مصوبه جنجالی: این تراکنش‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند!

چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشید و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کنید.

به گزارش تازه‌نیوز، مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درباره معیار حساب‌های تجاری، با واکنش کارشناسان روبه‌رو شد.

این خبر جنجال‌برانگیز شد: چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشید و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کنید.

این تصمیم براساس مصوبه شورای پول و اعتبار است و بنا به گفته قائم مقام بانک مرکزی، ابتدا پیامکی برای افراد ارسال می‌شود که تراکنش‌هایی بالایی که دارد، حساب تجاری است و حساب تجاری نیازمند اخذ مالیات است.

اصغر ابوالحسنی عنوان کرده، چنانچه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده می‌تواند مدارک مربوطه را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مساله حل می‌شود.

او همچنین از ارسال پیامک حساب‌های تجاری و غیرتجاری به افراد از ابتدای مهرماه خبر داده و گفته، نه تنها شناسایی حساب‌های تجاری خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی‌کند و برای حساب‌های تجاری موارد مشوقی هم در نظر گرفته شده است.

پس از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سوی دولت که منجر به ساماندهی ۱۹ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان با هدف جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی شد، موضوع تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری به عنوان تکمیل‌کننده این زنجیره مطرح شد که هفته گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به نقل از خبرآنلاین، بر اساس اعلام بانک مرکزی، در حال حاضر ۲۲۰ هزار حساب تجاری شناسایی شده است.

اما این مصوبه شورای پول و اعتبار با واکنش بسیاری از کارشناسان روبه‌رو شده است. سیامک قاسمی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: گفتند حساب‌های بانکی با گردش بالای ۳۵ میلیون تومان در ماه، تجاری محسوب می‌شود و باید مالیات بدهند. یک خانواده در مناطق یک تا ۶ تهران با هزینه اجاره و حمل و نقل و خوراکی و رستوران و پوشاک و مدرسه و مابقی بیشتر از ۳۵ میلیون تومان هزینه دارد!

بهام صمدی، کارشناس اقتصادی نیز در یادداشتی نوشت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند. آفرین! فقط بعدا محل هزینه‌کرد ریال با ریال این مالیات‌ها را شفاف اعلام کنید.

۱ نظر
  1. کارمند ایرانی بدبخت

    محل خرج مالیات حسابهای ما جیب آقایان و بچه هاشون هست .مامثل سگ سه شیفت جون میکنیم که بچه هامون جون نکن سودش دولت ایران ببره .شهریه یک مدرسه تو شهریور ماه تو بندرعباس حدود18 میلیون هست حالا دو تا بچه داشته باشی میشه 36 میلیون به جز مخارج دیگه که ما داریم میدیم .اسم مملکت اسلامی رو داریم یدک میکشیم اما تو بی حجابی ونیمه عریان بودن داره غوغا میکنه .و مثل کشورهای به اصلاح بیگانه و کافر دارن مالیات به کمرمون میبندند آقای رئیس جمهور تو تا حالا برای پیشرفت من شهروند چه تسهیلات در اختیارم قرار دادی که حالا نجومی میخوای مالیات از من بگیری؟.حقا که این مملکت جای دیگه برای جوان ها نداره اگه تو کشورهای دیگه مالیات میدی حقوق بالا بدهت میدن هزار یک امتیاز میدن .مرسی از این همه زحمت و برنامه ریزی که برای ما ملت ایران انجام دادین. تا ما با خیال راحت شب سر رو بالش بزاریم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.