیم ملی برای ما کار کند نه این که بر ما ریاست کند.

*قوانین جمهوری اسلامی ایران برای ما لازم الاجرا است
تاج در خصوص اینکه اگر حکمی برای شما صادر شود از سمت خود استعفا می دهید یا خیر؟ عنوان کرد: درباره پرونده های قضایی هم باید بار دیگر بگویم که پرونده هر 3 پرونده من فوتبالی است و طبق اساس نامه فدراسیون فوتبال باید برای رسیدگی و پیگیری به فدراسیون بیاید. چرا که در بند اول آن نوشته شده است که فدراسیون فوتبال یه موسسه خصوصی مستقل است که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین فیفا اداره می شود. قوانین جمهوری اسلامی ایران برای ما لازم الاجرا است و هر کسی که دزدی و یا سرقتی را انجام دهد و باید برود در قوه قضاییه پاسخگو باشد و اگر قوه قضایی برای آن شخص حکمی صادر کند نمی تواند برای او ممنوعیتی صادر کند. باید با هئیت امنای فیفا مذاکره کنند و بررسی ها صورت بگیرد. رئیس فدراسیون افغانستان که مرتکب جرم شده بود در دادگاه هم به جرم های اون رای مثبت داده بودند و بلافاصه با بررسی که فیفا انجام داد 10 سال رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان را محروم کرد. فیفا با کسی ساخت و پاخت ندارد و کسی هم که مرتکب جرم می شود باید بابای آن شخص را در آورد.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: ما در قانون اساسی بند 27 و بند 28 داریم که کسانی که جرایم تأثیر گذاری را داشته باشند دچار ممنوعیت فعالیتی و اجتماعی دارند و نه تنها در فدراسیون فوتبال بلکه در هیچ جای دیگری هم نمی توانند کار کنند.  در این موارد هم فیفا و AFC هم نمی توانند هیچ گونه دخالتی را داشته باشند. اما اگر جرایم غیر تأثیر داشته باشند و فوتبال باید آن ها را بررسی کنند و در مراجع فوتبال آن ها را حل و فصل کنند. با توجه به اطلاعاتی هم که دارم هیچ گونه خطر تعلیقی فدراسیون فوتبال را تهدید نمی کند.

*در مورد نکونام امیدواریم/ اگر به هر دلیلی نشد باید به گزینه دیگری فکر کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه در صورت عدم حضور نکونام چه کسی دستیار ایرانی کی روش خواهد بود، گفت: راجع به نکونام من امیدوارم. چون خیلی هم خام ننشستم. مدلم این است که هر حرفی را خیلی جدی و صددرصد نمی گویم.  چون می دانم در این کشور ممکن است فردا اتفاقی بیفتد. بالاخره ممکن است مدیر کارخانه ای بگوید ابدا نمی شود بروی! ولی بدون مقدمه اسم نکونام مطرح نشده، امیدوارم این مساله حل شود. اگر به هر دلیلی نشد باید به گزینه دیگری فکر کنیم که تا الان من و تیمم فکر نکرده ایم.
وی افزود: ولی مدلمان را تغییر نمی دهیم. مدلمان این است که ما یک سرمربی موفق برای آینده تیم ملی داشته باشیم. این را از ما می خواهند. ما ناگهان خام نیامدیم بگوییم یک مربی ایرانی می آوریم، پای او هم می ایستیم و بعد هم برویم شکست بخوریم.

* می دانم در تیم ملی چه گذشته و اردوها چگونه بوده است

تاج در خصوص اینکه چه صحبتی با کی روش شده تا او در بازگشت دوباره خوش خلق تر و مهربانتر باشد، گفت: مهمانی اگر کم باشد غمش پردرد است. سه ماه است. ان شاالله همه یکدیگر را تحمل کنیم. اگر کی روش انتخاب شد فقط به خاطر این وضعی که در تیم ملی من سراغ دارم. شاید همه اطلاعاتی که من دارم را شما نداشته باشید که بازیکنان تیم ملی چه می گویند. بین آن ها چه می گذرد. اردوهای ما چگونه بوده، وضع خود اردوها چگونه بود.

وی افزود: احساس خطر کردیم که اگر این وضع ادامه پیدا کند نتیجه که هیچ، ممکن است آبروریزی هم برایمان درست شود. مثلا ممکن بود در اردوی اتریش اتفاقاتی بیفتد که حالا… پیش دستی کردیم. فکر می کنیم با آمدن کی روش نظم بسیار خوبی ایجاد شود. امیدوارم رفتارش مانند نظمی که ایجاد می کند مساعد باشد.

