تاثیر خوردن صبحانه کامل در کنترل اشتها را بدانید

صبحانه ممکن است مهم ترین وعده غذایی در روز باشد، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که نباید بزرگترین وعده غذایی در روز باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، محققان می گویند صبحانه را به عنوان بزرگترین وعده غذایی در روز که بر نحوه پردازش کالری بدن ما تأثیری ندارد در نظر بگیرید. این باور وجود دارد که خوردن یک صبحانه بزرگ به بدن کمک می‌کند کالری بیشتری در طول روز بسوزاند، اما یافته‌ها این موضوع را زیر سوال می‌برد.

ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهند وزن خود را از دست بدهند، باید «مثل یک پادشاه صبحانه بخورند، مانند یک شاهزاده ناهار بخورند و مانند یک فقیر شام بخورند». با این حال، مهم نیست که صبحانه، ناهار یا شام را بزرگترین وعده غذایی خود در روز کنیم زیرا بدن ما کالری‌ها را به همان روش پردازش می‌کند.

یک صبحانه بزرگ فقط باعث می شود دیرتر گرسنه شوید

تیمی از دانشگاه آبردین دریافتند افرادی که صبحانه را بزرگترین وعده غذایی خود در روز می‌سازند و کسانی که بیشتر کالری خود را در عصر مصرف می‌کنند، هر دو در یک ماه بیش از ۷ پوند وزن کم کرده‌اند. با این حال، این مطالعه کوچک بود و خوردن غذای بیشتر در اول صبح می‌تواند به کاهش وزن افراد در «دنیای واقعی» کمک کند و باعث می‌شود افراد در زمان ناهار و شام کمتر هوس کنند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه گفتند در روزهایی که صبحانه بزرگ می‌خوردند کمتر گرسنه بودند. پروفسور الکساندرا جانستون، نویسنده ارشد، محقق در زمینه کنترل اشتها در مؤسسه Rowett، دانشگاه آبردین، می‌گوید: «نظریه‌های زیادی در مورد زمان خوردن غذا و تأثیر آن بر وزن بدن یا سلامتی وجود دارد. ما تصمیم گرفتیم نگاه دقیق‌تری به نحوه تعامل زمان با متابولیسم بیندازیم».

برای این مطالعه، تیم ۳۰ نفر را که دارای اضافه وزن یا چاق بودند، اما سالم بودند، انتخاب کردند. آن‌ها ۱۶ مرد و ۱۴ زن را به خدمت گرفتند. هر یک از آن‌ها مجبور بودند صبحانه یا شام را به مدت چهار هفته بزرگترین وعده غذایی خود در روز کنند. رژیم غذایی حاوی ۳۰ درصد پروتئین، ۳۵ درصد کربوهیدرات و ۳۵ درصد چربی بود.

پس از یک هفته که در آن کالری دریافتی خود را در طول روز متعادل کردند، سپس به مدت چهار هفته به رژیم غذایی مخالف تغییر دادند. محققان کل مصرف انرژی روزانه شرکت‌کنندگان را با استفاده از روش آب با برچسب مضاعف اندازه‌گیری کردند که به تفاوت بین نرخ گردش هیدروژن و اکسیژن در آب بدن به عنوان تابعی از تولید دی اکسید کربن نگاه می‌کند.

این تیم همچنین کنترل اشتها، کنترل قند خون و ترکیب بدن را بررسی کردند. جانستون می‌گوید: «شرکت‌کنندگان گزارش کردند که در روزهایی که صبحانه بزرگ‌تری می‌خوردند، اشتهایشان بهتر کنترل می‌شد و در بقیه روز احساس سیری می‌کردند». این تیم تحقیقاتی اضافه می‌کند که همین نوع آزمایش را می‌توان برای مطالعه روزه متناوب به کار برد.

آن‌ها همچنین می‌خواهند مطالعه مشابهی را روی افرادی که کار شیفتی انجام می‌دهند انجام دهند تا بهتر بفهمند که آیا متابولیسم آنها به دلیل ساعت‌های بدن متفاوت پاسخ می‌دهد یا خیر.

جانستون در پایان می‌گوید: «نکته‌ای که توجه به آن مهم است این است که وقتی نوبت به زمان‌بندی و رژیم غذایی می‌رسد، احتمالاً یک رژیم غذایی مناسب برای همه وجود نخواهد داشت».

منبع: سیناپرس

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.