روزهای سیاه بورس ادامه دارد/شاخص کل بازهم افت کرد!

شاخص کل بورس تهران امروز بیستم شهریور بازهم ریزش کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، بورس تهران امروز هم به روند نزولی هفته‌های اخیر ادامه داد و در آستانه شکستن کف شاخص در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

شاخص کل بورس تهران امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ با افت حدود نیم درصدی مواجه شد. کاهش ۶ هزار و ۶۴۹ واحدی شاخص باعث شکسته شدن پایین‌ترین رقم شاخص کل در سال ۱۴۰۱ شد. بورس تهران با ثبت محدوده یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی در کف سال جاری قرار گرفت. به عبارتی شاخص کل با افت بیش از ۶ هزار واحدی امروز کمترین سطح در سال ۱۴۰۱ را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز دو هزار و ۵۴۴ واحدی به محدوده ۴۰۳ هزار واحدی بازگشت.

یادآوری روزهای تلخ ۹۹ برای سهامداران

به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران در هفته‌های گذشته شاهد افت مداوم و بلاانقطاع شاخص بورس بوده است. اعتراض سهامداران به شرایط کنونی بورس نیز شدت گرفته و به نظر می‌رسد اوضاع بازار در روزهای آینده چندان امیدوارکننده نخواهد بود. برخی شنیده‌ها نیز حاکی از نارضایتی شدید اهالی بورس در شبکه‌های اجتماعی است. شکایت این عده از سهامداران به دخالت مداوم دولت امورات داخلی بازار بوده و معتقدند دولت سیزدهم مسبب وضعیت فعلی بورس است.

با نگاهی به اظهارات کاربران بورسی در فضای مجازی می‌توان متوجه مشابهت فضای حاکم بر بازار با روزهای تابستان ۱۳۹۹ شد. تابستانی که با افت شدید و غافلگیرکننده شاخص کل و به تبع آن بازار سهام همراه بود و بسیاری از سهامداران تازه وارد را با ضررهای بسیار سنگین مواجه ساخت. البته بورس تهران میزبان سرمایه‌های جدید نیست اما مشابهت زیادی بین وضعیت کنونی بازار با روزهای سیاه سال ۹۹ وجود دارد.

حال زمزمه‌هایی از وجود اراده‌ای برای از سرگیری تجمعات بورسی نیز شنیده می‌شود. تجمعاتی که در زمستان ۱۴۰۰ به اوج خود رسیده بود و جمعی از سهامداران هر هفته مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و یا سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شد. البته برخی معتقدند این تجمعات نتوانست اثرگذاری مشخصی داشته باشد. اما عده‌ای نیز تصویب و اجرای بسته ۱۰ بندی خاندوزی برای حمایت از بورس را به دلیل فشار وارد شده از سوی تجمع‌کنندگان به سازمان برنامه ارزیابی می‌کنند.

بیش بخوانید:

افت شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟

به باور اغلب کارشناسان دولت سیزدهم برای اینکه بتواند تحول محسوسی در اقتصاد ایجاد کند باید در جهت تعیین تکلیف برجام اقدامات لازم را به اجرا بگذارد. بازار سرمایه نیز از این مسئله آسیب‌های زیادی دیده است. به نحوی که بسیاری اعتقاد دارند وضعیت کنونی بازار سهام ریشه در بلاتکلیفی پرونده اتمی ایران دارد.

البته نباید فراموش کرد ریسک‌های متعددی پیرامون بورس تهران وجود دارد. اما به باور متخصصان فعلا بزرگترین ریسک بازار، بلاتکلیفی برجام است. هرچند مواردی مانند مداخله دولت در بازار، سیاستگذاری پولی غیراصولی، عملکرد مخرب بانک‌ها، رویکرد نامناسب دولت در زمینه جذب سرمایه‌گذار و… از جمله ریسک‌های دیگر بازار محسوب می‌شوند. اما به طور کلی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا زمانی که تکلیف برجام روشن نشود، افت شاخص بورس تهران کماکان ادامه خواهد داشت.

۱ نظر
  1. حسن زاده

    فلسفه بورس که از اقتصادهای آزاد و رقابتی به ایران آمده است ، با بازاری دولتی که دولت در همه چیز اقتصاد دخالت می کند و با قیمت گذاری دستور می دهد متفاوت است ؛ بازار سرمایه دماسنج اقتصاد آزاد است و نه قلک کسب درآمد برای دولت های ورشکسته
    2 سال است که تورم در کالاهای مصرفی و سفته بازی بیش از 100 درصد رشد کرده است ولی سرمایگذاران دعوت شده توسط همه ارکان حکومت در 80 درصد ضرر از اصل سرمایه ؟!!!
    حالا شعار هرسال را تولید و اقتصاد بگذاریم ؛ مردم چی میگن ؟ دنیا چی میگه؟!!!!!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.