این پروتئین ناباروری را درمان می‌کند

در حال حاضر دلیل ناباروری بیش از نیمی از افرادی که قادر به بارداری طبیعی نیستند، قابل توضیح نیست، اما اکنون، پروتئینی که می تواند به پزشکان در درک بهتر باروری و ایجاد درمان های جدید کمک کند توسط محققان کشف شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، تیمی از پژوهشگران دانشگاه شفیلد موفق به شناسایی پروتئینی کلیدی در درمان ناباروردی شدند.  این پروتئین به نام مایا (MAIA) یا همان الهه مادری در یونان باستان نامگذاری شده است.

طی این مطالعه، محققان با استفاده از پروتئین های مختلف موسوم به پپتید، تخم های مصنوعی ساختند. این مواد شیمیایی اسپرم و تخمک را قادر می سازند تا یکدیگر را شناسایی کنند که این موضوع پدیده ای ضروری برای لقاح محسوب می شود. اما باید توجه داشت که هر پپتیدی تاثیری در جذب اسپرم ندارد.

محققان به طور مصنوعی تلاش کردند تخمک های آزمایشگاهی را بارور کنند اما مشخص شد که تنها تعداد کمی از آن ها به اسپرم متصل شدند. این موضوع در نهایت منجر به شناسایی پروتئین مایا شد. بررسی های فوق نشان می دهد اسپرم به تمام تخمک هایی که مایا داشتند متصل می شود. ژن مربوط به مایا سپس به سلول های کشت انسانی وارد شد، که به همان روشی که در طول لقاح طبیعی دیده می شود، پذیرای اسپرم شدند.

پروفسور هری مور، محقق ارشد این مطالعه گفت: آنچه که ما در مورد باروری در انسان می دانیم به دلیل نگرانی های اخلاقی و کمبود تخمک برای تحقیق به شدت محدود شده است.
تکنیک لقاح مصنوعی مبتکرانه ای که ما را قادر به شناسایی پروتئین مایا کرد نه تنها به دانشمندان امکان می دهد مکانیسم های باروری انسان را بهتر درک کنند، بلکه مسیر را برای ایجاد راه های جدید جهت درمان ناباروری هموار کرده و در طراحی داروهای ضد بارداری آینده انقلابی ایجاد می کند.

این یافته ‌ها می‌تواند برای تایید نظریه‌ هایی استفاده شود که برخی از اسپرم ‌ها ممکن است با برخی از تخمک ‌ها سازگار نباشند. گام بعدی برای محققان این است که بررسی کنند آیا اسپرم افراد مختلف به طور متفاوتی به پروتئین متصل می شود یا خیر.

پروفسور آلن پیسی، یکی از نویسندگان این مطالعه، در رابطه با روش ابتکاری محققان در این تحقیقات گفت: کشف پروتئین مایا یک گام بزرگ رو به جلو در نحوه درک ما از فرآیند لقاح انسانی است. این کشف بدون استفاده از تخمک های مصنوعی تقریباً غیرممکن بود زیرا ما به سادگی نمی توانستیم تخمک های کافی برای انجام آزمایش بدست آوریم.

منبع: سیناپرس

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.