تهدید اصلی علیه برجام چیست؟ فشار علیه ایران افزایش می‌یابد؟

یک فعال سیاسی گفت: تهدید اصلی برجام، آمریکا و خروج این کشور از توافق بود اما تروئیکا علیه خروج آمریکا و کارشکنی در مسیر لغو تحریم‌ها یا عدم انجام تعهدات آن، بیانیه‌ای موثر تاکنون نداشته است.

به گزارش تازه‌نیوز، محسن پاک‌آیین با اشاره به بیانیه روز شنبه تروئیکای اروپا درباره برجام و طرح اتهاماتی علیه ایران اظهار کرد: بیانیه روز گذشته تروئیکا توجیه منطقی نداشت. سه کشور اروپایی به عنوان هماهنگ کننده در مذاکرات هستند و در جایگاهی نیستند که با صدور بیانیه سیاسی بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند. این بیانیه برای ابراز وجود بود و ارزش دیگری برای ایران ندارد.

وی با اشاره به بخشی از بیانیه تروئیکا که در آن گفته شده است، ایران به دلیل عدم پاسخ مورد نظر آنها به متن مورد پیشنهاد بورل، برجام را تهدید کرده است گفت: تهدید اصلی برجام،  آمریکا و خروج این کشور از توافق بود اما تروئیکا علیه خروج آمریکا و کارشکنی در مسیر لغو تحریم‌ها یا عدم انجام تعهدات آن، بیانیه‌ای موثر تاکنون نداشته است.

به نقل از ایسنا، این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: معمولا انگلیس متمایل به آمریکا در این روند موضع داشته است و آلمان و فرانسه هم با مواضع دو پهلو نقش خنثی‌ داشته‌اند. این سه کشور که در مقابل آمریکا دست بسته هستند و جرات و توان اعتراض به آمریکا برای شرایط فعلی را ندارند در جایگاهی نیستند که علیه ایران بیانیه صادر کنند.

پاک‌آیین گفت: واقعیت این است که زمان مناسبی برای صدور چنین بیانیه‌ای از سوی سه کشور اروپایی نبود به علاوه که اصلا محتوای آن هیچ توجیه منطقی ندارد. معتقدم این بیانیه کاملا سیاسی و با هدف اعمال فشار علیه ایران برای پذیرش خواسته‌های نامعقول آمریکاست. ما بارها گفته‌ایم که در برجام هستیم و از آن خارج نشدیم و آن کشوری که از این توافق خارج شده باید مورد اعتراض جامعه جهانی قرار گیرد و از او خواسته شود که بی واسطه به برجام بازگردد.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به تحریم وزیر اطلاعات از سوی آمریکا با بیان این که این اقدام، غیرقانونی و خلاف رویه مذاکرات هسته‌ای و آسیب‌زننده به روند است اظهار کرد: تروئیکای اروپا هیچ عکس‌العملی به این اقدام غیرقانونی آمریکا نشان نداد اما به ی‌کباره یک بیانیه بی‌ثمر سیاسی که به روند مذاکرات صدمه می‌زند، صادر کرد.

وی تصریح کرد: سه کشور اروپایی هیچ توانایی برای متقاعد کردن آمریکا برای بازگشت به برجام ندارد آنها با این اقدامات سعی دارند فضا را بر ایران تنگ کنند در حالی که پاسخ عکس خواهند گرفت.

پاک‌آیین گفت: ایران در چارچوب مقررات جاری آژانس تعهداتش را انجام می‌دهد و هیچ تعهدی را بیش از مقررات نمی‌پذیرد. هر وقت آمریکا به تعهداتش بازگردد ما نیز به تعهدات‌مان باز می‌گردیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.