سه کشور اروپایی علیه پاسخ ایران در مذاکرات بیانیه دادند

فرانسه، بریتانیا و آلمان بیانیه مشترکی علیه پاسخ اخیر ایران در مذاکرات هسته ای منتشر کردند.

به گزارش تازه‌نیوز، سه کشور اروپایی در بیانیه ای گفتند: مواضع اخیر ایران تردیدهای جدی درباره قصد این کشور برای بازگشت به برجام ایجاد می‌کند

به نقل از عصرایران، این بیانیه اضافه می کند:  مواضع اخیر ایران با تعهدات بین المللی اش همسو نیست. همچنین متن نهایی اتحادیه اروپا درباره بازگشت به برجام شامل حداکثر انعطاف پذیری بود.

بیانیه ۳ کشور ادامه داد: ایران متاسفانه عدم استفاده از فرصت دیپلماتیک سرنوشت ساز را انتخاب کرد و افزایش تنش در برنامه هسته ای اش را ادامه داد. در حالی که به کسب توافق نزدیک می شویم ایران دوباره موضوعاتی جداگانه ای را مطرح کرد که به تعهدات بین المللی این کشور مرتبط است.

ایران در جدیدترین مرحله مذاکرات احیای برجام درباره متن پیش نویس اتحادیه اروپا،  پاسخ داد.جواب ایران در واکنش به متن دولت امریکا درباره پیش نویس اروپا ارسال شد. دولت امریکا قبلا جواب ایران را غیرسازنده توصیف کرده بود.

این مطالب را هم ببینید:

اتحادیه اروپا پیش نویس احیای برجام را تهیه کرده است و هم اکنون، ایران و امریکا درباره آن به رد و بدل پیام می پردازند. این

رفت و آمد پیام ها از طریق اتحادیه اروپا انجام می شود.

تهران اصرار دارد توافق احیای برجام منوط به پایان تحقیقات آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران از جمله تحقیقات درباره آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ایران به آژانس است. در مقابل، آمریکا با رد این درخواست، این موضوع را منوط به مذاکرات و ارتباطات دو طرفه ایران و آژانس می داند.

ایران همچنین خواهان تضمین امریکا درباره خارج نشدن دولت کنونی و دولت های آینده این کشور از برجام است که با واکنش منفی واشنگتن روبه رو شده است.

مذاکرات احیای برجام هم اکنون در مراحل پایانی خود است. همزمان امریکا در حال رایزنی با اسرائیل درباره توافق احیای برجام است.

توافق هسته ای برجام بعد از مذاکرات طولانی میان ایران و گروه ۱+۵ یعنی پنج عضو دائم شورای امریکا شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) به دست آمد. برجام، توافقی برای حل اختلاف بر سر برنامه هسته ای تهران بود. براساس برجام، ایران محدودیت های هسته ای را قبول کرد و در مقابل، تحریم های گسترده ای به ویژه بانکی، نفت و انرژی و سرمایه گذاری از تهران برداشته شد

با این حال ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا در سال ۱۳۹۷ با خروج از برجام، تحریم های قبلی را علیه بازگرداند.

با انتخاب جو بایدن به ریاست دولت امریکا، ایران و گروه ۱+۴ و امریکا، از ابتدای سال ۱۴۰۰ مذاکرات احیای برجامی را آغاز کردند. هدف مذاکرات، بازگشت امریکا به عضویت برجام، رفع تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی است.

اسرائیل مخالف برجام و مذاکرات احیای این توافق است زیرا معتقد است این توافق از شدت تحریم ها و فشارها علیه ایران می کاهد و نتایج عکس خواهد داشت. اسرائیل خواهان منع کامل غنی سازی اورانیوم ایران است.

اسرائیل بارها گفته است به برجام و توافق احیای آن متعهد نیست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.