تاج در مورد انتخاب مدیر تیم ملی پس از استعفای حمید استیلی که صحبت‌هایی هم در مورد احمدرضا عابدزاده یا یک پیشکسوت محبوب استقلالی مطرح شده، عنوان کرد: مدیر تیم ملی را حتما معرفی می کنیم اما الان روی این مساله دقت کافی نداریم.

*ممنوع الخروج نیستم

تاج در پاسخ به این سوال که آیا به اتریش می روید و گفته می شود شما ممنوع الخروج هستید، گفت: این سوال مانند همان رسانه‌ای بود که ناگهان دیدیم تمام جرایم ما را منتشر کرده و بعد قوه قضائیه اعلام کرد اصلا چنین چیزی نداده است! ممنوع الخروج نیستم. لااقل تا امروز صبح نبودم. حالا شاید بعضی از رفقا عنایتی داشته باشند اما کشور قانون دارد. قوه قضایئیه معتبر و محترم است. به حرف یک نماینده نیست و کار خودش را می کند.

* اصلا لازم نبوده دبیرکل به دادستانی نامه بزند

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه احسان قاضی زاده هاشمی اعلام کرده دبیرکل فدراسیون مجمع را امضا نکرده و حضور مهدی تاج قانونی نیست، گفت: او خیلی حرف زده، من نمی دانم در مورد کدامش… شاید امشب هم یکی دو ساعت در تلویزیون او را ببینیم. فردا صبح و فردا شب هم او را ببینیم. ولی چیزی که مسلم است؛ دبیر کل لازم نیست امضا کند. اصلا لازم نبوده به دادستانی نامه بزند. همان عدم سو پیشینه کافی بود. این دوره اینطور شد.

وی افزود: ولی دوره های قبل که ما برگزار می کردیم فقط عدم سو پیشینه بود. هیچ نماینده و شبکه تلویزیونی هم نمی توانست به ما بگوید که این کار بکن این کار را نکن. خودمان تصمیم می گرفتیم. به امضای دبیر کل نیازی نیست. فقط کمیته بدوی باید انتخابات را برگزار کند. دبیر کل هم پس از انتخابات امضا کرده و به همه اعضایی که انتخاب شدند حکم داد. گفته بر اساس قوانین شما انتخاب شدید و تبریک می گوییم.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: به علاوه اینکه ‌نمایندگان عالی رتبه AFC‌ و فیفا هم حضور داشتند. همه چیز را از نزدیک دیدند. با کمیته بدوی جلسه سه ساعته گذاشتند. همه مدارکشان را دیدند. همه فرآیند انتخابات را دنبال و تایید کردند. نمایندگان دادستانی و بازرسی و … هم در مجمع بودند. نمایندگان وزیر ورزش و معاون او حضور داشتند. از وزیر ورزش تشکر می کنم. ان شاالله حمایت های همه جانبه خودش را دریغ نکند و به تیم ملی کمک کند. پریشب که با هم صحبت کردیم و می خواست به عربستان برود قول امیدوارکننده برای تیم ملی دادند.

* بردن بازی به مشهد اتفاق خیلی بدی بود

تاج در خصوص اینکه آیا نامه‌ای برای اتفاقات مشهد آمده و فوتبال ما را دچار چالش می‌کند، گفت: دلم نمی خواهد در این جلسه بحث نگران کننده کنم. سوابق نامه را می دانم. از این جهت نگران کننده است که 6 روز وقت دادند و گفتند اگر ما قانع نشدیم این اتفاق می افتد. امیدوارم بتوانیم قانع کنیم. اخبار خیلی بدی منتشر شده است. این ماجرا را تایید نمی کنیم. اتفاق خیلی بدی بود. اصلا بردن بازی به مشهد اتفاق خیلی بدی بود. باز هم ردپای برخی از این عزیزان که خیلی صحبت می کنند وجود دارد.

