آخرین جزئیات از تغییر در سهمیه بنزین/ بنزین سه نرخی می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بحث سه نرخی کردن قیمت بنزین وجود ندارد و قرار نیست که در سهمیه بنزین و قیمت آن تغییری ایجاد شود.

به گزارش تازه‌نیوز، جلیل سالاری امروز در حاشیه مراسم رونمایی از اجرای پنج طرح ملی زیرساخت‌های ایجاد شده در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال درباره اینکه آیا قرار است سهمیه بنزین به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کند، اظهار کرد: چنین موضوعی قرار نیست، اتفاق بیفتد. بر اساس تبصره ۱۴ اعتبار این مساله پیش‌بینی شده و پایان هر ماه کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.

به نقل از ایسنا، وی با تاکید بر اینکه روال سوخت‌گیری مانند شرایط قبل انجام می‌شود و موضوعاتی که درباره تغییر قیمت مطرح می‌شود، مورد تایید نیست، گفت: زمانی که سامانه هوشمند در سال ۱۳۸۶ اجرایی شد، بر اساس سهمیه‌بندی و این مسئله در سنوات مختلف به صورت متفاوتی وجود داشت و به موازات تولید کارت جایگاه‌داران نیز اتفاق افتاد که اکنون در تمام جایگاه‌ها نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه سهمیه ۱۵۰۰ تومانی قابل ذخیره است و در کارت‌ها قابلیت ماندگاری دارد، تاکید کرد: سهمیه دوم نیز همچنان در کارت‌ها وجود دارد. ضمن اینکه می‌توان از کارت جایگاه‌ها نیز استفاده کرد و به دلیل اینکه سطح قیمت‌ها تفاوت ندارد، عمدتا تراکنش‌ها از کارت جایگاه‌داران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به دلیل اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه عمدتا بحث مهاجرت صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: هیچ تصمیمی درباره سه نرخی شدن قیمت بنزین و یا تغییر سهمیه وجود ندارد.

تجهیز ۱۸ جایگاه سیار برای اربعین

وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای سوخت‌رسانی به خودروهای موجود در مرزهای عراق، تصریح کرد: ۱۸ جایگاه سیار برای سوخت‌رسانی به ناوگان‌های دیزلی، خودروهای شخصی، اتوبوس واحد و اتوبوس‌های بین شهری پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بیان اینکه تامین سوخت در انبارها و ناوگان‌های حمل و نقل به گونه‌ای تامین شد که ترافیک مانع دسترسی نشود یادآور شد: پیش‌بینی‌های لازم برای این مسئله بطور کامل اندیشیده شده، به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم در حوزه سوخت هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: تسهیلات و امکانات لازم در این حوزه صورت گرفته و به تازگی نیز دولت تمهیداتی را لحاظ کرده تا از ناوگان‌ها برای جابجایی زوار نیز استفاده شود. بطورکلی پنج تا هفت هزار لیتر مازاد برای خودروهای دیزلی و ناوگان‌های حمل و نقل عمومی دیده شده است که در هر مرحله نیز ۴۰۰ لیتر سوخت گیری می‌کنند.

این مطالب را هم ببینید:

ایجاد سامانه‌ای برای استفاده از تمام ظرفیت‌های صنعت CNG

وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای توسعه صنعت CNG گفت: در گام اول آنچه در قانون آمده تبدیل خودروهای عمومی و وانت بارها بوده است. در حوزه ناوگان تاکسی‌های فرسوده نیز به دنبال اخذ مجوز هستیم تا بتوانیم در این حوزه نیز اقدام کنیم. تاکنون ۲۱۳ هزار خودرو تبدیل شده است که با راه اندازی این سامانه یک تسهیل گری اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به افزایش کارمزد جایگاه‌های CNG افزود: باید تلاش شود تا بخشی که در اختیار مجموعه‌های دیگر قرار دارد نیز فعال شود تا از تمام ظرفیت‌های CNG استفاده و بتوانیم ۲۰ درصدی را که در قانون آمده عملیاتی کنیم.

او با بیان اینکه این صنعت مغفول مانده است، گفت: ظرفیت ۲۸ تا ۳۰ میلیون لیتر معادل بنزین ایجاد شده است اما باید این ظرفیت در تمام جایگاه‌ها به وجود آید. بخشی از جایگاه‌ها که در اختیار دستگاه‌های متولی هستند با ابلاغیه‌ای که شرکت ملی پخش داده است باید ساماندهی به گونه‌ای که همه این جایگاه‌ها سریعا فعال شوند و به سطح روزانه ۳۰ تا ۳۴ میلیون لیتر معادل بنزین دست یابیم.

سالاری ادامه داد: یک بخشی مربوط به تبدیل کارخانه‌ای و بخشی دیگر مربوط به تبدیل کارگاهی است که اگر بخش کارگاهی نیز تجهیز شود، می‌توانیم طرح جایگزینی را پیش ببریم اما باید توجه داشت که یکی از موضوعات مهم در کشور مدیریت مصرف انرژی است. پس باید از روش‌های جایگزین استفاده کنیم و موضوع مدیریت مصرف را مد نظر داشته باشیم.

وی درباره جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: در دهه ۸۰ و در تبصره ۱۱ به این مسئله اشاره شده تا خودروهای فرسوده از رده خارج شوند. در حوزه واردات نیز به همین شکل بوده، اکنون نیز این موضوع مطرح است و در بخش ناوگان نیز به دنبال جوان سازی هستیم.

وی افزود: در بخش حمل و نقل عمومی وزارت صمت قصد دارد تدریجا طرح جایگزینی را بطور کامل اجرایی کند که این مسئله می‌تواند موجب حل مسائل زیست محیطی شود. ضمن اینکه در حوزه خودروسازی نیز باید به سمت کاهش مصرف سوخت پیش برویم. به گونه‌ای که خودروها با توجه به استانداردهای زیست محیطی پایش شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین در مراسم رونمایی از اجرای پنج طرح ملی زیرساخت‌های ایجاد شده گفت: با صدور مجوز احداث جایگاه‌ها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور، امضاهای طلایی برای احداث جایگاه‌های سوخت، حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس تکلیف قانونی باید یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی تبدیل می‌شد، اما تنها حدود ۴۰ هزار خودرو تبدیل شده بود، اظهار کرد: در بخش‌های دیگر نیز مشکلاتی وجود داشت و تصمیم گرفتیم مکاتبات را کنار گذاشته و نشست با سازمان‌های بیرونی برگزار شود.

سالاری با بیان اینکه به‌تدریج تفاهم بین سازمان‌ها ایجاد شد تا این پنج طرح اجرایی شود، تصریح کرد: هنوز چند موضوع دیگر باقیمانده، در تلاشیم تا سریع‌تر به نتیجه برسد.

سالاری با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت توسعه‌ای شده است، گفت: می‌توانیم سرمایه‌گذاری و مشارکت کرده و در زمینه‌های بین‌المللی مانند سوآپ وارد شویم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.