پادشاه عربستان مبتلا به آلزایمر است/ شانس زنده ماندن ملک سلمان: کمتر از ۱۰ درصد!

مرگ ملکه الیزابت دوم همه نگاه‌ها را به سوی ملک سلمان یکی از پیرترین رهبران جهان معطوف کرد، در حالی که نگرانی‌ها در رابطه با نحوه نقل و انتقال قدرت در این کشور به ویژه در سایه وجود رقبای سرسختی برای محمد بن سلمان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، به اعتقاد کارشناسان، نگرانی‌های زیادی در داخل خانواده آل سعود در رابطه با وضعیت جسمانی و حال عمومی ملک سلمان وجود دارد.

به نقل از اعتمادآنلاین، اخبار تاییدنشده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود حکایت از وضعیت وخیم ملک سلمان دارد اما همچنان خانواده آل سعود و به ویژه شخص محمد بن سلمان اجازه انتشار این اخبار را نداده‌اند و در همین راستا دولت سعودی هم اطلاعات جدیدی در زمینه حال عمومی پادشاه ارائه نمی‌کند.

خبرگزاری GTN24 در گزارشی در این باره به نقل از کارشناسان اعلام کرد، شانس زنده ماندن ملک سلمان کمتر از ۱۰ درصد است و احتمالاً طی دو هفته آینده او نیز خواهد مرد.

به اعتقاد کارشناسان منطقه‌ای، جامعه جهانی بعد از مرگ ملکه الیزابت امروز به شدت بر سلامت ملک سلمان متمرکز شده و با توجه به سابقه مشکلات جسمی‌ او، اکنون دنیا در حال دنبال کردن وضعیت جسمی اوست تا شاید از حال و وضع رهبر بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان در سایه بحران اوکراین مطلع شود.

یکی از بیماری‌های ملک سلمان که تقریباً همه از آن مطلع هستند و حتی در رسانه‌‌هایی همچون گاردین نیز به تفصیل به آن پرداخته شده بیماری آلزایمر است اما به نوشته بیزینس اینسایدر، هنوز کسی نمی‌داند این بیماری تا چه حد پیشرفت کرده و حال پادشاه تا چه حد وخیم است.

کارشناسان بر این باورند که جامعه جهانی بیش از آنکه نگران زندگی و حیات ملک سلمان باشد، در وحشت برهم خوردن ثبات در عربستان سعودی و به تبع آن اختلال در انتقال انرژی در آستانه فرا رسیدن زمستان است.

موسسه تحقیقات امنیت ملی رژیم اسرائیل در تحقیقی در این زمینه پیش‌بینی کرد بعد از مرگ ملک سلمان بحران رهبری در عربستان سعودی به اوج خود برسد و چالش‌های فعلی عربستان هم بر شدت این بحران خواهد افزود.

این مطالب را هم ببینید:

این مرکز پژوهشی اسرائیلی به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان همچنان با مخالفت سرسخت درون خانوادگی برای رسیدن به کرسی پدرش مواجه است و رقبای قدرتمندی هم پیش روی خود می‌بیند که می‌توانند مشروعیت حکومت او را زیر سوال ببرند.

در اینجا باید به این مساله هم اشاره کرد که تاریخ پادشاهی عربستان سعودی ثابت کرده است ولیعهدی در این کشور لزوماً به معنای جانشینی پادشاه بعد از مرگ او نیست که در این زمینه نمونه‌های زیادی را می‌توان برشمرد.

این در حالی است که ملک فیصل عموی محمد بن سلمان نیز به دست یکی از برادرزاده‌هایش- که بعدها گفته شد دچار مشکلات روانی است- کشته شد.

در این بین به نوشته رسانه‌های غربی، محمد بن سلمان تا به امروز نتوانسته است در شورای بیعت خانواده سلطنتی آرای کافی به منظور پادشاهی خود جمع‌آوری کند، که شاید یکی از دلایل آن، حضور عمویش شاهزاده احمد بن عبدالعزیز باشد که تنها پسر باقی‌مانده از عبدالعزیز موسس این پادشاهی است؛ بر اساس معیارهای انتخاب پادشاه او بر محمد بن سلمان مقدم است و تا به امروز از نظر خانواده سلطنتی شاهزاده احمد واجد شرایط احراز این مقام خواهد بود.

با این همه محمد بن سلمان همچنان رؤیای رسیدن به کرسی پادشاهی را در سر می‌پروراند و در این راه تلاش می‌کند، و این میان به قدرت رسیدن محمد بن زاید در امارات و چارلز در بریتانیا بر ولع او در رسیدن به کرسی افزوده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.