وی افزود: آن هم در بازی با لبنانی که ما هیچ گونه امتیازی نیاز نداشتیم. می توانستیم 8-7 هزار خانم را به ورزشگاه بیاوریم. هیچ کس هم به لبنان فحش نمی داد. بازی آرامی می شد. نتیجه خوبی هم می گرفتیم و ما را هم از این ورطه خارج می کرد. بازی را به آنجا بردند و آن اتفاق افتاد. در نامه فیفا به نوع جرایم اشاره کرده که چه اتفاقاتی افتاده ولی این طرف را هم داشته باشید. رئیس جمهورما وزیر کشور را مامور کرد که با خاطیان برخورد کند. این معلوم می کند که ما در آن دست نداریم.

تاج تصریح کرد: اگر دولت و سیستم حکومتی ما دست داشت که رئیس جمهور وزیر کشور را مامور نمی کرد. با خاطیان هم برخورد شد. رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور را مامور کرد که رسیدگی کند. یعنی ما هیچ عمدی نداشتیم. عده ای پرخاشگر و خاطی بودند. رئیس مجلس هم به اصل 90 ماموریت داد. پس بدانید همه ما مخالف هستیم. این کارها پرخاشگرانه است. این ها ممکن است در سیاست کارهایی انجام بدهند و از جایی بالا و پایین بروند ولی اینجا همه دولت ایستاد و موضع گرفت. لذا در جلسه ای که من هم در قطر بودم اول جلسه هیات رئیسه که اینفانتینو هم بود گفتند ما خیلی نگران هستیم. گفتم دولت ما، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس ما موضع گرفتند. دیدم اینفانتینو به شیخ سلمان گفت مهدی راست می گوید اگر واقعا دولت نقش داشت که خودش عده‌ای را مامور نمی کرد با خاطیان برخورد کنند.

* در قضیه مشهد باید منطقی دفاع کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: اگر ما را محروم کنند اصالت را به خاطیان داده اند. اصالت برای حاکمیت است. اگر حاکمیتی، ما و فدراسیون و ارکان ما دست داشتند امری دیگر است. باید منطقی دفاع کنیم. دفاع خشک و خالی به درد نمی خورد. ما هیچ نقشی نداشتیم. جواب عالی و متقنی همراه با حکم رئیس جمهور برای وزیر کشور دادیم. در به در پی این حکم می گشتم. حکم قالیباف برای اصل 90 و حکم رئیس قوه قضاییه برای دادستان کل کشور که در رسانه ها آمد. لذا امیدوارم این اتفاق نیفتد. اگر بخواهند اتفاقی را رقم بزنند همه باید تلاش کنیم. نامه، نامه خوبی نیست. جواب ما شفاف و روشن بود. ما هیچ نقشی نداشتیم. از صدر کشور که رئیس جمهور است تا بقیه اعضا هیچ کس هیچ نقشی نداشت. اگر در ورزشگاهی یک نفر یک بمب دستی بیندازد و عده ای را بکشند که در دنیا اتفاق افتاده، اگر کسی در ورزشگاهی کار غیرقاعده ای انجام بدهد که منجر به صدمه رساندن به تعداد زیادی از مردم شود، حاکمیت مسئول است؟ باید فوتبال آن کشور را تعلیق کنند؟

تاج گفت: مربوط به ما نیست. اگر مربوط به ما و حاکمیت مان بود یک حرفی ولی حاکمیت ما محکم ایستاد. امروز دنبال این احکام بودم که همکاران آماده کردند تا جواب بدهیم. ضمن اینکه در قوه قضائیه برای خاطیان مشهد پرونده درست شده، در حال رسیدگی است. عده ای را دستگیر و با عده ای برخورد کردند. این معلوم است ما هیچ نقشی نداشتیم.

* آوردن کی روش بهترین تصمیمی بود که می توانستیم برای تیم ملی بگیریم

رئیس فدراسیون فوتبال در پیرامون این سوال که آیا کی روش با توجه به نتایجش بهترین گزینه بود یا خیر گفت: من بهترین نتیجه تاریخ فوتبال کشور را گفتم و فوتبال ایران افتخار آسیاست، این را من نمی گویم تمام کسانی که در فیفا و AFC هستند این را مطح می کنند که فوتبال ایران یک اعتباری برای آسیا است. ما بهترین نتایج تاریخ را گرفتیم چرا که به اسپانیا بد نباخیتم و یا برابر پرتغال بد مساوی نکردیم حتی می توانستیم بازی را هم ببریم. در خصوص کی روش هم گفتم بهترین تصمیمی بود که می توانستیم برای تیم ملی بگیریم تا بتوانیم نتیجه خوبی را در جام جهانی 2022 قطر کسب کنیم. خیلی ها ممکن است به من و نظرم انتقاد داشته باشد که کی روش هم یکی از این افراد است. یک موضوع طبیعی است.

