خطر فعال‌شدن مکانیزم ماشه در کمین ایران/ عزم آمریکا برای جنگ با ایران؟

یک فعال سیاسی گفت: این احتمال وجود دارد که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت برود و با فعال‌شدن مکانیزم ماشه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از سر گرفته شود.

به گزارش تازه‌نیوز، تحرکات شورای حکام بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که تا همین چند روز پیش به نظر می‌رسد که توافق احیای برجام در آستانه امضاشدن است. این تضادها چه معنایی دارد؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «اروپایی متنی را تهیه کردند و با بحث‌های فراوان قرار شد بازگشت آمریکا به برجام در چهارمرحله انجام شود. آمریکایی‌ها تحریم‌هایی را بردارند و ایران هم برای احیای برجام غنی‌سازی خود را کاهش دهد و تعداد سانتریفیوژها را کم کند و اجازه نظارت بازرسان آژانس را بدهد. قرار شد این شرایط در چهارمرحله انجام شود. آمریکایی‌ها هم متعهد شوند این توافق را به تصویب کنگره برسانند این روند از چندماه قبل تا الان طی شد. متن به آمریکایی‌ها داده شد و آنها هم گفتند خوب است و ما حسن نیت خود را نشان دادیم. ایران هم پاسخی داد که به بخش‌هایی اشاره می‌کرد که دارای باگ‌هایی بود که ممکن است غربی‌ها به وسیله آنها زیر تعهداتشان بزنند گرفته شود که غربی‌ها گویا از پاسخ ایران چندان راضی نبودند».

او ادامه داد: «از آن‌سو با مناقشه روسیه و اوکراین اروپایی‌ها نگران تأمین انرژی خود در زمستان هستند و می‌خواستند انرژی ایران جایگزین انرژی روسیه شود اما حالا گویا ناامید شده‌اند و فشارهایشان را بر ایران افزایش داده‌اند».

به نقل از نامه‌نیوز، این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام بیان کرد: «آژانس کاره‌ای نیست و اختیارش دست آمریکا و غرب است. شورای حکام هم قطعنامه صادر می‌کند تا ادعاهایی مانند اینکه ایران همکاری‌های لازم را به عمل نمی‌آورد و از دست حرف‌ها زمینه فعال‌شدن مکانیزم ماشه را فراهم کند».

سادتیان در پایان گفت: «هنوز نمی‌دانیم نتیجه مذاکرات چه می‌شود. اگر ایران بر مواضع خود بایسند به نظر می‌رسد که کار تمام است و نتیجه به دست نخواهد آمد. من در شرایط کنونی تصور نمی‌کنم غربی‌ها و به ویژه آمریکا عزمی برای جنگ با ایران داشته باشند زیرا آمریکا از یک سو در شرق آسیا و با چین مناقشاتی دارد و از این سو در ماجرای روسیه درگیر است و نمی‌خواهد وارد جنگ جدیدی شود اما این احتمال وجود دارد که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت برود و با فعال‌شدن مکانیزم ماشه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از سر گرفته شود که در این صورت همه کشورها موظف به رعایت تحریم‌ها علیه ایران می‌شوند؛ برخلاف حالا که فقط تحت تحریم آمریکا هستیم».

9 نظر
  1. عبدالله

    دنیا دارد برای جنگ سوم جهانی آماده میشود تو هنوز از تشر ببرکاغذی که از چارتا طالب پاپتی فرار را بر قرار ترجیح داد، میلرزی؟! برو به فکر خرید/ تهیۀ بمب اتم باش که خربزۀ برجام آب هم نیست. اتاق فکر ایران اگر عقل داشت الآن وقت درس‌دادن به تحریمگر غذا و داروی ملّت است نه دست‌بوسیدنش. و السلام

  2. علی

    انشااله.خدا از زبون شما بشنوه .ما که از مدیریت فشلها عاصی شدیم .بیان شاید فرجی بشه.

  3. علی اصغر از تهران

    شما مثل تیم فوتبال یا کشتی حرف میزنید که اگر فلان تیم ببازد ما میاییم بالا
    حالا هم میگویید امریکا به خاطر جنگ اوکراین قسط حمله به ایران را ندارد
    اتفاقا تا چند روز پیش هم میگفتید پرونده ایران به شورای حکام نمی رود دیدید که رفت

  4. ali

    خطر فعال شدن مکانیزم ماشه!!! فعال سیاسی عزیز میشه بفرمایید این ماشه کی غیر فعال بود.؟؟؟ و میشه بفرمایید این همه کری می خونند که با فعال سازی مکانیزم ماشه اله و بله می کنیم ایا دستشون را هیچ وقت روی ماشه فشار دادند.؟؟؟ فعلا که در طول این یکسال وقتی دولت ایران اعلام کرد فعال شدن مکانیزم ماشه برای ما ترسی نداره حتی امریکا جرات نکرده ناوهای جنگیشا در خلیج فارس بیاره در صورتی که تا یک سال قبل حتی کره جنوبی با ناوش و زیر دریاییش برای ما کری می خوند.تحریمها هم که از همون سال 59 بوده .دولتی تونسته قشنگ مدیریت کنه دولتی هم مدیریت نکرده و تحریمها پدر مردم را در اورده.فعلا که دولت سیزدهم نقطه ضعف از خودش نشون نداده.

