مشاور سابق رییس جمهور درباره ضرورت مذاکره صحیح با بایدن هشدار داد

در مذاکرات جدید، همه مسائل با آمریکا را حل کنیم

حمید ابوطالبی، مشاور سابق حسن روحانی، در رشته توییتی به ضرورت “مذاکره” پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، حمید ابوطالبی، سیاستمدار، با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

‏التهاباتِ انتخاباتِ آمریکا درحال کاهش است، امّا انتظار برای تحوّل در تعاملات ایران وآمریکا و بازگشتِ همه به برجام روز به روز افزایش می‌یابد؛
آیا بازگشتِ بدون مذاکره، و یا بی برنامه‌ طرفین، خطایی استراتژیک نیست؟

‏ابتدا باید مشخص شود بازگشت آمریکا به برجام وفق کدام محملِ حقوقی-برجامی خواهد بود؟ چراکه بازگشت یکباره و غیرحقوقی، هم تایید کننده‌ ضمنی خروج یک‌جانبه‌ آمریکااست و هم هرگونه ادّعا و انتظار ایران و ایجاد زمینه برای استحکام تعاملات و… را انفعالی و بی اعتبار خواهد کرد.

‏آیا بازگشت طرفین به برجام، باتوجه به اسنپ‌ بک و ساختار انتقال تحریم ‌های دوجانبه و بین‌المللی کردن آن، و ناتوانی آمریکا در لغو تمامی تحریم‌ها و صرفا تعلیق برخی از آنها، به نفع ایران است، یا به نفع آمریکا؟ آیا فشاری است بر ایران، یا بر آمریکا؟ آیا ابهام در وضعیت ایران است یا آمریکا؟

‏بایدن به احتمال قوی نخواهد پذیرفت بدون مذاکره به برجام بازگردد؛ و اعلام کرده است که خواهان مذاکره ای همه جانبه با ایران برای بازگشت و رفع تحریم هااست. ایران چه استراتژی روشنی در این برهه برای بازگشتِ طرفین دارد؟ و چه اهدافی را برای تامین منافع ملّی دنبال خواهد کرد؟

‏ترامپ منطقه را هم به برجام گره زده است، لذا معضلات ایران و آمریکا دیگر منحصر به مسائل هسته‌ای نبوده و تمام مشکلات فیمابین را دربر می‌گیرد؛ ازاین رو، رفع تمامی تحریم‌ها و بازگشت مطمئنِ طرفین نیازمند اجماعی ملّی ‌برای حضور در میز مذاکره خواهد بود.

‏صحنه‌ سیاست در آمریکا تغییر نموده، و در داخل و خارج ایران نیز این صحنه در حال تغییر است؛ این امر نیز نیازمند رویکردی ملّی برای مواجهه‌ا‌ی قدرتمند با مشکلات و استفاده‌ی درست اززمان می‌باشد.
از دست دادن زمان، خسرانی جبران ناپذیر است.

‏مبنای هرمذاکره در سیاست خارجی، نه قابل اطمینان بودنِ طرفین است و نه قابل اعتماد بودن و نه دست برداشتن از خلق و خو؛ چنین امکانی در هیچ کجای دنیای روابط بین‌الملل وجود ندارد.
هدفِ مذاکره در روابط خارجی، صرفا تامین منافع ملی است؛ نه ایجاد تغییر در مسئولین کشورها.

‏چنانچه مشکلات ایران و آمریکا یکجا حلّ و فصل نگردد، اجتماعیات و سیاست ‌و اقتصاد ایران همواره دستخوش تغییرات سیاسی در آمریکا، تحولات مخرّب منطقه‌ای، و تابعی از تصمیمات دیگران و هزینه های ناشی از آن خواهد بود.
منطقِ علوم اجتماعی، غیر ازاین حکم نمی کند.

‏لذا، هرگونه ردّ یا تعلیقِ مذاکرات، حلِّ ناقص و بدون راهبرد، شروط مبهم پیش از مذاکرات، و بازگشتِ آمریکا ‌و ایران بدون مذاکره‌ واقعی به برجام، خطاهایی اساسی ‌و استراتژیک اند؛ که نتیجه‌ای را جز خدشه‌دار نمودن منافع ملّی ایران رقم نمی‌زنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.