وی درادامه هم درباره عملکرد کی روش در کشور های دیگر نیز تصریح کرد: کی روش در کلمبیا و مصر موفق نیوده است، اما در بعضی از کشور ها هم موفق بوده است مانند تیم ملی کشورمان که 2 دوره پیاپی به جام جهانی صعود کردیم. جام ملت های 2019 نتوانستیم با کی روش نتیجه بگیریم که امیدواریم بتوانیم در ایم جام ملت ها نتیجه خوبی را بگیریم. نیت تسویه حساب با کسی ندارم خیلی ها نظر های خود را اعلام می کنند، اما من قصد ندارم با کسی تسویه حساب کنم. خبرگزاری هایی را سراغ دارم که از ابتدا تهمت و دروغ نوشتند و لی بنا ندارم با هیچ کدام یک از آن ها برخورد کنم. اینجا هستم تا برای فوتبال کشورم کار کنم نه این که با کسی درگیر بشوم و برخود کنم.

* همه هیات رئیسه برای بازگشت کی روش تصمیم گرفتند

تاج در پاسخ به این سوال که آیا کی روش انتخاب شخص شما بوده یا خیر عنوان کرد: کی روش انتخاب شخص بنده نبود و در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب شد و همه برای این موضوع تصمیم گرفتند. من خیلی راحت با اعضای هیات رئیسه صحبت کردم و شرایط تیم ملی را برای آن ها باز گو کردم و گفتم شرایط تیم ملی در حال ححاضر به این شکل است. همینجور ادامه دهیم اتفاقاتی خواهد افتاد که باید تحمل کنیم. اگر ما با همان کادر فنی سابق به جام جهانی می رفتیم ممکن بود نتایج خوبی را کسب نمی کردیم و احتمال دارد در اردو اتریش هم چنین اتفاق هایی رخ بدهد و احتمال هم دارد مسئله ای پیش نیاید. کی روش هم بیاید ممکن است نظم بیاید و چنین بشود و چنان بشود، اما در جهان هم چیزی 100 درصد و صفر درصد نیست.

* قرار بود به قطر بروم، اما به خاطر نامه فیفا لغو کردم
وی درباره برگزاری جام جهانی نیز گفت: سعود المحمدی رئیس فدراسیون فوتبال قطر یکی از دوستان من و بن حمد است و سال هاست با آن ها کار می کنم همین امروز باید راهی قطر می شدم چرا که فردا جلسه ای در قطر است که به دلیل نامه فیفا در خصوص اتفاقات مشهد این سفر را کنسل کردم تا این موضوع را حل کنیم چرا که نگران این موضوع هستم. برای پاسخ به فیفا باید مستنداتی را آماده و ارسال کنیم. از شیخ حمد هم عذر خواهی کردم که نتوانستم به این جلسه بروم.

تاج افزود: یک اتفاق مهم فوتبالی در کشور قطر در حال رخ دادن است. برگزاری جام جهانی در آسیا حائز اهمیت است. قرارداد بسیار دوستانه با قطر هم در دوره قبل بستیم که در 2 سالی هم که من نبودم از همان قرار داد استفاده کردند و تیم ملی چند بار دراین کشور اردو های خود را برگزار کرد. دنبال ادامه دار بودن این موضوع هم هستم چرا که قطر کشور دوست و همسایه ایران است. ایران در شرایط حساس همیشه در کنار قطر ایستاده و کمک های بزرگی به این کشور کرده است.  ما خوشحالیم که جام جهانی در نزدیک ترین کشور به ایران برگزار خواهد شد.

رئیس فدراسیون درخصوص 2 دستگی بازیکنان تیم ملی اظهار مکرد: وظیفه سرمربی و سرپرست تیم ملی است که بازیکنان تیم ملی را کنترل کند تا اخلافی بین بازیکنان و کادر فنی تیم ملی رخ ندهد. امیدوارم در آینده هم سرمربی و هم سرپرست تیم ملی این موضوعات را کنترل کنند تا بازیکن فقط به وظیفه خودش عمل کند که خدمت به تیم ملی است. در خصوص تیم ملی امید تصمیمی گرفته نشده است و من دیروز متوجه شدم که قرار مهدوی کیا تمام شده است همین جا از زحمات او تشکر میکنم، اما باید برای آینده تیم ملی امید هم مذاکراتی را انجام دهیم و صحبت کنیم تا تکلیف این تیم هم مشخص شود. رویداد مهم تیم ملی امید جام ملت ها را پیش رو دارد که تیم ملی بزرگسالان مهم تر است و اولویت با تیم ملی بزرگسالان است.