  5. ناشناس

    اینها خیلی ترسوتر از این هستند که بخواهند به ایران حمله کنند مثل بادکنک می مانند و فقط با ظاهر سازی می خواهند خودشان را قدرتمند نشان بدهند.
    آنها تنها هدفشان بازی دادن ایران و ایجاد جو روانی در بازار اقتصاد ایران با نوسات قیمت ارز
    ودلار و طلا و سکه که پایه ومبنا قیمت تمام کالاها می باشد است مطمئن باشید که آنها به هیچ وجه بدنبال توافق پایدار با ایران نمی باشند فقط از این طریق می خواهند ایران را به ورطه نابودی بکشانند لطفا به متن ذیل توجه نمایید
    تنها راه برداشته شدن تحریم ها و اقرار و اذعان آمریکا یها و غرب و پذیرفتن ایران هسته ای با توجه به این که اسرائیلی ها خودشان به قدرت هسته ای و نظامی ایران اقرار می کنند بزودی زود بقول خودشان که اذعان به نابودی خودشان دارند. سرنگون و ریشه کن می گردند که تمام مشکلات غرب آسیا بدلیل حضور این اسرائیل غاصب و صهیونیست تروریست می باشد. که علت تمام مشکلات ایران هم که توسط غرب برای ایران ایجاد شده است بدلیل حمایت‌های آمریکا و غرب از اسرائیل می باشد. به نظر بنده بهترین راه خلاصی کشور از تحریم ها و بحران اقتصادی نابودی کامل اسرائیل می باشد. وتنها راه آن ابتدا تهدید آمریکا به اینکه اگر توافق نکنی و تحریم ها را از روی ایران ظرف 48 ساعت بر نداری اسرائیل را با خاک یکسان می کنیم. وبرای شروع این کار ابتدا با زدن 100 موشک قدردمند به نقاط استراتژیک و تاسیسات آب، برق، گاز و مقرهای نظامی آنها وفلج کردن کامل قدرت دفاعی آنها هشدار اولیه را داده و سپس با کمک حزب آله لبنان، فلسطین، سوریه وعراق با زدن بیش از 10 هزار موشک و پهباد انفجاری تلاویو و سایر شهر های آن را با خاک یکسان نمایید دیدید وشاهد هستیم که روسیه به اکراین حمله کرد و آمریکا و همدستان غربیش هیچ غلطی نتوانسته اند بکنند و اینقدر بز دل هستند که فقط از دور شاهد هستند و مثل سگ وق وق می کنند. تا کی می خواهیم بازیچه دست این غربی‌ها ی وحشی بشویم الان بیش از 43 سال است که ایران تحریم می باشد و دارند با بازی دادن ما وشل وسفت کردن در مورد برجام و رفع تحریم‌ها و ایجاد نوسانات ارزی بصورت جو روانی در اصل با هدف نابودی اقتصاد ایران و ایجاد تورم که قیمت تمام کالاها به قیمت نرخ ارز و دلار و طلا وسکه وابسته می باشد ایران را از پا در بیاورند بیش از این پیگیر برجام بودن باعث نابودی هر چه بیشتر کشور و ذلت و خواری برای ایران و اسلام می گردد ودر نهایت باعث نابودی اسلام و رسیدن بدشمنان به اهداف شومشان می گردد. کشورهای غربی خودشان را در ظاهر متمدن نشان می دهند در اصل همان غرب وحشی می باشند. اینها همانند سگ می مانند اگر فرار کنی دنبالت می کنند و اگر جلویشان بایستی همانند همان اسرائیل که با 4 تا موشک و راکت فلسطینی ها می ترسد و اعلان آتش بس می کند. بسیار ترسو هستند و عقب نشینی می کنند. به خدا قسم مردم هم دیگه خسته شده‌اند یا رومی روم یا زنگی زنگ

  6. مرتضی

    مگر تحریمی مانده که انجام نداده باشند؟؟

  7. رضا

    فشار فقط بر گردن مردم عادی هست و بس

  8. وحید

    و فقط مردم ایران هستند که بدبخت تر و قربانی تر می شوند…

  9. ابومسلم

    چه شود ؟؟!!!!!؟؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.