تاج در پاسخ به این سوال که چرا در فدراسیون 2 دستگی بین مسئولان وجود دارد تأکید کرد: من خودم بهم ریختگی و از هم پاشیدگی در هیات رئیسه و فدراسیون را دوست ندارم و بیزار هستم. یعنی یه چیز غیر واقعی از فدراسیون به بیرون درز کند برایم قابل قبول نیست. اصولی بعد از جلسه هیأت رئیسه در فدراسیون کار اصولی انجام ، چرا که بعد از جلسه آمد به من گفت چه بگویم گفتیم شما در حال حاضر مطلبی رو تأیید نکن چون 2 عامل مهم برای این کار ملنده بود که هنوز نهایی نشده بود. آن دو عامل هم یکی قرار اسکوچیچ بود که باید تسویه می شد دومین موضوع هم قرار کی روش بود که باید امضا می شد که هیچ کدام قطعی نشده بود. به همین دلیل از خواستیم که در واقع جوری صحبت کند که انگار چیزی تمام شده نبود.

وی در خصوص اینکه آیا بازیکنانی که از اسکوچیچ حمایت می کردند در لیست کی روش خواهند بود گفت: تیم ملی برای همه است واینکه بازیکنی که از اسکوچیچ حمایت کرده است در لیست کی روش نباشد نه چنین چیزی نیست و نخواهد افتاد.

تاج در خصوص فوتبال و فوتسال بانوان نیز گفت: در خصوص فوتبال بانوان اگر بگویم فوتبال بانوان حال و روز خوشی ندارد بیراهه نگفتم و بیشتر تلاش کنیم که مشکلات را حل شود. باید روی فوتبال و فوتسال بانوان کار کنیم تا به نقطه ای که می خواهیم برسیم. نتیجه های خوبی را هم گرفتیم، اما باتوجه به مشکلی که در بخش بانوان فدراسیون فوتیابل وجود دارد موضوعاتی است که برای ما مهم است و در جلسه هیأت رئیسه هم درباره آن ها صحبت کردیم تا مشکلات را حل کنیم. امیدوارم در آینده بهتر شود شرایط و بخش کلان بانوان مهم تر از همه است که باید فکری به حال آن کنیم.

تاج در مورد اینکه چه تغییراتی در خصوص زیرساختی فدراسیون فوتبال انجام می‌شود، گفت: ان شاالله مشکل ساختمان ما و پرسپولیس حل می شود ولی خیلی کوچک است. در کمپ، ساختمانی عالی برای فوتسال ساختیم. جا دارد از کفاشیان، صفایی فراهانی، دادکان و مصطفوی که برای این کمپ زحمت کشیدند. همه برای این کمپ زحمت کشیدند. ما زمینی را زمان اینفانتینو کلنگ زدیم. شیخ سلمان هم کلنگ زد ولی نساختیم. نقشه اش را آماده کردیم. باید در این دوره کار کنیم. شاید نتوانیم در این دوره تمامش کنیم ولی باید تا حدی کار را جلو ببریم که از ما زمینش را نگیرند.

وی افزود: من احساس خطری کردم. احساس می کنم برای زمین خواب دیده اند که تبدیل به پارکینگ کنند. فدراسیون باید هرچه سریعتر اقدام کند. حالا گفتنش هم عده ای را هوشیار می کند اما باید تلاش کنیم هرچه سریع تر کاری زیر ساختی را برای فدراسیون فوتبال انجام بدهیم. اگر بتوانیم پولی از فیفا و AFC بگیریم ان شاالله آنجا را شروع خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا ازمالکیت ساختمان فعلی نامطمئن است، گفت: نه، ما 25میلیارد تومان پول دادیم. یک میلیارد هم بیشتر دادیم. دعواییبین ما و شستا است. من خودم نامه بانک مرکزی را دارم که نوشته رفع تعهد ارزی که همان زمان انجام شده، من اینکاره هستم و این موضوع را می دانم. رفع تعهد ارزی یعنی یک نفر ارزی خارج از کشور دارد باید به داخل بیاورد. بانک مرکزی به او اجازه می دهد که من 2میلیون یوروی شما را رفع تعهد ارزی می کنم لازم نیست به داخل کشور بیاوری ولی به قیمت روز و همان روزی که با ما تسویه کرده است.

وی افزود: ارز 12هزار تومان بود و 24میلیارد تومان از ما طلبکار بودند. متاسفانه قبل از آن قاضی رای داده بود که ما هنوز پول را نداده بودیم. بر اثر فشار همین برادران که خیلی به ما لطف دارند و رفتند در شستا نشستند گفتند پول کارگران، بدبخت‌ها و فقرا و ضعفا را دادید بروید شکایت کنید. آن ها قصد شکایت از فوتبال نداشتند. کمک این ها به فوتبال این بود که رفتند این شکایت را جاری کردند. بازپرس چون پول نداده بودیم ما را محکوم کرد. بعد که پول را دادیم گفت باید در آن 20روزی که وقت داشتید اعتراض می کردید. چون اعتراض نکردیم رای قطعی است

تاج تصریح کرد: یعنی دو ساختمان علیرغم پولی که گرفتند برای آن ها است. به رئیس قوه قضائیه نامه نوشتیم. پیگیری می کنیم که رفع تعهد ارزی را ببریم نشان بدهیم که از 2میلیون یورو رفع تعهد ارزی شده، تسویه نشده، به جای تسویه به ما دادند. آن زمان ارز حدود 12هزار تومان بوده، چون قیمتش این بوده باید به ما تسویه حساب می دادند. یک کار حقوقی است که پیگیری می کنند. ولی این ساختمان حسابش جدا است. این زمین (داخل کمپ تیم های ملی) را می خواهند بگیرند. باید تلاش کنیم آن را زود بالا ببریم. ان شاالله سجادی هم کمک می کند.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه در هر دوره فدراسیون از قبلی‌ها انتقاد می‌شود، گفت: من به برنامه قبلی ها احترام می گذارم. از همه تشکر کردم. هیچ وقت در مرامم نیست که حقوق دیگران را ضایع کنم. اگر می بینید در مورد عده ای سوال می کنم برای این است که می بینم ول کن نیستند و ادامه دار است. نه قبلی ها زحمت کشیدند. کارهای خیلی خوبی کردند. ما هم ادامه می دهیم.

وی در خصوص استقلال عمل فدراسیون و اینکه نهادها در مورد مسائلی مانند ورود بانوان به ورزشگاه‌ها که اخیرا به طبقه دوم منتقل شدند، چقدر تاثیر گذار خواهند بود، گفت: در دور قبل شاید به این موضوع خیلی به من ایراد وارد بود. به هرجهت سرمربی می آمد سفارشی می شد. گاهی وزرا و وکلا توصیه‌هایی در مورد سرمربی تیم ملی داشتند. ایراد به من وارد بود ولی الان برای ماجرای کی روش با هیچ کس صحبت نکردم. آمدم، هیات رئیسه تصمیم گرفت اجرا کردم. با علم به اینکه می دانم برخی مخالف باشند و فشاری وجود دارد. کمک کردم. استقلال فدراسیون خیلی جدی است.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: مساله بانوان هم انجام می شود و مشکلی ندارد. برخی ورزشگاه های ما واقعا آمادگی ندارد. اگر در طبقه دوم پذیرایی خوب می شود باید بتوانیم استفاده کنیم.

تاج در مورد آپشن‌های قرارداد کی روش، گفت: او اگر تیم ما را از این مرحله بالا ببرد، 12درصد پاداشش را می گیرد. یعنی 88درصدش ار ما می گیریم. دقیق نمی دانم پاداش صعود مرحله اول به مرحله دوم چقدر است اما می دانم برای تیم قهرمان تا 30میلیون دلار می رود. اگر تا فینال برویم که چه بهتر!

وی افزود: گر برای بازیکنان برای این 3بازی پاداشی در نظر گرفتیم، طبق روال قبلی به کی روش دوبرابر می دهیم. مثلا بگوییم با آمریکا 4میلیون یا 10میلیون به هر بازیکن می دهیم، سرمربی دوبرابر خواهد بود. این پاداش سه بازی است که انجام می دهیم و دیگر هیچ آپشنی نداریم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.